Bygger om huset och öppnar upp till nock och för öppen planlösning.

Känner att jag har precis noll koll på hur man sedan skall göra med belysning. Både det "tekniska" och det estetiska. Estetiken får dock bli en senare fråga. Har inte en susning om hur jag skall göra då jag inte är förtjust i infällda spottar och inte vill "förstöra" öppenheten med hängande armaturer.

Börjar alltså med den "tekniska" biten.
Finns det bra ställen man kan läsa mer om vad man behöver/vill ha? Tänkte då inte i generella termer som "mysbelysning", "arbetsbelysning" utan mer detaljer.
Typ hur många lumens man vill ha på en arbetsbelysning 3m över en spis etc (lux antar jag).
 
L
N Nizztos skrev:
Bygger om huset och öppnar upp till nock och för öppen planlösning.

Känner att jag har precis noll koll på hur man sedan skall göra med belysning. Både det "tekniska" och det estetiska. Estetiken får dock bli en senare fråga. Har inte en susning om hur jag skall göra då jag inte är förtjust i infällda spottar och inte vill "förstöra" öppenheten med hängande armaturer.

Börjar alltså med den "tekniska" biten.
Finns det bra ställen man kan läsa mer om vad man behöver/vill ha? Tänkte då inte i generella termer som "mysbelysning", "arbetsbelysning" utan mer detaljer.
Typ hur många lumens man vill ha på en arbetsbelysning 3m över en spis etc (lux antar jag).
Hej, nu kommer jag inte med några hårda fakta som du ju efterlyser, men jag gissar att du har kvar de tvärgående bjälkarna. I så fall har du ju utmärkta punkter att montera belysning på eller från. En variant är ju att sätta lampor ovanpå bjälkarna som belyser rymden ovanför och vars ljus sen reflekteras ner i rummet från det gissningsvis vita taket. Det kan ge ett bra allmänljus. Sen tycker jag personligen att någon form av häftig belysning som svävar en bit upp i det nya tomrummet kan se effektfullt ut och faktiskt understryka luftigheten.
 
Redigerat:
Tack!
Nej, hanbalkarna är borta. De takstolar jag hade gav mig ingen möjlighet att ha kvar dessa så satte in nockbalk och öppnade upp helt. Hade i någon mening blivit enklare ur belysningsperspektiv om de var kvar.

Tack för länken. Tyvärr står det ju lumens. Känns konstigt då det ju inte tar hänsyn till avstånd. En lampa under fläkten på 1000lm är kanske perfekt men om den hamnar 3 meter över spisen får man kanske problem.
 
L
N Nizztos skrev:
Tack!
Nej, hanbalkarna är borta. De takstolar jag hade gav mig ingen möjlighet att ha kvar dessa så satte in nockbalk och öppnade upp helt. Hade i någon mening blivit enklare ur belysningsperspektiv om de var kvar.

Tack för länken. Tyvärr står det ju lumens. Känns konstigt då det ju inte tar hänsyn till avstånd. En lampa under fläkten på 1000lm är kanske perfekt men om den hamnar 3 meter över spisen får man kanske problem.
Aha, dom är borta, ja då får man tänka annorlunda. Har du kikat på butiksbelysning? Där finns en hel del smarta lösningar för att montera lampor i följd på varjar och stag.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.