Hej!
Jag har en sån här dusch avlopp och som jag fattar har den ingen vattenlås så att avloppslukten inte kommer upp . Här är min fråga. Finns det någon möjlighet att köpa till någon slags lock eller en annan billig lösning så att lukten inte kommer upp.
Duschavlopp utan synlig vattenlås, omgivet av kakel, fråga om luktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet duschavlopp utan vattenlås i ett kaklat golv, synlig smuts och behov av luktisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga råd från någon?
 
Vattenlåset sitter där på den övre bilden, är det helt och rätt montetat bör det inte lukta.
Pär
 
Det är inget vattenlås eller?
 
Jo på övre bilden sitter det ett vattenlås som är borttaget på undre bilden. Om O-ringen är hel och rätt monterad ska det inte lukta om det finns vatten i låset.
Över golvbrunnen brukar man ha en govbrunnssil. Är det kanske den du kallar vattenlås?
 
Känner inte igen den typen av golvbrunn, men på första bilden ser det ut som vattenlåset inte är nedtryckt ordentligt
 
Som de andra säger, den där saken du har lyft upp är vattenlåset, röret i mitten går ju ner under vattenytan och låser därmed in luften. Gör rent ordentligt med gammal diskborste eller tandborste och tryck fast ordentligt så att luft/lukt inte kan krypa upp i kanterna.

Om duschen inte används på ett tag torkar vattnet bort, då luktar det ändå, så man måste fylla på en mugg vatten varannan vecka elelr så.
 
Tack för all hjälp!
 
Ibland kan det underlätta att smörja in den svarat gummiringen med lite diskmedel när du trycker ned den så det blir tätt. Man kan få trycka till ganska ordentligt, du skall inte se det svarta gummit om den är nere helt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.