Jag har ännu inte fått något svar på hur ni har tänkt att den som är mindre bemedlad skall ha råd att skaffa alla licenser och stämplar.

Ni har inte märkt det i Sverige ännu men då arbetslösheten börjar närma sig 10% leder konkurrensen på arbetsmarknaden obönhörligen till att den som själv har betalat sina licenser får arbete medan de andra får gå arbetslösa eller arbeta olagligt.
Varefter lönerna tapper köpkraften så minskar marginalerna för sådant.

Jag accepterar att man har ett begränsat antal licenser där statsmakten garanterar att priset inte blir oöverkomligt.
Körkort för bil och lastbil och licens att hantera dynamit är sådana........ men då får det inte bli som då jag skulle skaffa mig sprängarpapper. Själva utbildningen hade jag råd med och jag skrev provet men sedan skulle det vara ett års praktik.
Den bästa praktikplatsen som gick att få erbjöd ett års oavlönad praktik. Andra krävde att man skulle betala för att få arbeta.
Därför fick jag inga sprängarpapper. Jag har inte råd.

Mitt lastbilskörkort har förfallit för att jag inte hade råd med CAP-utbildningen
Av samma orsak får jag inte längre köra traktor i arbetet.
Något arbetarskyddskort har jag aldrig haft råd med.'
Hetaarbetenkortet hade jag senast råd att förnya för 16 år sedan.
Sedan kommer allt det här med CE-märkningarna av snickeri- och byggprodukter och allt vad det skulle kräva om man vill uppfylla alla paragrafer och inte söka kryphål.
Ovanpå det kommer alla typgodkännanden på utrustningen.
Byggnadsställningarna är inte CE-märkta
Maskinerna är inte CE märkta
och så vidare...... och eftersom den som har passerat 35 eller har varit långtidssjuk eller har stämt en arbetsgivare till domstol för att få ut lönen inte är anställbar och jag uppfyller alla tre kriterierna så är jag mer eller mindre hänvisad till att skaffa mig arbete själv med egen utrustning.

RobbanCs argument att den som kan konsten av erfarenhet kan spara in utbildningen och bara tenta är absurt. Hur skall kommande generationer få den erfarenheten när de inte får arbeta med det innan de har pappren?

Det här är lika absurt som du myndigheterna säger att man skall byta till en ny bil eller straffas. Jag har 250 euro (ca 2400kr) i budgeten för en ny bil. Kan de inte ge mig en ny bil för det priset som jag kan betala skall de hålla käft och låta mig vara i fred.
 
H heimlaga skrev:
Jag har ännu inte fått något svar på hur ni har tänkt att den som är mindre bemedlad skall ha råd att skaffa alla licenser och stämplar.
Om vi för ett ögonblick vänder på frågan. Hur skall samhället komma tillrätta med att inkompetenta individer orsakar sig själva eller andra allvarliga skador eller död om inte genom att ställa krav på kompetens? Har du något förslag på ett bättre och billigare sätt att avgöra / öka någons kompetens än en kurs och ett prov?

Det finns minst två sidor av regleringar och behörigheter. Den ena sidan är att det blir svårare för vissa människor att göra det de vill göra trots att de har kompetensen. Den andra sidan är att det många gånger kan förhindra att andra som saknar kompetensen dör eller blir allvarligt skadade av sina aktiviteter.

Den som vill vara konspiratorisk kan ju tro att det är för att göra livet surt för medborgarna som staten inför regleringar. Jag tror för min del att regleringarna finns trots att det gör livet surt för vissa medborgare. Därför att det sparar livet på andra medborgare.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Tyvärr hindrar väl sällan en sån här reglering de riktigt inkompetenta.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Nej, men det hindrar kanske några.
 
  • Gilla
Robban_C och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag har ännu inte fått något svar på hur ni har tänkt att den som är mindre bemedlad skall ha råd att skaffa alla licenser och stämplar.

Ni har inte märkt det i Sverige ännu men då arbetslösheten börjar närma sig 10% leder konkurrensen på arbetsmarknaden obönhörligen till att den som själv har betalat sina licenser får arbete medan de andra får gå arbetslösa eller arbeta olagligt.
Varefter lönerna tapper köpkraften så minskar marginalerna för sådant.

Jag accepterar att man har ett begränsat antal licenser där statsmakten garanterar att priset inte blir oöverkomligt.
Körkort för bil och lastbil och licens att hantera dynamit är sådana........ men då får det inte bli som då jag skulle skaffa mig sprängarpapper. Själva utbildningen hade jag råd med och jag skrev provet men sedan skulle det vara ett års praktik.
Den bästa praktikplatsen som gick att få erbjöd ett års oavlönad praktik. Andra krävde att man skulle betala för att få arbeta.
Därför fick jag inga sprängarpapper. Jag har inte råd.

Mitt lastbilskörkort har förfallit för att jag inte hade råd med CAP-utbildningen
Av samma orsak får jag inte längre köra traktor i arbetet.
Något arbetarskyddskort har jag aldrig haft råd med.'
Hetaarbetenkortet hade jag senast råd att förnya för 16 år sedan.
Sedan kommer allt det här med CE-märkningarna av snickeri- och byggprodukter och allt vad det skulle kräva om man vill uppfylla alla paragrafer och inte söka kryphål.
Ovanpå det kommer alla typgodkännanden på utrustningen.
Byggnadsställningarna är inte CE-märkta
Maskinerna är inte CE märkta
och så vidare...... och eftersom den som har passerat 35 eller har varit långtidssjuk eller har stämt en arbetsgivare till domstol för att få ut lönen inte är anställbar och jag uppfyller alla tre kriterierna så är jag mer eller mindre hänvisad till att skaffa mig arbete själv med egen utrustning.

RobbanCs argument att den som kan konsten av erfarenhet kan spara in utbildningen och bara tenta är absurt. Hur skall kommande generationer få den erfarenheten när de inte får arbeta med det innan de har pappren?

Det här är lika absurt som du myndigheterna säger att man skall byta till en ny bil eller straffas. Jag har 250 euro (ca 2400kr) i budgeten för en ny bil. Kan de inte ge mig en ny bil för det priset som jag kan betala skall de hålla käft och låta mig vara i fred.
Har inte Finland högre arbetslöshet jmf med Sverige vilket borde tala för att motorsågskörkort är bra?
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Idioterna kommer att ställa till massor av olyckor åt sig i alla tider. Hur många förbud man än hittar på kommer de alltid att hitta på nya sätt att skada sig och andra om inte annat så i hopp om synlighet på youtube. Det enda sättet att stoppa dem är att inrätta speciella madrasserade koncentrationsläger och så kan man inte göra i en civiliserad demokrati.

Medelsvenson ställer till en och annan olycka men där tror jag faktiskt att den bästa förebyggande åtgärden är att sprida kunskap och skapa ett samhälle där människor gör saker och lär sig av varandra. En 12-åring som har fällt ett 8 cm grovt träd fel väg kommer knappart att göra samma misstag som 30-åring med en 40 cm storgran.

Att skapa ett licenssamhälle där man måste anlita proffs till allt och köpa allting färdiggjort med stämpel riskerar bara att skapa fler idioter. I synnerhet bland oss som bara skulle få sitta hemma och vänta på socialbidrag hela livet för att vi inte har råd med utbildningarna och licenserna.
 
H heimlaga skrev:
Jag har ännu inte fått något svar på hur ni har tänkt att den som är mindre bemedlad skall ha råd att skaffa alla licenser och stämplar. ...
Jag ser ingen skillnad på att ta dom utbildningar som behövs för företagandet och att köpa in dom maskiner, verktyg och övriga inventarier som behövs. Det heter "startkapital".
Och som jag tidigare antydde, att vara "mindre bemedlad" kanske betyder att man inte ska driva eget, då kanske man ska jobba som anställd tills man har fått ihop sagda startkapital.
Annars kan man kanske låna startkapital på banken.
Det är nämligen så här att företagandet är ingen mänsklig rättighet som alla ska kunna få vare sig dom är lämpade eller inte. Företagandet är en möjlighet som det är upp till var och en att göra något bra av och kan man inte ens få fram 10-20 000:- i startkapital så kanske man ska undvika företagandet.

Det skulle behöva vara med det företagandet som det är med bildande av aktiebolag. Har man inte stålar nog så kan man inte starta aktiebolag. Det skulle vara likadant med enskild firma, då slapp vi en del av alla oseriösa som det skrivs så mycket om på forumet.


H heimlaga skrev:
... Medelsvenson ställer till en och annan olycka men där tror jag faktiskt att den bästa förebyggande åtgärden är att sprida kunskap och skapa ett samhälle där människor gör saker och lär sig av varandra. ...
Men det är ju just detta man gör med motorsågskörkortet. Man sprider kunskap och man lär sig av varandra. Ändå sitter du och beklagar dig över att det finns bara för att det kostar kaffepengar att ta kortet. Lägg av!
 
R Robban_C skrev:
Jag ser ingen skillnad på att ta dom utbildningar som behövs för företagandet och att köpa in dom maskiner, verktyg och övriga inventarier som behövs. Det heter "startkapital".
Och som jag tidigare antydde, att vara "mindre bemedlad" kanske betyder att man inte ska driva eget, då kanske man ska jobba som anställd tills man har fått ihop sagda startkapital.
Annars kan man kanske låna startkapital på banken.
Det är nämligen så här att företagandet är ingen mänsklig rättighet som alla ska kunna få vare sig dom är lämpade eller inte. Företagandet är en möjlighet som det är upp till var och en att göra något bra av och kan man inte ens få fram 10-20 000:- i startkapital så kanske man ska undvika företagandet.

Det skulle behöva vara med det företagandet som det är med bildande av aktiebolag. Har man inte stålar nog så kan man inte starta aktiebolag. Det skulle vara likadant med enskild firma, då slapp vi en del av alla oseriösa som det skrivs så mycket om på forumet.



Men det är ju just detta man gör med motorsågskörkortet. Man sprider kunskap och man lär sig av varandra. Ändå sitter du och beklagar dig över att det finns bara för att det kostar kaffepengar att ta kortet. Lägg av!
Ja men så skaffa fram de där anställningarna som du antyder och se till att man får en vettig lön!
Det går bra att antyda anställningar men att skaffa fram dem är värre.

Eller kanske du vill skicka hit de där pengarna som du säger att jag måste ha?
20000 kr räcker inte långt med tanke på de andra utgifterna som ingår innan allt är godkänt enligt varenda paragraf och alla licenser är ordnade. Lägg på en nolla på slutet och skicka hit dem!

Jag börjar bli trött på såna där dumheter. Skulle jag inte ha arbetat i egen regi skulle jag inte ha haft arbete en enda dag sedan 2008 och bara några korta påhugg före det.
Jag tänker inte sitta och glo och vänta på bidrag i 29 år fram till pension för att du och några andra paragraffanatiker vill det.

Jag börjar undra om du alls läser vad jag skriver?
Det här handlar inte heller bara om företagande. Det handlar också om att ha tillgång till ved och virke ur andras skogar om man inte har egen skog.

Jag börjar undra om du vet vad du talar om?
Vet du hur det är att ha +5 grader i bostaden för att man inte har råd med köpevärme?
Har du någon gång stått i matkö vid någon frivilligorganisation?
Vet du någonting om någonting överhuvudtaget?

Nu har jag turen att få bo hos föräldrarna tills jag tillfrisknar och kan därför leva ett drägligt liv på litet pengar just nu men jag har upplevt det där så jag vet!
 
Redigerat:
M MagHam skrev:
Folk runtomkring kan vara ganska korkade också!
Vi hade en arborist som tog ner tre riktigt stora träd i villaträdgården och med gata åt ett håll.
Han plockade ner dom med kirurgprecision, men som säkerhetsåtgärd hade vi två vakter som försökte hejda förbipasserande när bitarna var på väg ner.
Hade det varit idag så skulle jag bett kommunen att stänga av gatan helt ett par timmar, för många fattade inte vår uppmaning att ta det lugnt en halv minut utan reagerade bara; "vaddå?" och skulle förbi till varje pris.
Då kan du ju tänka dig hur vi som jobbar på, eller intill vägar, har det.
Aggressiviteten i trafiken är sanslös.

Men att se en duktig arborist jobba är imponerande.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Idioterna kommer att ställa till massor av olyckor åt sig i alla tider. Hur många förbud man än hittar på kommer de alltid att hitta på nya sätt att skada sig och andra om inte annat så i hopp om synlighet på youtube. Det enda sättet att stoppa dem är att inrätta speciella madrasserade koncentrationsläger och så kan man inte göra i en civiliserad demokrati.
Det är helt sant. Men alla som misslyckas är inte idioter. Många av dem som skadas hade kanske klarat sig bättre om de haft bättre kunskap. För dem och inte för de verkliga idioterna kan motorsågskörkort göra nytta.

Med samma logik kan man hävda att det är meningslöst med läkare eftersom de inte kan bota alla sjukdomar. Eller att det är meningslöst med poliser eftersom de inte kan stoppa all kriminalitet.

H heimlaga skrev:
Medelsvenson ställer till en och annan olycka men där tror jag faktiskt att den bästa förebyggande åtgärden är att sprida kunskap och skapa ett samhälle där människor gör saker och lär sig av varandra. En 12-åring som har fällt ett 8 cm grovt träd fel väg kommer knappart att göra samma misstag som 30-åring med en 40 cm storgran.
Självklart får man gedignare kunskap av att lära sig något redan från barndomen. Men vad har det med tråden att göra? 12-åringar får fälla 8 cm grova träd även i Sverige.

H heimlaga skrev:
Att skapa ett licenssamhälle där man måste anlita proffs till allt och köpa allting färdiggjort med stämpel riskerar bara att skapa fler idioter. I synnerhet bland oss som bara skulle få sitta hemma och vänta på socialbidrag hela livet för att vi inte har råd med utbildningarna och licenserna.
Att skapa ett samhälle utan regler och lagar har som du troligen förstår andra nackdelar. Ingen vill bo i ett samhälle där man måste anlita proffs till allt. Jag är övertygad om att du i den frågan får medhåll från de flesta i tråden. I alla fall från mig. Men att inte ha några regler alls är inte heller bra.
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Jag tror att de flesta har missat anledningen till att staten har gått in och reglerat detta. Basen i AMV:s regleringar är för att avkräva ett arbetsgivaransvar så att man inte ska kunna anlita outbildad inkompetent arbetskraft till underpriser på bekostnad av kompetenta arbetare. Reglerna säger ju att det är arbetsgivaren som är ansvarig att se till att den som utför arbetet har adekvat kunskap och riskerar straff om något inträffar när så inte är fallet.

Exakt var gränsen går för minsta tillräckliga bevis för kompetens vet vi inte förrän det provats av domstol.

Som med alla regleringar så blir det alltid fall där det kan tyckas bli dåligt för någon, men helt oreglerad blir inte alltid bra heller. I motorsågsfrågan tycker jag det har skötts ovanligt bra jämfört med andra branscher (tex YKB för lastbilar). Men som sagt någon känner sig alltid i kläm...

/Andreas
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Visst finns det fördelar med regelverken. Men jag tror att man underskattar kostnaderna. De är bra mycket högre än de kursavgifter som betalas. Det är väldigt svårt att komma in på arbetsmarknaden genom att hoppa in på kortare anställningar. Det är väldigt svårt att starta en egenvetksamhet på liten skala. Det här var mycket lättare tidigare. Det skapar otroliga låsningar på arbetsmarknaden. När det gäller motorsågdkortet stoppar det väldigt mycket ideellt arbete. Det finns helt klart nackdelar.
 
Jag tror de här regelverken inte hjälper så mycket som man tror, vad dom slår mot är landsbygden och småföretagen. Storföretagen tycker säkert om alla dessa regler, dom har inga problem att absorbera kostnaderna medan småföretagen (konkurrenterna) går under, så har dom mindre konkurrens på marknaden i längden. Sen blir det svårare och dyrare för små företag på landsbygden, som i sin tur accelerar att folk flyttar bort. Ja och föraktet ökar dagligen bland folk tycker jag, så om det är en helt igenom positiv samhällsutveckling vet jag inte... Började tänka på följande i Finland i 2015:
https://svenska.yle.fi/artikel/2015/04/28/betala-200-euro-att-fa-plocka-skrap-langs-vagarna

Jag tycker staten borde tänka igenom konsekvenserna av sånt här lite bättre och om det måste införas så bör dom ge utbildningen gratis åt privatpersoner, så alla kan skaffa sig certifieringen utan kostnad åtminstone, det kan ju inte va meningen folk ska betala hur mycket som helst för alla nya saker dom hittar på. Fri utbildning bör ju vara en grundsten i välfärdssamhället ändå.
 
H heimlaga skrev:
Ja men så skaffa fram de där anställningarna som du antyder och se till att man får en vettig lön!
Det går bra att antyda anställningar men att skaffa fram dem är värre. ...
Det är inte min sak att hålla dig med jobb, pengar eller startkapital. En del av företagandet är att man faktiskt får se till att ordna det mesta av sånt själv.
Men det fanns ett land öster om ditt där man provade att låta staten sköta allt utan något som helst ansvar för medborgarna, allt enligt din modell men det vet vi ju hur det gick.


H heimlaga skrev:
... 20000 kr räcker inte långt med tanke på de andra utgifterna som ingår innan allt är godkänt enligt varenda paragraf och alla licenser är ordnade. ...
Som tidigare har sagts i tråden så räcker det med 4900:- och har man dessutom den erfarenheten som du säger att du har så räcker det alltså med en validering och då kanske det handlar om halva pengen. Det blir inga 20 000:-.
Det är möjligt att det är så i Finland men nu var det Sverige som diskuterades.


H heimlaga skrev:
... Jag tänker inte sitta och glo och vänta på bidrag i 29 år fram till pension för att du och några andra paragraffanatiker vill det. ...
Vad sitter du nu och säger? Jag är absolut ingen "paragraffanatiker" men jag är för att minska skador på människor och egendom. Det är till och med så att man som företagare är skyldig att ständigt ha inställningen att inte skada människor och egendom i Sverige.
Du däremot verkar ha inställningen att det inte spelar någon roll att människor skadas eller dör därför att just du är så jävla mycket bättre än alla andra. Upplysningsvis är det så att om du vore så mycket bättre så skulle du inte ha några problem att livnära dig på det här.
Ska man försöka framstå som världsmästare så ska man vara det också.


heimlaga, du är en oerhört oförskämd person! Du ska definitivt inte jobba som företagare med din inställning till omvärlden och medmänniskorna. Du borde inte ens få handha farliga redskap eller maskiner.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Hehe,

Denna tråd kan ju förgylla även juldagen:).

Kan det vara så att ett införande av motorsågskörkortet även har inverkan på rikes säkerhet? Det lär ju inte finnas någon som kan röja upp alla ledningsgator och nedblåsta träd över elledningar och vägar eftersom det inte finns någon som har råd att utbilda sig.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.