Hej kära forumkollegor.

Har en spis där 2 plattor har dött si vi köpte en ny idag. Dock behöver vi koppla in den eftersom vi har julen här hemma. Det betyder att jag behöver göra detta själv imorgon lördag.

Bifogar lite bilder med en kort beskrivning så får vi se om ni vet hur jag ska göra. Att be en elektriker komma lördagen innan jul blir problematiskt. Kan meddela att jag har en behörig firma som annars bytt hela elen i huset och installerat JFB.

Här är kopplingschemat på den gamla spisen:
Kopplingsschema för olika spänningar på etikett, visas för 230V, 400V 2-fas och 400V 3-fas installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är eluttaget:
Bild av ett eluttag med ansluten kabel, placerat bakom en vit spis, synlig i en hörna av ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är kontakten på den gamla spisen:
Norsk standardkontakt för spis på en vit yta med texten "perfection".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är kontakten för den nya spisen, står att den endast ska användas i Norge. Brukar dom ha sådana förmonterade på spisar som säljs i Sverige?
En vit spiskontakt med tre poler och en etikett ligger på en kaklad golvyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplingsschema nya spisen:
Elektrisk kopplingsschema för en spis med alternativ för 230V och 400V anslutningar, monterat på spisens sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går det ens att använda den gamla kontakten till den nya spisen? Om inte kan jag ha den fast ansluten?

Jag har för mig att den gamla går på 400V och vet att den nya går på 230V. Men på den nya står det även hur man kopplar för 400V, går det då?
 
Det bör vara en 5g2.5 kabel till uttaget och då går det att koppla in, men du måste kontrollera så nollan är inkopplad. Har du mätinstrument?

Edit: glöm detta, såg nu att även den gamla var 230v. Det ska gå
 

Bästa svaret

Du skulle behöva öppna den gamla spisen, dels för att montera bort kabeln (som du kan återanvända på den nya), dels för att kontrollera vilket inkopplingsalternativ den har nu.

Om vi antar att den gamla är inkopplad enligt 3e alternativet, 400V 3N. så kan du koppla in kabeln enligt alternativ 2 på den nya. 400V 3N. Extremt viktigt att skyddsjord blir rätt kopplad. Även neutralledaren (position 4 o 5) är väldigt viktig att den kommer rätt (annars förstörs spisen direkt). Observera byglingarna, som troligen består av plåtbitar. Din nya spis är säkert inkopplad enl. altenrativ 1 enfas 230V (du har troligen för klena säkringar för det alternativet, du behöver få lasten fördelad mellan de 3 faserna).

Bara för att bringa lite klarhet i beteckningarna på bilderna. Där står ju lite blandat 400V och 230V.

En trefas matning (om den är komplett) består av 3 fasledare, en neutral ledare och skyddsjord. mellan fasledarna är det 400V, och mellan resp. fasledare och neutral är det 230V (I Sverige).

Dina spisar är egentligen 230V spisar. Du har de 3 faserna inkopplade på spisen, men alla element i spisen är inkopplade mellan fas och neutral. Ingen belastning går direkt mellan 2 faser.

Som kuriosa kan man titta på den nya spisen, alternativ 3 230V 3 faser. Detta används i länder där man har 230V mellan faserna, inte 400 som vi har i Sverige.

Det är inte ovanligt att spisar bara kopplas på två faser och neutral alternativ 2 resp 4. Det används framförallt om en fas redan är högt belastad, driver ex. en fristående ugn.

Om du nu själv kopplar om det här, så var extremt noggrann med kopplingarna. Det är stora strömmar, en dålig koppling blir väldigt varm. Provryck lite i trådarna för att se att de sitter ordentligt.

Fotografera kopplingarna innan du börjar koppla ur något.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Sladden till den nya spisen är för enfasanslutning. Den får du byta till sladden från den gamla. Alltså inte bara kontakten utan även sladden. Troligtvis är din gamla spis ansluten enligt det tredje alternativet 400V 3N~. Det motsvarar det andra alternativet på den nya spisen. Börja med att öppna luckan på den gamla spisen och titta vilket alternativ den är kopplad enligt.

Både den gamla och den nya spisen vill ha 230V. Men märkskyltarna brukar vara lite otydligt formulerade.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Eftersom även den gamla spisen går med neutralledare så bör man kunna fvörutsätta att det finns i uttaget. Så den kontrollen kan vara lite överkurs i detta fall.

Annars finns en risk när man byter från 400V spis (där elementen är kopplade mellan faserna) till 230V att någon fuskat och inte dragit fram neutralledaren från centralen, den behövdes ju inte till förra spisen om den var en 400V spis.
 
tommib
Eftersom den gamla spisen har 230V elementspänning (framgår av kopplingsschemat och påpekas av Lasken och Avemo) så är det lugnt, nollan finns i uttaget.

Koppla enl alt 2 på nya spisen med gamla spisens anslutningskabel.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
K
Lämna tillbaks spisen på öppet köp och köp en 400V så slipper du ha ihjäl någon. Problem solved.
 
Ok, låter lugnt då. Återkomer imorgon då jag skruvar isär dom ifall fler frågor framstår.
 
tommib
Skruva isär och fota gamla inkopplingen. Den kommer troligen vara kopplad enl alt 3.
 
K Kojak skrev:
Lämna tillbaks spisen på öppet köp och köp en 400V så slipper du ha ihjäl någon. Problem solved.
Eller snarare tala om för dem att denna spis ska säljas i Norge och inte i Sverige om det står så tydligt på den.
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
K Kojak skrev:
Lämna tillbaks spisen på öppet köp och köp en 400V så slipper du ha ihjäl någon. Problem solved.
Varför skulle det vara mindre risk att ha ihjäl någon men en 400V spis? Tillverkas det ens 400V spisar fortfarande?
snuttjulle snuttjulle skrev:
Eller snarare tala om för dem att denna spis ska säljas i Norge och inte i Sverige om det står så tydligt på den.
Det är väl anslutningskabeln och inte spisen som är avsedd för Norge?
 
Jag menar att en vara som säljs i Sverige ska vara färdig att koppla in i Sverige och inte med en anslutningskabel för Norge. Hade den haft en tydlig anvisning om att den måste byggas om eller bytas anslutningskabel för att kunna anslutas i de vanligaste husen i Sverige hade det varit en annan sak.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag menar att en vara som säljs i Sverige ska vara färdig att koppla in i Sverige och inte med en anslutningskabel för Norge. Hade den haft en tydlig anvisning om att den måste byggas om eller bytas anslutningskabel för att kunna anslutas i de vanligaste husen i Sverige hade det varit en annan sak.
Normalt sett så ingår inte kabel till spisar som har 230V elementspänning i Sverige. 400V matade spisar så ingår nästan alltid kabel. Anledningen till att kabel inte är förmonterad är just pga den anledningen att relativt ofta så saknas neutralledaren fram i svenska perilexdosor. Köper man exempelvis en spis på Elgiganten så sitter ofta norsk kontakt då Egab köper in stora partier som säljs i hela norden, (Norskt moderbolag)

Bilden på kopplingsschemat till din gamla spis ser ut att kunna tillhöra en Asko/gorenje produkt. Har du öppnat och kollat på kopplingsplinten så att det inte blivit varmgång på bygeln till nollan med avbrott som följd? Jag har bytt säkert 20-30 sådana plintar de senaste åren pga dålig kontakt som fått plintens plast att smälta ihop.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Eller snarare tala om för dem att denna spis ska säljas i Norge och inte i Sverige om det står så tydligt på den.
A Avemo skrev:
Det är väl anslutningskabeln och inte spisen som är avsedd för Norge?
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag menar att en vara som säljs i Sverige ska vara färdig att koppla in i Sverige och inte med en anslutningskabel för Norge.
Den där anslutningskabeln har en 2P+PE-kontakt, https://www.elbutik.se/product.html/stickpropp-25a/250v-2poljord?category_id=722
I Sverige blir det enfas och i Norge blir det tvåfas (enfas i konverterade anläggningar, ja Norge håller på att gå över till 230/400-nät).
 
Det är kopplat som alter aktiv tre på den gamla spisen, se bild. Elanslutning med alter aktiv tre-koppling i en gammal spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.