Har börjat planera för att bygga ett garage.
Tanken är att bygga om en bef ladugård på 4x12m (gjuta golv + renover) och samtidigt bygga ut huset med ytterligare 4x12m, alltså fördubbla storleken.

Kontaktade då byggnadsnämden för att kolla dethär med bygglov och det visade sig att det skulle räcka med en bygganmälan och han skulle skicka papper.

Sagt å gjort papper kom som jag fyllde i och eftersom tanken är att bygga själv blev det ju mitt namn på alla rader...har glömt alla olika kontrollanter som behövs, men det var några stycken.

Hursomhelst har jag nu fått besked från myndighetsnämnden att att man godkänner min ansökan på alla punkter, alltså helt utan krångel, men det ska visst kosta nära 1000kr i handläggningskostnad.
Men med brevet följer en blankett som måste fyllas i och skickas in för att jag ska ha möjlighet att överklaga.
Undrar vad jag ska överklaga när jag fått som jag vill ::)
Måste det verkligen vara så krångligt ?

När man läser inläggen här verkar det som det är ganska enkelt där jag bor ;D Antagligen var det dumt att överhuvudtaget fråga, ingen lär väl bry sig ändå :) Men nu finns ia alla papper klara.
 
Hmm, vad är egentligen problemet? :)

Kostnaden eller att du får möjlighet att bestrida vissa punkter som står i beslutet?

Klart att handläggningen av ärendet kostar, du kom i alla fall relativt lindrigt undan tycker jag! :)

Att du fick med en blankett som talar om hur du ska gå till väga om du vill överklaga, en sk besvärshänvisning, är ett standardförfarande även för beslut som är positiva. Det kan ju finnas något villkor i beslutet som du inte vill acceptera. Nu vet jag ju inte hur just ditt beslut ser ut, men beslut är ofta villkorade med olika punkter.

Var nöjd med ditt positiva beslut istället! :D
 
Klart jag är nöjd ;D

 
Jag tror att våra svenska myndigheter trots allt (fast med vissa undantag) är ganska bra. Detta i en jämförelse med andra länder. Hörde tex. av en kompis som driver bolag i Frankrike att där har man sociala avgifter ungefär som i Sverige som precis som i Sverige är uppdelade på avgifter till ca 20 olika ändamål. Här i Sverige så betalar man ju som företagare dessa avgifter i en klump tillsammans med övriga skatteinbetalningar. I frankrike kommer det som ett 20-tal olika fakturor från olika myndigheter, vissa varje månad vissa varje kvartal osv. Vårt system är kanske inte så tokigt trots allt.

Och just bygglov verkar vara en djungel var man än kommer i världen.
 
Precis! Ibland upplever jag det som att det SKA bara klagas på myndigheter. Det sitter liksom i ryggmärgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.