Hej
Håller på att bygga ett uterum/växthus/orangeri och har införskaffat ett antal gamla spröjsade fönster som ska renoveras med bla målning.
Jag blir inte riktigt klok på det här med grundfärg. Ska måla både ut- och insida (rummet är inte uppvärmt) och jag undrar vad man ska ha för grundfärg. De flesta burkar jag har sett verkar vara för att grunda fasaden. Ska det vara samma grundfärg för fönster och behöver jag olika grundfärg för in- respektive utsida?
Tacksam för råd
/Fredric
 
S
Hej, exakt du behöver ha olika färger till in och utsida. Utsidan ska du grunda med en grundfärg för utomhusbruk och sedan 2 strykningar med fönsterfärg. Till insidan ska använda en grundfärg för inomhusbruk och sen 2 strykningar med en vanlig snickerifärg.

Kom ihåg att skrapa bort lös färg och slipa fönstret innan målning. Lycka till!
 
S Stadsfiskalen skrev:
Hej, exakt du behöver ha olika färger till in och utsida. Utsidan ska du grunda med en grundfärg för utomhusbruk och sedan 2 strykningar med fönsterfärg. Till insidan ska använda en grundfärg för inomhusbruk och sen 2 strykningar med en vanlig snickerifärg.

Kom ihåg att skrapa bort lös färg och slipa fönstret innan målning. Lycka till!
Tack för svar!
Så trots att det kommer vara lika kallt på insidan så ska jag alltså en grundfärg avsedd för inomhus?
 
M
Eller så kör man linoljefärg och kan köra samma grundfärg och täckfärg både inne och ute, i detta fallet.

Men vi behöver inte göra det till ytterligare en tråd om linoljefärg vs modern färg.

Det är bara fakta att man med linoljefärgen gott kan köra samma i ett orangeri.

Ytterligare en fördel är att du bara behöver köpa en burk färg och lämplig mängd linolja. Sen blandar du själv till grund och täckfärg enligt tillverkarens instruktioner.
 
Teknos Futura Aqua 3, grundfärg som du kan använda både inne och ute, sen Futura Aqua 40 lackfärg både inne och ute. Bara ett tips på produkter som lämpar sig både inne och ute.
 
Martin321 Martin321 skrev:
Teknos Futura Aqua 3, grundfärg som du kan använda både inne och ute, sen Futura Aqua 40 lackfärg både inne och ute. Bara ett tips på produkter som lämpar sig både inne och ute.
Tack för svar!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.