Hej
Är det rimligt med 15000:- för att:
Besök nr1: koppla ur och plugga blandare till tvättställ, blandare till dusch, toalettstol och ett element.
Besök nr2: Montera ny golvbrunn i dusch, skarva rör till element i golv och dra dom infällt (väggen är uppsågad) i vägg 50cm till handdukstork.
Besök nr3 : montera duschblandare , Montering av duschväggar, montera toalettstol inkl nytt kromrör till vattenpåfyllning typ 30cm långt, montera tvättställsblandare inkl vattenlås, montering och inkoppling av torken.

Material i form av rör, kopplingar ocg golvbrunn ingår. Blandare, duschväggar, wc och handdukstork inkl koppel ingår ej.
 
Hur många timmar är fakturerat? Arbetskostnad? Materialkostnad? Hade ni bestämt löpande räkning?
 
Nä det är en offert. Fast pris.
 
BirgitS
Är det långt att åka så det blir mycket restid?
 
Men om det är en offert med fast pris så har ju beställaren accepterat den i och med beställningen. Då spelar det ingen roll om arbetet tar 1 eller 100 timmar. Priset är detsamma.
Utifrån vad som är gjort och antalet besök så är det en rimlig offert utan orimligt riskpåslag enligt min uppfattning.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Om man leker med lite siffror i sammanhanget:
Material; ca 3.000:-
Arb: 12.000:-
12.000:- delat med ca 600kr/tim = 20tim. inkl resor osv.
Orealistiskt? Nej, tycker jag inte.
Och som Ljus skriver, har du en offert på detta så har du ju redan accepterat detta.
Har allt dessutom gått bra och ser bra ut, betala och önska röris en god jul! :)
 
A andreasg skrev:
Hej
Är det rimligt med 15000:- för att:
Besök nr1: koppla ur och plugga blandare till tvättställ, blandare till dusch, toalettstol och ett element.
Besök nr2: Montera ny golvbrunn i dusch, skarva rör till element i golv och dra dom infällt (väggen är uppsågad) i vägg 50cm till handdukstork.
Besök nr3 : montera duschblandare , Montering av duschväggar, montera toalettstol inkl nytt kromrör till vattenpåfyllning typ 30cm långt, montera tvättställsblandare inkl vattenlås, montering och inkoppling av torken.

Material i form av rör, kopplingar ocg golvbrunn ingår. Blandare, duschväggar, wc och handdukstork inkl koppel ingår ej.
Tänk 3 resor eftersom det är 3 besöksomgångar, plus kanske en eller två resor till butik.
30 minuter per resa samt 1 ´timme i butik. = 4 timmar. (jag räknar med att röris hämtar saker men att du betalar för det, annars kan du ju dra av någon timme för det. Räknar dock körtid för han till er)

Besök 1 = 2-3 timmar
Besök 2 = 2-3 timmar
Besök 3 = 4-5 timmar
Totalt 12-15 timmar = 2 dagar så ca 14 timmar
14 x 650kr = 9100 plus små material och framkörningsavgifter totalt ca 10.000 kr. Sedan lite vinst och utrymme för problem samt allt som ni under resans gång ändrar er med och de småsaker ni kommer på undertiden att ni vill han skall titta på, tex varför er radiator i köket inte fungerar och att kan du inte lufta den när du ändå håller på.) Själv har jag haft byggbolag innan och lämna en offert där jag inte har marginaler eller lite vinst utöver min lön förekommer inte, jag jobbade inte av good-will, dock saltade jag aldrig mina fakturor eller tog betalt för tid jag inte använde. Men speciellt till privatpersoner måste man lägga på extratid då det alltid skall pratas, göras mer saker som inte ingår, samt andra förutsättningar som man inte kan veta innan, tex i stan tillkommer kanske att gå långa vägar från parering som även den kan ligga på 25 kr per timme, mm mm mm
 
Vill även lägga till att privatpersonen alltid tittar på hur många timmar man varit där, det som det aldrig tänks på är att ofta måste man åka och slänga skit på tippen, åka och hämta saker för saker är inte alltid utfört enligt standard, samt att har man ett jobb på 2-3 timmar så kanske man inte kan pussla ihop det så att man kan lösa med andra jobb så man kan fakturera för en heldag, då har man valet att ta betalt för en hel dag eller ibland en halv dag eller helt skita i jobbet. Har kunden då kris så kanske man blir tvungen att ta betalt för 8 timmar trotts att jobbet bara tar en halv..
 
BirgitS
J Jörgen Ö skrev:
Och som Ljus skriver, har du en offert på detta så har du ju redan accepterat detta.
En offert får man ju innan man accepterar och lägger beställningen.
 
Fairlane
Jag tolkar TS inlägg så att hen fått den här offerten och undrar om den är ok eller tokig, dvs inte att jobbet är utfört och att hen i efterhand vill klaga på priset. Jag kanske missuppfattat?!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Priset är dyrt, men det är dyrt pga att småarbeten är dyrare/ineffektivare för röris och då tar hen ut marginal, tex om ett besök med resor tar 4-5 t då blir det svårt att få täckning för resterande 3 timmarna vilket då inkalkyleras i jobbet. Vidare är det brist på rörisar vilket dessutom gör arbetena dyrare.

Rimligheten har du dock själv svarat på då du ingick avtalet och kom överens om priset mot nämnd prestation.
 
BirgitS BirgitS skrev:
En offert får man ju innan man accepterar och lägger beställningen.
Jag med flera uppfattade det som jobbet redan var utfört, med det spelar mindre roll, frågan var ju om det är rimligt!
TS kanske kan visa vad dom olika delarna kostar var för sig, mtr kontra arb?
 
Ok, tack för alla svar. Som sagt gäller det en offert och min känsla är att priset är i överkant men inte orimligt.
 
I en offert för fastpris tror jag att priset är rimligt, men med en hel del säkerhetsmarginaler. Vid såpass små jobb finns alltid en risk för oförutsedda händelser. Om ex förutsättningarna för en stabil montering av golvbrunnen är fel, eller att något är i vägen för den tänkta rördragningen till torken. Så kanske det blir både ett fjärde och femte besök, handla material man inte tänkt sig behöva osv. Små missar kan lätt innebära att det går åt 50% mer tid än man tänkt sig.

Om du hittar en rörfirma med goda referenser (bland bekanta osv. inte på omdömes-sidor) så blir det troligen billigare om du anlitar på löpande räkning.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.