Fairlane Fairlane skrev:
Jag menade att de tvingades ta lån av staten för att inte gå i konkurs.
Men väldigt många tycks tro att bankerna fick en massa skattepengar och inte betalt tillbaka något. Även i den här tråden. Menar man lån, är ”fick” inte ett lämpligt ord.
 
L Liteavvarje skrev:
Vet inte ålder på dig , men det var ett tag sen det hände , bankerna var i kris , på väg att gå i KK , staten gick in och stöttade med X antal KKKr , tydligen så blev det inte något riktigt krav på återbetalning , vi skattebetalare fick stå för notan och svarte petter , och något väsen från staten att betala tillbaka har jag inte hört .
Det är detsamma med pensionspengarna staten snodde från oss under Kjell-Olof Feldts tid ,
dom pengarna skulle betalas tillbaka , men har dom gjort det , nej inte vad jag har hört iaf
Tänker du på senaste krisen som ingen tagit upp, 2008, så gick staten med stora plus där. Swedbank lånade bland annat stora summor. Det var rena guldgruvan för riksbanken och oss skattebetalare. Vi fick mer än en skiten sparränta på 3% eller liknande. Men det skulle vi också ha eftersom vi(staten) tog en väldigt stor risk. Så det är rent skitsnack om att vi skattebetalare har fått betala något under de senaste kriserna. Det har som sagt varit MYCKET luktraktivt för oss skattebetalare.
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nordbanken var en börsnoterad bank med staten som största ägare, inte riktigt samma sak som statlig bank...
Staten ägde 100% av PKbanken (där problemen i huvudsak uppstod). Efter sammanslagningen med Nordbanken ägde staten ca 70% av aktierna i den nya Nordbanken. De var alltså inte bara största ägare, utan ägde en stor majoritet av aktierna, det är en rätt viktig skillnad.
 
Bortsett från resonemangen om 90-talets bankkriser och annat.

Jag (och min fru) har haft Nordea som "huvudbank" sedan Götabanken/Gota bank föll ihop på nittitalet.
Vi har alltid haft ett vettigt förhållande till banken. Den har gett oss de lån vi har behövt, ibland blanco-lån när vi köpt och sålt fastigheter utan att ha pengar att hantera glappet mellan köp och sälj själva.
Internetbanken fungerar klockrent (förstår inte dem som vill ha pappersfakturor och betala 30 - 50 kr extra för att betala med kontanter).
För bankens service betalar jag 12 kr/månad, och har då alla banktjänster med mig, var jag än är.

Jag tycker inte att det kan bli så mycket bättre.
Att man sedan får 0% ränta på transaktionskontot är ju trist, men var får man bättre ränta på ett sådant obundet konto?
 
MultiMan
Handelsbankens internbank och app utvecklas ständigt, är helt gratis, inklusive alla betalningar och överföringar (även utländska har varit gratis senast jag gjorde till tysk bank). Så visst kan den biten bli bättre än Nordea.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Bortsett från resonemangen om 90-talets bankkriser och annat.

Jag (och min fru) har haft Nordea som "huvudbank" sedan Götabanken/Gota bank föll ihop på nittitalet.
Vi har alltid haft ett vettigt förhållande till banken. Den har gett oss de lån vi har behövt, ibland blanco-lån när vi köpt och sålt fastigheter utan att ha pengar att hantera glappet mellan köp och sälj själva.
Internetbanken fungerar klockrent (förstår inte dem som vill ha pappersfakturor och betala 30 - 50 kr extra för att betala med kontanter).
För bankens service betalar jag 12 kr/månad, och har då alla banktjänster med mig, var jag än är.

Jag tycker inte att det kan bli så mycket bättre.
Att man sedan får 0% ränta på transaktionskontot är ju trist, men var får man bättre ränta på ett sådant obundet konto?
+1 , samma här, vi har bara goda erfarenheter av nordea.
Jag bytte från handelsbanken till nordea för länge sedan.
Inga problem alls med dem, inga problem med handelsbanken heller, fick bättre villkor vid bankbytet.

Mvh P-A
 
blackarrow blackarrow skrev:
Vad är det som händer på Nordea?
Först Wahlroos som iofs hade formell rätt, men kunde uttryckt sig lite mer ödmjukt om bankens historia och räddningspaketet, länk.
Nu nordeas personalchef inspireras av hitler... ??
Wahlroos hade ju helt rätt, många även här inne på forumet blandar ihop Nordbanken med Nordea.
Att sen en HR chef uttrycker sig helgalet och blir direkt tillrättavissad av högre chefer har knappast nåt med banken i sig att göra, förstår helt inte poängen här om det nu inte är så att man har en annan agenda, dvs smutskasta till varje pris.
Knappast nåt som för diskussionen framåt.

Står vid mitt ursprungliga råd till TS.

Det skiljer mycket mer mellan enskilda bankkontor inom samma bank än det gör mellan storbankerna totalt sett.
Välj en lokal bank där du blir behandlad bra. Om den sen heter Nordea, SHB, SEB, Swedbank, Danske spelar mindre roll.
 
Lätt att komma off-topic med den trådrubriken..ursäkta...TS är knappast intresserad av Nordeas lednings moral, skattemoral, bankkrisen, fusioner, namnbyten etc just nu.

Jag tänker
- att om TS byter bank så borde klockan så att säga starta om på byggkreditivet.
- dela upp bygget i etapper. besiktiga, försäkra och ta huslån!
Tex vänta med övervåning, nått rum får vara föråd etc fast då stämmer det väl inte med bygglovet och då blir det väl problem att slutbesiktiga.
Iden är alltså att lyckas slutbesiktga innan allt egentligen är färdigt, men ändå beboligt och sen ta mer banklån med värdet i eget väl utfört arbete som säkerhet. :D :cool:

Jag brukar resonera som så att, köper man ett äldre hus, ett renoveringsobjekt, så är det ett livsprojekt. Allt blir inte klart med en gång. Har dock lite poblem med frun som vill saker ska bli klara snabbare... :thinking:
Men jag har lyckats renovera, värdera upp huset och låna mera för att renovera mera.
Banken har tom uppmuntrat mig :surprised: inga problem att låna till värdehöjande renovering.

Jag skulle rekommendera en liten självständig Sparbank. Dom brukar vara verklighetsnära och även ta emot kunder från grannkommunen!

Nått jag har väldigt svårt för är att betala hantverkare som gör ett jobb sämre än vad jag kunde ha gjort själv. Men det får man ta för att få saker gjorda.

TS, ge inte upp, ny bank, ta hjälp så du får fart på byggandet!
 
Det hela är väl egentligen mycket enkelt. Tror alla banker ser över den här delen av lån som det gäller med tanke på att ingen riktigt vet hur marknaden kommer se ut. Stor risk med att priser går ner. Är du inte själv orolig över utvecklingen?

Vet att när jag hade både lägenhet och hus. Köpte huset när alla pilar pekade uppåt och sen när jag skulle sälja lägenheten så såg det inte lika roligt ut, det var ingen rolig situation:).

Så banken ser väl dels en risk med att du aldrig blir klar. Men den stora grejen är väl att de är rädda att marknaden ska gå ner och att du sitter med en lägenhet som kanske inte är värd mer än lånet och framförallt ett hus som inte är färdigt och där det finns lån som överstiger vad det är värt när det blir klart.

Finns alltid de som har otur och bygger hus och under byggtiden så rasar priserna. Förlorar man jobbet där med är det inget roligt. Lyssna gärna på P3 dokumentär om krisen på 90-talet så får man respekt med vad som kan hända en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.