18 149 läst · 169 svar
18k läst
169 svar
Fälla träd, respekt
Det är det ju i stort sett också. Grundskola, gymnasium och högskola/universitet är fritt liksom vuxenutbildningar av typen Komvux.DennisCA skrev:
Specifika utbildningar är ofta fria också i form av betalt av Arbetsförmedlingen.
Däremot är inte dessa utbildningar fria för företagare och man kan möjligen ifrågasätta detta.
Men å andra sidan, varför ska staten subventionera företagandet? Sånt brukar ju sällan fungera på den fria marknaden.
Är det någon som är oförskämd här är det du RobbanC.
Man kan inte kräva en dyr utbildning av en person som inte har råd att betala den.
Vad skulle ni säga om jag och andra fattiga skulle göra revolution och ta av er egendom som vi ensidigt anser att ni inte behöver ha? Det är samma sak. Nu bestämmer ni rika ensidigt vilka rättigheter en fattig skall ha och för att få fler rättigheter måste man betala.
Antagligen skulle ni bli väldigt upprörda om vi behandlade er på samma vis....... men ni anser att det är rätt att förbjuda fattiga att idka hederligt arbete för att komma på fötter.
Det här går inte ihop......
Det är bara facister och bolsjeviker som stiftar lagar som inte går att följa för att få nöjet att straffa folk. Det är bara facister och bolsjeviker som delar upp befolkningen i sådana som har rättigheter och sådana som inte har..... och vårt samhälle är med rasande fart få väg i facistisk riktning.
Man kan inte kräva en dyr utbildning av en person som inte har råd att betala den.
Vad skulle ni säga om jag och andra fattiga skulle göra revolution och ta av er egendom som vi ensidigt anser att ni inte behöver ha? Det är samma sak. Nu bestämmer ni rika ensidigt vilka rättigheter en fattig skall ha och för att få fler rättigheter måste man betala.
Antagligen skulle ni bli väldigt upprörda om vi behandlade er på samma vis....... men ni anser att det är rätt att förbjuda fattiga att idka hederligt arbete för att komma på fötter.
Det här går inte ihop......
Det är bara facister och bolsjeviker som stiftar lagar som inte går att följa för att få nöjet att straffa folk. Det är bara facister och bolsjeviker som delar upp befolkningen i sådana som har rättigheter och sådana som inte har..... och vårt samhälle är med rasande fart få väg i facistisk riktning.
Tja, nu har vi inte en fri marknad, jag kan inte sätta fingret på när vi senast hade haft en sådan sak, 1850 eller före? Inte ens USA kvalar in där och statsstöd och subventioner förekommer yup överallt för att främja den ekonomiska utvecklingen och har övriga regler se till att marknaden funkar och räknar in gömda externaliteter osv. Jag har inget emot det. Detta område kunde således gärna få stöd enligt mig.R Robban_C skrev:Det är det ju i stort sett också. Grundskola, gymnasium och högskola/universitet är fritt liksom vuxenutbildningar av typen Komvux.
Specifika utbildningar är ofta fria också i form av betalt av Arbetsförmedlingen.
Däremot är inte dessa utbildningar fria för företagare och man kan möjligen ifrågasätta detta.
Men å andra sidan, varför ska staten subventionera företagandet? Sånt brukar ju sällan fungera på den fria marknaden.
Ja allt får ju lite vidare konsekvenser än lagstiftaren tänker sig.O Oxsar skrev:
Jag har ju buss och lastbilsbehörighet på körkortet.
För en massa år sedan, så infördes obligatorisk hälsokontroll samt 5 års intervall för förnyelse, redan då började jag fundera på att låta mina behörigheter förfalla, bara låta BE stå kvar.
För i praktiken var det redan då lite svårt att ändå nyttja kortet, då jag inte hade rätt kompetensbevis för att t.ex. ställa upp och köra scouterna eller barnens skolklass på någon liten utflykt.
Men jag har i alla fall behållt behörigheterna fram till idag, kastat bort pengar på läkarundersökningarna och att trycka nya kort. Kunde ju ändock kunna vara bra att ha någon dag, finns alltid en möjlighet att hoppa in som extra chaufför åt någon om behov finns.
Men nu med YKB-kravet för att alls få köra så kommer jag nog inte förnya mitt körkort nästa gång. Jag lägger absolut inte kostnaden och tiden på en 35 timmars utbildning får att ha kvar rättigheten att ratta en lastbil någon enstaka dag om behovet skulle komma.
YKB har definitivt kommit olämpligt för en bransch redan i kris (yrkestrafiken i Sverige).
YKB fick som resultat att nästan alla chaufförer som körde lite då och då såsom inhopp vid behov slutade köra. Det fick flera svenska åkerier som redan slogs på gränsen till lönsamhet att slå igen. Det fick även ett ganska stort antal heltidsarbetande chaufförer att kliva av och ta pension eller byta jobb.
YKB inverkar också negativt på rekryteringssidan, mycket färre väljer idag att mitt i livet byta karriär till chaufför.
Resultatet är att mängden utländska chaufförer och bilar på våra vägar har ökat än mer dramatiskt. Och säkerheten på Svenska vägarna har knappast blivit bättre.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Jag tror inte det finns så mycket logik bakom besluten att införa såna här lagar utan det är den rådande trenden där allt ska vara professionaliserat som styr.
Ofta motiveras denna typ av tvångsskolning genom säkerhetsaspekten, och att det handlar om att minska olyckor och få ner samhällskostnaden. Det är dock väldigt sällan som någon utvärdering görs av liknande beslut. Det rimliga är att man följer upp dylika beslut som motorsågskörkort och jämför ifall beslutet har haft nån effekt. Sånt görs i allmänhet inte.
Istället handlar det nog främst om ett maktperspektiv. Invalda politiker vill uträtta nått, de vill sätta sitt fotavtryck på politiken i landet. Då kläcker dom ibland ur sig såna här mindre lyckade idéer. Det är knappast så att "motorsågsolyckor" skulle vara ett stort samhällsproblem som måste regleras. Att det har någon mätbar samhällsekonomisk effekt överhuvudtaget är tveksamt.
Överlag så är det länder som har mest såna här bestämmelser motiverade med att de "sänker samhällskostnaderna" som har det högsta skattetrycket
Ofta motiveras denna typ av tvångsskolning genom säkerhetsaspekten, och att det handlar om att minska olyckor och få ner samhällskostnaden. Det är dock väldigt sällan som någon utvärdering görs av liknande beslut. Det rimliga är att man följer upp dylika beslut som motorsågskörkort och jämför ifall beslutet har haft nån effekt. Sånt görs i allmänhet inte.
Istället handlar det nog främst om ett maktperspektiv. Invalda politiker vill uträtta nått, de vill sätta sitt fotavtryck på politiken i landet. Då kläcker dom ibland ur sig såna här mindre lyckade idéer. Det är knappast så att "motorsågsolyckor" skulle vara ett stort samhällsproblem som måste regleras. Att det har någon mätbar samhällsekonomisk effekt överhuvudtaget är tveksamt.
Överlag så är det länder som har mest såna här bestämmelser motiverade med att de "sänker samhällskostnaderna" som har det högsta skattetrycket
Jag tror inte på förklaringen att det är någon politiker med maktfullkomlighet personligen, sånt här görs p.g.a pengar, det ligger intressen att tjäna pengar eller åsidosätta konkurrenter bakom, företag och lobbare... Det är därför det inte finns studsmattekort., dom har inte kommit på hur dom ska utnyttja det, ännu....
"Motorsågskörkort" ingen som reflekterat över hur konstigt namn det är?
Skicka ut en klåpare i skogen med en handsåg och jag lovar att hen snabbt kan skada sig eller omgivningen.
Att sågen kan kasta, att kedjebromsen måste fungera o s v tar bara en lektion att lära sig, medans fällteknik, potentiella risker, var spänningar uppstår o s v kräver mycket mer av utföraren.
Kanske läge att byta namn till trädfällningskörkort eller liknande.
Skicka ut en klåpare i skogen med en handsåg och jag lovar att hen snabbt kan skada sig eller omgivningen.
Att sågen kan kasta, att kedjebromsen måste fungera o s v tar bara en lektion att lära sig, medans fällteknik, potentiella risker, var spänningar uppstår o s v kräver mycket mer av utföraren.
Kanske läge att byta namn till trädfällningskörkort eller liknande.
Har ingen koll på YKB men här svårt att se att ett motorsågskörkort för under 10 000:- skulle sabotera en hel yrkesgrupp och där med utarma landsbygden. Det finns andra faktorer som påverkar detta mycket mer.Mikael_L skrev:Ja allt får ju lite vidare konsekvenser än lagstiftaren tänker sig.
Jag har ju buss och lastbilsbehörighet på körkortet.
För en massa år sedan, så infördes obligatorisk hälsokontroll samt 5 års intervall för förnyelse, redan då började jag fundera på att låta mina behörigheter förfalla, bara låta BE stå kvar.
För i praktiken var det redan då lite svårt att ändå nyttja kortet, då jag inte hade rätt kompetensbevis för att t.ex. ställa upp och köra scouterna eller barnens skolklass på någon liten utflykt.
Men jag har i alla fall behållt behörigheterna fram till idag, kastat bort pengar på läkarundersökningarna och att trycka nya kort. Kunde ju ändock kunna vara bra att ha någon dag, finns alltid en möjlighet att hoppa in som extra chaufför åt någon om behov finns.
Men nu med YKB-kravet för att alls få köra så kommer jag nog inte förnya mitt körkort nästa gång. Jag lägger absolut inte kostnaden och tiden på en 35 timmars utbildning får att ha kvar rättigheten att ratta en lastbil någon enstaka dag om behovet skulle komma.
YKB har definitivt kommit olämpligt för en bransch redan i kris (yrkestrafiken i Sverige).
YKB fick som resultat att nästan alla chaufförer som körde lite då och då såsom inhopp vid behov slutade köra. Det fick flera svenska åkerier som redan slogs på gränsen till lönsamhet att slå igen. Det fick även ett ganska stort antal heltidsarbetande chaufförer att kliva av och ta pension eller byta jobb.
YKB inverkar också negativt på rekryteringssidan, mycket färre väljer idag att mitt i livet byta karriär till chaufför.
Resultatet är att mängden utländska chaufförer och bilar på våra vägar har ökat än mer dramatiskt. Och säkerheten på Svenska vägarna har knappast blivit bättre.
Tror företag som använder sig av handsåg inte blir så långvariga då det är så mycket effektivare att använda motorsåg. Förhoppningsvis stannar denna affärsidé redan på pappret.M MagHam skrev:"Motorsågskörkort" ingen som reflekterat över hur konstigt namn det är?
Skicka ut en klåpare i skogen med en handsåg och jag lovar att hen snabbt kan skada sig eller omgivningen.
Att sågen kan kasta, att kedjebromsen måste fungera o s v tar bara en lektion att lära sig, medans fällteknik, potentiella risker, var spänningar uppstår o s v kräver mycket mer av utföraren.
Kanske läge att byta namn till trädfällningskörkort eller liknande.
Mja, att inneha motorsågskörkort är inte samma som att kunna säker fällning eller att lära sig motormanuell aptering.
Körkortet är en grundkurs i hantering av ett hjälpmedel i skogen, inget annat.
Vi som har och arbetar med träd har oftast andra utbildningar.
Motorsåg är inga leksaker, inga sågar är det.
Personligen tycker jag att det är bra med ett "bevis" på att man skall veta grunderna vid hantering.
Att det kostar några tusenlappar är dessvärre inte det optimala för alla, men vi får utbildningarna betalda via arbetsgivaren.
God fortsättning på er alla.
Var försiktiga med era liv, har bara ett.
Mvh P-A
Körkortet är en grundkurs i hantering av ett hjälpmedel i skogen, inget annat.
Vi som har och arbetar med träd har oftast andra utbildningar.
Motorsåg är inga leksaker, inga sågar är det.
Personligen tycker jag att det är bra med ett "bevis" på att man skall veta grunderna vid hantering.
Att det kostar några tusenlappar är dessvärre inte det optimala för alla, men vi får utbildningarna betalda via arbetsgivaren.
God fortsättning på er alla.
Var försiktiga med era liv, har bara ett.
Mvh P-A
Ja, du har rätt att ha din uppfattning, trots att den är direkt felaktig.H heimlaga skrev:
Jag har bemött dig så som du började bemöta mig. Hade du betett dig på ett civiliserat sätt så hade du blivit bemött därefter. Det har övriga i den här tråden blivit.
Men det är det ingen som gör. Det är valfritt att ta en anställning istället men det finns absolut ingen som kräver just dig eller någon annan på en dyr utbildning. Men är det så att man ska jobba med det här så ska man ha utbildningen, precis som man ska ha körkort för lastbil om man ska jobba som lastbilschaufför.H heimlaga skrev:
Och för övrigt är utbildningen inte ens dyr. Som vi tidigare har konstaterat så handlar det om en validering för ett par tusen spänn. Jämför detta med minst en motorsåg (gärna en extra för den händelse att man klämmer fast), skyddsutrustning, kedjor, nåt extra svärd etc. Valideringen, eller för den delen en komplett utbildning för 4900:- är kaffepengar i sammanhanget.
Har du inte råd med ditt företagande så är du för billig. Lägg på 20:- per timme så är en komplett utbildning för B-nivå betald på bara drygt en månad. Eller lägg på 40:- så är hela alfabetet betalt på typ några månader.
"Jamen, jag hugger ju inte på heltid"
Jaha, och?
Den som inte kör lastbil på heltid, ska han/hon få köra utan körkort också?
Vi kanske ska ha läkare utan utbildning/legitimation också? "Ja, men han extraknäcker ju bara som läkare. Då ska vi inte ha krav på utbildning."
Du får köra utan utbildning på din egen tomt och möjligen i ett par andra sammanhang också. Räcker inte det?
Nu fick jag en jättebra idé fullt i paritet med ovanstående:
Om man jobbar fem timmar per vecka vardera inom följande yrken så behöver man ingen som helst utbildning eller behörighet inom nånting, man jobbar ju inte heltid inom respektive yrke:
Läkare
Lastbilschaffis
Lärare
Skogsarbetare
Revisor
Mäklare
Elektriker
Tandläkare
För övrigt tycker jag att det är märkligt att man inte får påtala vilka regler som gäller utan att bli kallad "paragrafförespråkare" av nån som bara sitter och är bitter och tycker synd om sig själv istället för att ta tag i sitt eget liv.
Är det något jag förespråkar så är det frihet från paragrafer men i det här fallet så fungerar ju uppenbarligen inte det. Som tidigare sagts så visar ju alla dessa filmer på tuben att det är på det viset.