hej

Vi har en kökslösning där köksfläkten driver ventilationen. Fläkten ser ni på bilden ovanför kåpan.
Nu bygger vi om och skulle behöva flytta fläkten och kåpa för att få mer arbetsyta på bänken istället

Alltså behöver vi flytta fällt och hela skåpet med kåpan i sidled ca 16 cm

Hur krångligt blir detta ? Skarva lite rör och flytta?
Är detta något för en hemmapullare, går att använda flexrör till detta?
 
  • Överskåpsinredning med köksfläkt, ventilationsrör och flexslang markerat för planerad flyttning 16 cm åt sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Det är ju redan flexslangar där och ni ska flytta åt höger , då blir det inga problem .
Tycker du att det ser lite knöligt och att dom är långa kapa dom då och skarva på det som kommer från taket uppe till vänster med flex
 
Ok. Jo i min enkla värld så borde inte ventilationen påverkas nämnvärt av den lilla operationen

Vill ändå kolla runt med erfarna om det är några fallgropar som jag riskerar att gå på.
Finns det någon regelverk att följa osv tex?


Har sökt info och att skarva med flexrör uppepå ist för spiralrör vore så mkt enklare kan jag tycka.

Tillägg: det röda på bilden är där den nya stommen Ska vara ungefär.
 
L
Spiro ner strax under tak sedan flexslang , det går bra , inget fel i det
 
Ok. Ville kolla så att jag inte missar någon regel.
Tex läser jag om imkanal.
Det stora röret som går bakom till höger är isolerad och antar att det är utsuget/imkanal.
De andra kommer från insug i badrummen och kök.

Har jag fattat det rätt att man får använda godkänd flexslang innanför köket men sp fort man går till tak/vägg så är det spiralrör som gäller?
 
L
Normalt sätter man flexslang mellan fläkt och spiro vid tak och det är godkänt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.