När jag skulle tillverka ett quiz om el så blev det alldeles för enkelt. 28% av de 4336 som har gjort quizet hittills hade alla rätt.

Nu har jag anlitat Bo Siltberg för att tillverka ett riktigt svårt quiz om el. Det ska bli intressant att se hur många av er som får alla rätt på det.

Ta Bosses SVÅRA elquiz med julinriktning om du vågar: https://www.byggahus.se/quiz/96

I den här tråden kan du berätta vad du fick för resultat eller kommentera quizet i största allmänhet.

Gammal Luma-ljusslinga för julbelysning i originalförpackning, troligen relaterad till elquiz med julinriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det här var i alla fall inte för enkelt. Hade typ 7 rätt. :D
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
10 av 15. Rätt nöjd med det och fortsätter att ringa elektriker när det är något mer avancerat än att byta ett uttag mot ett nytt.Iofs får jag väl erkänna att jag monterat ett uttag istället för den fasta anslutning som tidigare var till tvättmaskinen, men mer avancerat än så,ringer jag elektrikern.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Äh, dj-la skitlampa som måste vara IP54? IP44 räcker tydligen inte iaf...

Annars hade ju det mesta varit uppe flera gånger, så måste det ju betyda att man spenderar alldeles för mycket tid här... :oops:

Det vore iaf spännande att veta hur yrkesverksamma elektriker skulle ligga till.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Hmm, har inte du varit yrkesman? ;)
 
14/15. Föll på lampans IP-klassning. :cry:
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hmm, har inte du varit yrkesman? ;)
Jo. Men jag installerade exakt noll utomhusarmaturer inomhus på SAABs fabrik. :) Jag tror jag var utomhus och arbetade exakt en gång. :)

Och industrielektriker hade i mitt fall iaf, betydligt större betoning på industri än elektriker. Det var mest styr/regler och enkla elektriska/mekaniska problem av typen, bränd säkring, ledare som hoppat loss från plint, maskin som kommit i otakt med sig själv.
 
  • Gilla
PNO
  • Laddar…
Tips för frågan om val av lampa utomhus, läs frågan noggrannare ;) Den kanske kan gå att missförstå också... Vad ska man tänka på vid valet?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
W
Men usch :oops:
Tänker inte berätta vad jag fick men jag kan säga till mitt försvar att jag gjorde den i all hast samtidigt som jag beräkning på hastigheten för en meteroid i omloppsbana kring vintergalaxen, samtidigt som någon skrek kafferast.

Ps. Jag gjorde en nollställning av minnet och gjorde om testet , gick myyycket bättre
:cool:
 
T
Följdfrågan blir då vad mer krävs än IP44 för en utomhusarmatur?
 
W
Bra quiz dock, fortsätt så (y):D
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tips för frågan om val av lampa utomhus, läs frågan noggrannare ;) Den kanske kan gå att missförstå också... Vad ska man tänka på vid valet?
Aha. Det är en slamkrypare... Jag tyckte jag fixade de andra du lagt in, men jag får kolla igen.

Bra och roligt test iaf. Kul att för en gångs skull ligga på den övre halvan... Jag missar alltid större på de "enkla" quizen.
 
T Thullen skrev:
Följdfrågan blir då vad mer krävs än IP44 för en utomhusarmatur?
Det krävs antagligen att den är godkänd för utomhus bruk också vilket det inte stod något om i frågan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
W
Selv kretsfrågan läste jag helt fel (ordagrant)med tanke på vad som per definition räknas som vad upp till en viss nivå.
Trodde det var en luring till.. blää blää
:p
 
12 av 15. Det var 1julgranen 2. Krampströmmen 10. Utebelysningen som blev fel.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.