Krilleman
Återigen är det viktigt att läsa monteringsanvisningen för båda produkterna man ska använda prylarna till. Alltså slangens monteringsanvisning måste också specificera att Vatettes bockfixturer är OK.

I fallet med Vatette och A-collectionen så finns den dokumenterad:
https://docviewer2010.ahlsell.com/Default.aspx?id=1880329&sp=PRODB1

Vatette vill självklart sälja sina produkter och dom har fått det typgodkänt. Men Uponor, LK osv kommer aldrig att godkänna Vatettes produkter på deras slangar.

Så det som gäller generellt är det som jag påtalat massor med gånger förut:

Dolt i vägg så håller man sig till samma system och tillverkare så blir det inga problem.
 
P
Här är svaret från Roth

Hej Peter,

Vi rekommenderar att inte blanda material.
Vår slang är anpassad och testad med våra väggbockfixturer.

Skulle det vara att ni anv. t.ex. Uponors väggbockfixturer och det mot förmodan skulle hända något, så har vi inga garantier eller support i det läget.




Med vänliga hälsningar/Best regards

xxxxx xxxxxxx
Teknisk support
 
Krilleman
P Peter_K skrev:
Här är svaret från Roth

Hej Peter,

Vi rekommenderar att inte blanda material.
Vår slang är anpassad och testad med våra väggbockfixturer.

Skulle det vara att ni anv. t.ex. Uponors väggbockfixturer och det mot förmodan skulle hända något, så har vi inga garantier eller support i det läget.




Med vänliga hälsningar/Best regards

xxxxx xxxxxxx
Teknisk support
Nu fick jag vatten på min kvarn!

Äntligen ett riktigt bra svar. Men precis redan det jag påtalat åtskilliga gånger :p
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
T
Krilleman krilleman_215 skrev:
Återigen är det viktigt att läsa monteringsanvisningen för båda produkterna man ska använda prylarna till. Alltså slangens monteringsanvisning måste också specificera att Vatettes bockfixturer är OK.

I fallet med Vatette och A-collectionen så finns den dokumenterad:
[länk]

Vatette vill självklart sälja sina produkter och dom har fått det typgodkänt. Men Uponor, LK osv kommer aldrig att godkänna Vatettes produkter på deras slangar.

Så det som gäller generellt är det som jag påtalat massor med gånger förut:

Dolt i vägg så håller man sig till samma system och tillverkare så blir det inga problem.
Jo det köper jag rakt av, men därför är det ett felaktigt budskap Vatette slänger med när de påstår att slang oavsett fabrikat är ok, när det inte är det..
 
T Thullen skrev:
Jo det köper jag rakt av, men därför är det ett felaktigt budskap Vatette slänger med när de påstår att slang oavsett fabrikat är ok, när det inte är det..
”...slang oavsett fabrikat är ok” för bockstödet ja. Men bockstödet måste vara ok för slangen också. Samtycke måste finnas helt enkelt. Håller med om det är bökigt att hålla reda på men det inte så konstigt att båda parter i kombinationen måste tillåta att de används ihop.

Det är förståeligt att det är enklare att tillåta alla slangar i sitt bockstöd än att tillåta alla bockstöd till sin slang. Konsekvensen av en spricka i respektive produkt skiljer ju en del.
 
kulle
Så vatettes rörbockstöd är i princip obrukbara eftersom vatette inte själva tillverkar pex rör ?
 
kulle kulle skrev:
Så vatettes rörbockstöd är i princip obrukbara eftersom vatette inte själva tillverkar pex rör ?
Nä, kombination med både A-collection och Ahlsells slang verkar ju vara ok enligt bilden i inlägg #22. Så de är ju dubbelt så användbara som exemeplvis LK eller Uponor som bara går med ett slangsystem :)
 
Redigerat:
kulle
Jag kan inte se att a-collection har något pex rör ?
Och Ahlsells slang vet jag inte vad det skulle vara, för a-collection är väl deras eget märke.

Edit: såg nu att det var med deras komposit rör
 
Krilleman
Sist jag så Ahlsells A-collection PEX Duo så var den artikeln säljstoppad. Och nu finns den inte med alls på ahlsell.se

Slutet av en PEX Duo rör-i-rör med svart skyddsrör och vitt inre rör, bredvid specifikationstext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kulle
Så rent krasst så är vatettes bockstöd inte godkända för nåt pex RiR........:(
 
Krilleman
Precis.
 
Blev lagomt nöjd när jag skulle bygga mitt badrum och PEX duo var säljstoppad.. :mad:

Så det blev en fuling med LK's 16x2.2 rir och vatettes grejer..

Vatettes blandarfäste är ju så förbenat bra! Inga skruvhål där inte :)(y)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Krilleman
Något jag har undrat länge med Vatettes väggbockstöd är att det bör ju inte vara 100% tätt mellan väggbockstödet och skyddsröret.

Normalt så ska ju väggbockstödet aldrig gå utanför gipset i badrummet. (Roth, LK, Uponor) Kakelsättarna monterar ju fuktspärren på skyddsröret.

Men med vatettes lösning blir det ju en glipa mellan skyddsrör och väggbockstöd som sticker ut i badrummet.

Bild snodd från monteringsanvisningen:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_1879200.pdf

Väggbockstöd monterat genom vägg med synlig glipa mellan stöd och skyddsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en gummitätning i bockstödet som tätar mot skyddsröret (y)
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Det förklarar saken!
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.