Här kommer bild på planlösningen. Två alternativ för placering:
1- vid ingången, ovanför ytterdörren
2- höger om kaminen vövan för altan dörren.
 
Ja, vi trummar med fingrarna, gräver i popcornskålen, och väntar på bilden :)
 
W
Inte för att jag äger någon själv längre, men jag skulle lätt vilja se en tävling i "pimp my luftvärmepump" :cool:
 
Wand skrev:
Inte för att jag äger någon själv längre, men jag skulle lätt vilja se en tävling i "pimp my luftvärmepump" :cool:
Eller ännu enklare: Titta åt andra hållet.

Kan tänka mig att folk reagerade likadant när T-Fordarna började komma in bland hästskjutsarna.
Eller när man började ställa in TV-apparater bland väggbonaderna.
 
W
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Eller ännu enklare: Titta åt andra hållet.

Kan tänka mig att folk reagerade likadant när T-Fordarna började komma in bland hästskjutsarna.
Eller när man började ställa in TV-apparater bland väggbonaderna.
Nää inte titta åt andra hållet. En utedel är ju inte skitvacker precis men inget jag tycker är irriterande fult.
Så är det nog, allt är inte vackert här i världen men man kan vänja sig vid tanken om att det är fult :p;)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, vi trummar med fingrarna, gräver i popcornskålen, och väntar på bilden :)
Sorry, KOW, här kommer bilden:


Bottenplan av hus med markerad vriden 45 grader, vardagsrum, kök, sovrum och andra utrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade nog satt innerdelen helt konventionellt ovanför ytterdörren, längs till höger på bilden.
 
  • Gilla
Hakansol och 1 till
  • Laddar…
Oley, är det många rör som ska ut genom yttervägen? Hur tjocka brukar de vara?
Kan man dra röret/rören på ett diskret sätt från ytterdörren till bakom sovrummet till höger ? I så fall hur ?
Det är träpanel vitmålad.
 
Kylmediarören kan man dra nästan hur som helst, men det behövs även kondensavloppet från innedelen med fall hela vägen till där det mynnar ut. Därför är det är enklast att sätta den på eller i anslutning till en yttervägg.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Det behövs enbart om den körs för kyla. Det går att lösa med pump också.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Tror ni man kan dra rören bakom lockpanelen så att de inte syns ? Det finns 2 cm utrymme bakom panelen.
 
L Lars48 skrev:
Tror ni man kan dra rören bakom lockpanelen så att de inte syns ? Det finns 2 cm utrymme bakom panelen.
Jag har gjort så, men jag gjorde det i samband med panelbyte så jag lät spikläkten (28mm) ha en öppning där. Behövs inte 20+28, men bara 20 hade aldrig gått. Rören är ju tunnare men de har ju rätt rejält med isolering kring sig. Den vill man inte ta bort. Jag skruvade sen denna lockpanel så att åtkomst skulle vara enklare.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Tror ni man kan dra rören bakom lockpanelen så att de inte syns ? Det finns 2 cm utrymme bakom panelen.
Kvalitetsmakiner har oftare små rör än billigt skräp

En bra llvp har oftast 1/4-3/8
Dvs vätskeröret är ca 6,3mm och det andra 9,5mm till det mellan 0,5 till 1 cm tjock isolering runt om varje.

Går o klämma ihop lite men man vill inte ta bort den helt.

Brukar behövas kapa spikläkten med feinen när man ska klämma in dom bakom lockläkten absolut görbart men lite mer pill

Kondensledning skall alltid monteras! Risk för vattenskador annars skittråkigt för att spara 24,50kr

En riktig kylfirma på löpande och du får
Ett snyggt montage som du vill ha det och kan lägga ner lite extra.

en billig nätfirma med fast pris gör snabbast möjligt och det kommer bli en kompromiss

Var i Sverige finns du? Vill du ha rekommendation på firma så pma mig har kontakter i branschen

Och nej jobbar ej med llvp längre
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.