Hej! Mina syskon och jag har ärvt morfars gamla sommarstuga och vi försöker renovera den. Vi kan inte så mycket men vill gärna lära oss. Det är det som för oss hit!

Vi håller på med sovrummen nu, och skulle vilja ha panel på hela väggarna och panel alternativt några slags plattor till taket. Målet är att det ska se någorlunda bra ut, men främst att det håller.

Just nu är det någon slags plywoodskiva eller mdf-skiva med tapet på väggarna. I taket tror jag det är detsamma men med vävtapet ytterst.

Vilka alternativ är bäst? Bygga om helt eller sätta panel på det nuvarande väggen och taket?

Ett problem är att taket inte var tätt förut så det har läckt in vatten, vilket har lett till att taket har lossnat vilket syns på närbilderna av taket.

Se bifogade bilder. Tack så hemskt mycket.
 
  • Nederdel av väggen och hörnet av ett skadat tak med synlig vattenskada och lossnad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat tak i sommarstuga med vävtapet och vattenskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på skadat tak med en spricka i en vävtapetklädd yta
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett skadat tak med vattenskador och en framträdande reva i vävtapeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av ett rum med en fönsterkarm och en grön panelvägg, nederdelen av väggen har oskruvade plywoodskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en skadad vägg med vattenskador och mönstrad tapet i en gammal stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett skadat tak med vävtapet och en vägg med blommig tapet som skadats av vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om taket läckt in så är åtgärd nummer 1 att öppna upp och se hur det ser ut under. Eller över kanske man säger om det är i taket :).

Har man tur och det bara var lite som ligger luftigt så kan det ha torkat ur, har man otur så är det en hel del som kanske måste bytas. Gör det först innan nya ytskikt sätts dit.

Generellt sätt gillar jag att ta bort ganska mycket innan man börjar bygga nytt. Bra att veta status bakom och göra i rätt ordning.
 
M Mikael K. skrev:
Om taket läckt in så är åtgärd nummer 1 att öppna upp och se hur det ser ut under. Eller över kanske man säger om det är i taket :).

Har man tur och det bara var lite som ligger luftigt så kan det ha torkat ur, har man otur så är det en hel del som kanske måste bytas. Gör det först innan nya ytskikt sätts dit.

Generellt sätt gillar jag att ta bort ganska mycket innan man börjar bygga nytt. Bra att veta status bakom och göra i rätt ordning.
Det korta svaret är alltså bygg om helt.
 
M Mikael K. skrev:
Om taket läckt in så är åtgärd nummer 1 att öppna upp och se hur det ser ut under. Eller över kanske man säger om det är i taket :).

Har man tur och det bara var lite som ligger luftigt så kan det ha torkat ur, har man otur så är det en hel del som kanske måste bytas. Gör det först innan nya ytskikt sätts dit.

Generellt sätt gillar jag att ta bort ganska mycket innan man börjar bygga nytt. Bra att veta status bakom och göra i rätt ordning.
Jag tolkar första inlägget som att läckan redan är åtgärdad IOM att ”det har läckt”.
 
Håller med Mikael om att det mesta troligen behöver rivas ut. Riv ut skivor som har gamla skador och ersätt så att ni inte bygger in gammalt skit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.