Hej, mitt hus är kallt.
Det är 35kvm, jag har vedkamin och luft/luftvärmepump. I mellersta sverige.

Vinden har ett ynkligt lager glasfiberisolering med spån ovanpå. Chaktet för skorstenen är på ena långsidan

Fönstena är tunna 2-fönster, inkl. Verandafönster på ca. 6kvm. Resten av huset har omkring 3kvm fönster av samma sort.

Golvet är isolerad underifrån med glasfiber, vet ej tjocklek med frigolit som packar in det.

Väggarna har glasfiber. Vet ej tjocklek.

Vill göra så mycket som möjligt utan att anlita.

Så frågor.
1. Om jag isolerar med lösull på vinden, hur isolerar jag runt skorstensschaktet? Är ett tjockt lager glasfiber bättre? Är det bara att applicera vilt? Isolera taket väl i farten?Förutom runt schaktet, samt undvika luftspalterna.
Får hjälp på plats.

2. Kan jag lägga in en extra skiva energifönster emellan glasen? Övståndet mellan insida-insida är 2-3 cm Jag har inte mycket kunskap om hantverk men jag är inte korkad.

Att tillsäggsisolera väggarna utifrån hoppas jag inte behöva göra i första hand, stort ingrepp.

Täta silikon runt alla skarvar i huset för att undvika läckage?

Ingen av fönstrena eller ytterdörr har packlist.

Målet är så billiga driftkostnader som möjligt och så låg investeringskostnad som möjligt.
 
Fulkemisten
Hej!

Några kompletterande frågor.
Huset verkar litet (35 kvm), är det en sommarstuga eller har det varit det och nu används för åretruntboende? Inget fel med det för övrigt, man kan bara vara i ett rum i taget.
Vilket typ av grund är det? Du verkar kunna se isoleringen underifrån? Plintgrund? Krypgrund? Stängd torpargrund?

Rent generellt sägs det vara en dålig ide att tilläggsisolera vinden. Om man inte har en ångspärr som förhindrar att fukt (dusch/bad, matlagning) från bostaden diffunderar upp genom bjälklaget kan man få problem med mögel och andra tråkigheter då vinden blir mycket kallare och fukten kondenserar.

Men, eftersom du värmer upp med vedkamin med säkerligen någon omgång ved om dagen så borde murstocken som går genom vinden värma upp utrymmet till viss grad. Sedan är det andra faktorer som spelar in också så som ventilation av utrymmet och hur mycket fukt man producerar i bostaden. Är det en sommarstuga där man inte är jämt så blir ju fuktbelastningen minimal.
Alternativt slänger du upp ångspärr (tät plast) och isolerar en halvmeter tjockt, frågan är om du har igen den investeringskostnaden och om det går att göra enkelt? Ångspärren ska sitta på varma sidan isoleringen.

Av samma anledning kan det vara en dålig idé att isolera nedåt, men har du en välventilerad grund så borde det väl gå att slänga på ett extra lager cellplast? Svårt att svara på du får som sagt berätta hur grunden ser ut.

Vad gäller att täta huset så kan det ju tyckas vara en bra ide ur värmesynpunkt. Men.
Bostaden behöver ventilation, framförallt för att vädra ut fukt som kan leta sig upp på en välventilerad vind. Vad finns det för typ av ventilation idag?
En kamin drar även den stora mängder luft, har den separat tilluft? Vad är det för typ av kamin?

Som du ser är det ett komplext problem som man behöver ta reda på mer om hur det ser ut innan man kan hitta den bästa lösningen?
Kanske är lösningen istället att byta ut en gammal ineffektiv kamin mot en modern med separat tilluft och/eller att täta huset och installera en liten ventilationsanläggning som återvinner rumsvärmen (FTX) och skapar ett kontrollerat luftutbyte?
 
Hej
Vi har en stuga på 53 kvm. Tunnt lager glasfiberisolering uppåt, tunna väggar o mycket fönster. Vi blåste upp ca 30 cm cellulosaisolering och nu har vi en varm o skön stuga
Luft/luft värmepump o insats i öppna spisen. Håller ca 15 grader då vi inte är där, är där nästan varje helg och då eldar vi. Mycket låg elförbrukning, mindre än 4000 kWh/år inkl. varmvatten, i Sörmland.
Så mitt råd är, börja uppåt med cellulosaisolering som kan hantera lite fukt, och se till att ventilera bra, eldar ni mycket bör det fungera fint.
God Jul
Pär
 
Båda bra svar.

Det köptes som en sommarstuga, som ska användas som åretruntboende såfort det blir utrustat nog.

Det är krypgrund. Tror jag, det är iallafall massiv berg, utan utsikt ut. omkring 100-150cm till "tak". Lättbetong runt. Med lucka utanför fastigheten.

Jag har ej vatten och badrum, troligtvis blir det utbyggnad i framtiden.

Jag har skorsten i metall, isolerad samt instängd i ett schakt i gips upp till yttertaket.

Kaminen har ej separat tilluft. http://i50.tinypic.com/1zv6de1.jpg

Menar du cellplast rätt ovanpå frigoliten?

Jag har inget problem med att införskaffa 1 eller 2 avluftare och ställa på vinden och i källaren, det är för nuvarande 3st större borrade hål på båda sidor. Noll mögel eller röta.

Bifogar bild på källare och huvudplan.
 
  • Planskiss av en sommarstuga med indikationer för krypgrund, framtida badrum, ugn, diskbänk, och värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fulkemisten
Ok. Men med badrum i utbyggnaden (och än så länge inte alls) så skulle jag nog våga slänga på mer isolering på vinden. Man får hålla lite koll bara så att det inte blir påväxt på råsponten. Cellulosa som man sprutar upp funkar ju. Annars kan man nästan lika enkelt bara lägga mer glasfiber över den gamla, lägg två tunnare lager och överlappa skarvarna. Vanlig isolering är ju lättare att ta bort om det skulle behövas. Kom ihåg andningsskydd.

Angående krypgrunden. Här verkar ju också gå att hålla koll. Om det är berg i dagen så känns det ju rätt lugnt här också. Visst det kan rinna vatten i grunden men har det inte varit problem innan skulle jag inte oroa mig för att 10 cm cellplast extra skulle orsaka problem. Håll koll som sagt, särskilt viktigt när man gör förändringar.

Däremot tror jag kanske inte att den misstänkt klena isoleringen är problemet. Kanske hjälper det inte att tillägsisolera? Dum fråga kanske men har du bara värmepumpen och kaminen som värmekällor? I annat fall är nog den enklaste lösningen att även sätta in någon radiator? Kanske är det underdimensionerat?
 
En LLVP säger inte så mkt. Det finns många olika och det är en herrans skillnad i effektivitet.

Fönster och dörrar kan vara hur bra som helst, men om det saknas eller är dåliga tätlister så det drar igenom huset så spelar det ingen roll. Ventilation är bra men den ska vara kontrollerad och inte en mm3/tim mer än absolut nödvändigt.

Prio 1) Se till att huset är vindtätt.
Prio 2) Ca 20 cm isolering på vinden, helst cellulosabaserad för fuktbuffring om det inte finns ångspärr.
Prio 3) Byt LLVP om den inte är tillräcklig, eller sätt in el-element som komplement.

Med endast 35 m2 ska det inte vara några problem att hålla varmt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.