O
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Lite lurigt formulerade frågor ;) , så det gällde att tänka efter. Går dock att få 15/15.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
W
O Steamboy skrev:
Alla rätt, men då erkänner jag gärna att jag nästan snubblade på enkelledaren och chansade rakt av på krampströmmen! Vill man ha något riktigt svårt att bita i så har Elsäkerhetsverket sin egen quiz för installatörer. Jag kommer inte förbi badrummet! =)

[länk]
Gick in och provade "Jag är ett proffs.. slutfört installationen i en villa med högsta säkerhet " Gick bättre där än här ;)
 
O
Jag föll som sagt var på badrummet. Hade fel på frågan om skyddsutjämning, men väl förbi den så är sista sidan rätt. Så ja Bos quiz är nog snäppet svårare.
 
O Steamboy skrev:
Vill man ha något riktigt svårt att bita i så har Elsäkerhetsverket sin egen quiz för installatörer. Jag kommer inte förbi badrummet! =)
Äh, det är ju bara 27 kombinationer på varje fråga! Går ju att klara med uttömmande sökning. Jag jobbade nog igenom en 12-15 innan jag kom igenom badrummet.
 
10/15. Helt klart det roligaste quizet jag gjort på BH.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
ESV:s var ju betydligt enklare än Bosses. Men till syvende och sist handlar ju sådant här mer om vad man oftast sysslar med inom ett fack. Jag jobbade ju också likt Lars med industriel förr. Gick bet på frågan om EKRK. Har skalat betydligt mer ÖLFLEX än EKRK. Kan inte erinra mig när jag hade med en dylik kabel att göra senast.

Lite intressant dock att kolla hur stor andel som svarat rätt på respektive fråga. Jämför till exempel julgranssvaren (42% tror att seriekopplingen gör strömmen ofarlig) och anslutningskabeln (bara 36% rätt) med ett ändå rätt ovanligt begrepp som SELV där faktiskt 59% svarar rätt. Helt klart verkar det lättare med de rena glosorna än förståelsefrågorna?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det vore iaf spännande att veta hur yrkesverksamma elektriker skulle ligga till.
12 av 15, hur känns det.

Men jag vill försvara mig med att det finns dels slamkrypare och lite väl kreativt ställda frågor. :)


ESV's fixade jag efter ett omförsök på badrummet.
Lite slamkryparvarning där med.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
12 av 15, hur känns det.
Känns bra... ;)

Om jag nu hade klamra rakt så hade det känts ännu bättre! :) Teoretiska detaljkunskaper är ju långtifrån allt...
 
W
Själv kommer jag ha sömnsvårigheter över hur illa jag svarade.:oops:
 
W
Snälla Bo och Marlen gör fler quiz, måste ställa det tillrätta:surprised: och få sinnesro
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
11/15, men klarade ESV:s test på första försöket.
 
Ska nog gå och ställa mig i skämshörnet.
Kul quiz, bra jobbat igen Bo.
Två onödiga fel. Läste frågan för fort om TN-C. Rätt svar är ju givetvis bara man läser frågan.... Samma med julgransslingan, jag är en dummer.
Nu går jag å skäms:cry:
Som wand sa nytt quiz omgående så jag kommer ut skämshörnet;)
 
  • Gilla
richardtenggren och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag vill inte spoila denna quiz redan, men om ett tag så ska jag snacka allvar med vår käre Bosse ... :cool:
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
tommib
Urg..... ett par onödiga fel. Även jag föll på TN-C och svarade för fort. Några andra korkade tankefel (ljusstaken och utebelysningen) ledde till 11/15. Sista som jag missade (julgransslingan) hade jag faktiskt inte en aning om. Jag stod och vacklade mellan rätt svar och ett annat.

Ja, alltså..... Att det skulle röra sig om gammal hävd är ändå inte så långsökt. Dessutom blev jag fintad av den rent livsfarliga tvådelade stickproppen som figurerade i det svarsalternativet. Att det var en dubbelisolerad kabel visste jag.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.