Jag byggde ett förråd/friggebod förra sommaren som ligger delvis under marknivå. Redan förra vintern upptäckte jag att det blir en mycket hög luftfuktighet inne i förrådet. I taket började det växa mögel och råsponten svällde såpass mycket att stora bulor bildas.
Jag satte in en fläkt i ena väggen för att sätta igång luftflödet men det gjorde ingen skillnad. I somras hade allt torkat fint och jag gjorde rent i taket och sanerade med boracol.

Nu när hösten kom denna gång så har problemen återkommit. Nu till våren måste jag göra något åt detta och det är detta jag skulle behöva alla byggahus experters råd kring.

Förrådet är byggt på följande vis:

Grävde ur slänten ner till pinnemo. La markduk och ca 20 cm makadam. Dränering runt om alla sidor. Formade och gjöt en sula runt om på 20x20 cm. Fyllde upp innanför betongsulan med makadam och till sist flis som jag sedan la 40x40cm betongplattor på som golv.
Två sidor av förrådet murades upp med leca till 120 cm höjd. Platonmatta på utsidan sedan återfyllning med makadam.
På detta byggdes förrådet med trästomme. Pulpettak av råspot/underlagspapp och betongpannor. Luftspalt runt om uppe vid taket. Väggarna isolerades och plastades och kläddes med råspot invändigt.

Jag har förstått nu i efterhand att väggarna kanske inte borde vara isolerade och plastade. Fukten måste ju komma från marken? Man kan se på betongplattorna att de är alldeles blöta. Det luktar jordkällare i förrådet. Kan det vara så att 20 cm makadam under förrådet inte är tillräckligt för att bryta kappilärkraften?

En lösning som jag själv tänkt på är att lyfta bort alla botongplattor på golvet, gräva ur makadamen och fylla med cellplast och lägga en plast, sedan lägga tillbaka alla plattor alt gjuta en 5 cm betongplatta. Skulle detta vara en lösning? Då borde man hindra markfukten att stiga upp ur golvet?

Eller har någon annan något bättre förslag?

Jag bifogar några bilder så att ni kan se hur det ser ut.
Rödmålat förråd med pulpettak, öppen dörr och fönster, beläget delvis under marknivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålat förråd med pulpettak delvis under marknivå och betongplattor framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödfärgat förråd delvis under marknivå med betongpannor och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blöt betongplatta i förråd med synliga fuktfläckar och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelskador och fuktmarkeringar på trätalet i ett förrådstak med synliga råspontskivor och en stålprofil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grund till förråd med betongplattor på makadam och omgivande grus, under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvbyggt förråd under marknivå med murade lecaväggar, betongplattor på makadam och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J John Pohlman skrev:
Kan det vara så att 20 cm makadam under förrådet inte är tillräckligt för att bryta kappilärkraften?
I detta fallet är det inte kapillärkraften utan ren vattenånga från marken som stiger upp.
Du skulle haft en tät plastfolie ovanpå makadammen sen flis och cementplattor.

Även om man har 2 meter tvättad skärv så stiger vattenånga upp!

Sätt en avfuktare med kompressor den ger lite värme till omgivningen och kommer cementplattorna upp i en temperatur som är högre än marktemperaturen en ½-meter ner i marken så kommer fukten att gå neråt i stället.
Fukt vandrar alltid till kallare material.
Undantaget är om det är utsatt för tryckskillnad.
 
Redigerat:
  • Gilla
John Pohlman
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
I detta fallet är det inte kapillärkraften utan ren vattenånga från marken som stiger upp.
Du skulle haft en tät plastfolie ovanpå makadammen sen flis och cementplattor.

Även om man har 2 meter tvättad skärv så stiger vattenånga upp!

Sätt en avfuktare med kompressor den ger lite värme till omgivningen och kommer cementplattorna upp i en temperatur som är högre än marktemperaturen en ½-meter ner i marken så kommer fukten att gå neråt i stället.
Fukt vandrar alltid till kallare material.
Undantaget är om det är utsatt för tryckskillnad.
L Leif i Skåne skrev:
I detta fallet är det inte kapillärkraften utan ren vattenånga från marken som stiger upp.
Du skulle haft en tät plastfolie ovanpå makadammen sen flis och cementplattor.

Även om man har 2 meter tvättad skärv så stiger vattenånga upp!

Sätt en avfuktare med kompressor den ger lite värme till omgivningen och kommer cementplattorna upp i en temperatur som är högre än marktemperaturen en ½-meter ner i marken så kommer fukten att gå neråt i stället.
Fukt vandrar alltid till kallare material.
Undantaget är om det är utsatt för tryckskillnad.
Det låter ju lovande, spelar det någon roll om jag lägger en plast precis under plattorna eller ska jag lägga den under flisen?
Det känns som en vettigare lösning att stänga ute fukten iställer för att avfukta och värma upp med tanke på att taket och dörren är helt oisolerade?
 
Skulle man tillfälligt kunna rulla ut en plast uppepå plattorna över vintern för att stoppa fukten?
 
J John Pohlman skrev:
Skulle man tillfälligt kunna rulla ut en plast uppepå plattorna över vintern för att stoppa fukten?
Det kostar lita att prova, förmodligen perfekt men plasten är ömtålig att gå o köra på.

Förr i tiden hade man torparegrund, den fungerade därför att golvet var oisolerat och man eldade alltid i huset ovanför då blev marken uppvärmd av strålvärme och fukten vandrade neråt. Där var alltid torrt under huset!
När man började isolera golvet gick det svamp o röta i träet p.g.a. Markfukt.
Åtgärd var att lägga plast på marken under huset.
 
  • Gilla
John Pohlman
  • Laddar…
Jag har nästan identisk konstruktion som du. Skillnaden är att jag har 13cm cellplast under betongplattorna (5cm EPS sen plastfolie sen 5cm EPS och överst 3cm XPS 300). Sen har jag även isolerat taket och håller ca 15 grader där inne året om (ja, på sommaren blir det såklart varmare). Det är väldigt torrt där inne, just nu 38% RH.
 
Nu är det dags att ta tag i detta projekt. Det blir så att jag slänger ut plattorna, gräver bort flis och makadam. Fyller upp med cellplast. Men den stora frågan är, ska jag armera och gjuta en 5 cm platta eller ska jag lägga tillbaka betongplattorna. Det jag tänker på är om det blir bra att lägga betongplattorna rätt på xps cellplasten?
Som jag förstår det är den ganska hård men det ställer ju också höga krav på att jag kan lägga den helt i våg och exakt rätt höjd. Eller kan man lägga cellplasten och flytspackla allt ivåg innan betongplattorna läggs?

Med tanke på det så vore det lättare att gjuta en platta, å andra sidan är det ju ett visst merjobb att armera och blanda betong.

Hur hade ni gjort??
 
J John Pohlman skrev:
Nu är det dags att ta tag i detta projekt. Det blir så att jag slänger ut plattorna, gräver bort flis och makadam. Fyller upp med cellplast. Men den stora frågan är, ska jag armera och gjuta en 5 cm platta eller ska jag lägga tillbaka betongplattorna. Det jag tänker på är om det blir bra att lägga betongplattorna rätt på xps cellplasten?
Som jag förstår det är den ganska hård men det ställer ju också höga krav på att jag kan lägga den helt i våg och exakt rätt höjd. Eller kan man lägga cellplasten och flytspackla allt ivåg innan betongplattorna läggs?

Med tanke på det så vore det lättare att gjuta en platta, å andra sidan är det ju ett visst merjobb att armera och blanda betong.

Hur hade ni gjort??
Gjut betong ovanpå cellplasten. Lätt värt det! 5cm är nog i tunnaste laget dock. 7cm är nog minimum.
 
Lutar åt att jag lägger tillbaka betongplattorna, känner att det blir för mycket jobb att gjuta platta.
Hur tycker ni att jag ska göra? Gräva ur makadam, lägga i cellplast, byggplast, cellplast, flis och sedan plattor.
Alt bara gräva ur lite makadam och lägga en platonmatta sedan på med flis och sedan plattor? Är platonmatta difftät?
Hur hade ni gjort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.