I artiklar från 2014 står det att EUs ekodesigndirektiv ska skärpa kraven på fastbränslepannor och lokaleldstäder. De nya kraven ska börja gälla tidigast 2018.

Exempelvis denna artikel från Expressen
https://www.expressen.se/leva-och-bo/elda-med-ved--nu-blir-det-hardare-regler/

Har försökt nysta i det och se vad det egentligen handlar om. Hittade en lång PDF hos Boverket angående detta och om jag förstått det rätt så kommer 1:a januari 2018 krävas en energimärkning på alla pannor och kaminer som säljs inom EU, och år 2020 respektive 2022 kommer det komma skärpta utsläppskrav på eldstäderna också. Men jag kan ha tolkat Boverkets fil fel, den är lång och komplicerad.
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2016/smaskalig-vedeldning.pdf

Är det någon som vet mer exakt vad det är som gäller för småskaliga vedlösningar framöver?

Kan man fortsättningsvis sätta in gamla antika renoverade kaminer eller är de förpassade till trädgården som ornament? Kommer vedspisar (avsedda för matlagning) fortsättningsvis vara undantagna miljökraven?
 
Hittat lite mer om detta nu hos Boverket.
Sidan 9, "Avsnitt 6:741, fastbränslepannor och rumsvärmare"

"För rumsvärmare innebär den nya regleringen en skärpning i kraven på utsläpp av CO och på verkningsgrad. Kravet på CO-utsläpp läggs nivå med ekodesign och breddas då det tidigare undantaget för vedspisar främst avsedda för matlagning tas bort"

http://www.boverket.se/contentassets/a9a584aa0e564c8998d079d752f6b76d/konsekvensutredning-bbr-25.pdf

Det har ju funnits ett generellt undantag för vedspisar för matlagning vilket har varit uppskattat då många velat sätta in gamla vedspisar. Detta blir det alltså stopp med efter 1:a juli 2018

"Ändringarna i BBR gällande fastbränsleeldning träder i kraft 1 juli 2017 Övergångsperioden uppgår till ett år."
 
Claes Sörmland
Tråkig utveckling. Jag noterar att vårt kulturarv på eldningssidan inte alls har diskuterats i de här sammanhangen.
 
Betyder detta att man inte får installera en öppn spis? Typ isokern eller något platsbyggd i ett nybygge?
 
K kuggmodul skrev:
Betyder detta att man inte får installera en öppn spis? Typ isokern eller något platsbyggd i ett nybygge?
Vet inte vad en Isokern-spis är men så här står det på raden efter i konsekvensutredningen BBR 25 som jag klippte ifrån tidigare:
"Dock behålls det nu gällande undantaget från kraven för kakelugnar och öppna spisar."

Man får alltså fortsätta installera kakelugnar och "öppna spisar" vad det nu är.

Det är tråkigt att man inte längre får installera gamla vedspisar och gamla kaminer. Kan förstå detta i tätbebyggda sammanhang då det är svårt att få till en ren förbränning i de gamla pjäserna. Men det finns fler människor än de som bor tätt ihop.
 
  • Gilla
eal och 1 till
  • Laddar…
Detta är ju mycket beklagligt för kulturarvet. Jag har en (1) godkänd öppen spis, men ursprungligen troligen ett 10-tal eldstäder, frågan är om jag får "ta i bruk" eldstäder som ursprungligen varit kakelugnar men som tagits ur bruk (ej godkända längre) nedmonterats och/eller behöver sättas om / återmonteras - eller om även detta kommer förbjudas. Eller gäller detta bara nyinstallation, inte eldstäder som fått eldningsförbud, tillfälligt plockats ned eller fallit ur register?
 
Claes Sörmland
Har du en eldstad som inte har använts och fått eldningsförbud p g a av detta så är det bara att renovera den och ringa och beställa en ny brandskyddskontroll och börja elda om det blir godkänt.

Vad som är en nyinstallation och som kräver en anmälan om ändring av eldstad till din kommun är en gråzon. T ex min kommun menar att sätta om en kakelugn inte är en ändring av eldstad utan underhåll. Inte heller att byta en eldstad från en till en annan med samma effekt och med samma anslutning till skorsten anses kräva anmälan i kommunen.

Har en kakelugn plockats ned och inte satts upp igen så blir det ju mer en gråzon. Hur länge kan underhåll och renovering tänkas pågå? Om kaklen är förlorade och spruckna så att en annan men likvärdig kakelugn sätts upp är det då en nyinstallation?
 
men vad betyder det som tompaah skrev? Jag hade inte tid att leta efter texten i sin helhet, får göra det... Alstå, man får nyinstallera öppna spisar? Men även gamla järnkaminer har ett stort kulturvärde.

"Dock behålls det nu gällande undantaget från kraven för kakelugnar och öppna spisar."

Men map kaminer får väl folk göra som man gjort på vissa fordon, montera nåt tillåtet, besiktiga, sen byta till det man vill åka med... En lånekamin för besiktningen, sen byte till den äldre?
 
J JohanLun skrev:
frågan är om jag får "ta i bruk" eldstäder som ursprungligen varit kakelugnar men som tagits ur bruk
Läs mitt inlägg nr 5, frågan är besvarad där.
 
tack, då kan jag ta det lugnt med mina kakelugnar och montera upp och ta i bruk utan problem... :) Synd dock på alla gamla vedspisar!
 
Totalt vansinne.
Alla har inte råd att köpa en ny Warmsler...........

Förresten så ligger jag på ett stort lager reservdelar till gamla Högfors vedspisar som blir värdelösa om det där är sant......
Jag hade tänkt plocka ihop en spis åt mig och sätta in i ett framtida eget hus...... men blir det förbjudet gör jag det endå. Man kan inte lyda alla dumheter som byråkratjävlarna hittar på.
 
du får låna en godkänd spis till besiktningen och sen byta spis efteråt, inte lär sotaren bry sig vid årliga sotningen... Så måste det ju bli, det finns ju massor med kaminer därute som man vill återanvända... Sen kan jag tycka att har man en central panna som värmer ett helt hus är det kanske inte helt orimligt att man har grejjor som har bra förbränning, men jobbigt när det ska vara certifikat osv. - kunde ju finnas andra sätt att visa att pannan har rimlig förbränning...
 
Inte tror jag att de kan tvinga en att riva ut en fullgod vedspis för att det fattas något certifikat då de besiktar.
Man får väl säga som jag sade åt en byggnadsinspektör då han gnällde litet över att vi hade byggt av hemsågat virke som inte var CE-märkt.
Jag sade" Frågan är om vi skall bygga med byggnadstillstånd eller utan byggnadstillstånd för vi behöver mera utrymme och det här är det virke vi hade råd med". Då slutade han gnälla.
 
Nyinstallation kräver anmälan innan installation och med beskrivning av kamintyp mm och en bygginspektör med självhävdelsebehov kan göra spismontaget dyrt i form av böter.
 
Rimligtvis går det att hitta någon omväg kring det också.
Jag har hittat omvägar kring många andra bestämmelser som jag inte har haft råd att uppfylla....

Det är en medborgerlig skyldighet att hålla ordning på myndigheterna i en demokrati!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.