Hej

På en av våra tomter har vi ett gammalt hus stående som varit obebott sen långt innan vi flyttade dit för runt 8 år sedan. När du går in i huset så slås du av en mögelstank. Jag tänker att det inte är någon idé att "bara" renovera det utom jag tänker mig att jag ska riva det och bygga upp något nytt. Det är här ni kommer in i bilden.

Har ni några tips och idéer att komma med innan jag börjar på detta?

Jag kommer inte stressa utom ta det lite bit för bit. Ska börja med att göra en väg ner till huset och sen börja tömma det på gamla möbler som står där inne.

Rivningsanmälan kommer skickas in senare. Tak och murstock tänkte jag använda som fyll, gips och isolering till tippen och elda upp allt trä när det plockats bort.


Vi bor på landet i södra Sverige.
Ett förfallet rött trähus med trasigt tak och övervuxen tomt omgivet av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt obebott hus med rötmålad träfasad och slitet tak, tecken på förfall och övergivenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedgånget rött trähus med skorsten, dolt delvis av grenar, i sydsvensk lantlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övergivet kök i hus på landet med mögelskador och gammal inredning redo för rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Har du kamin eller panna elda upp det som går där , i övrigt är du på rätt väg ,inget att ha .
Måste du ha rivningstillstånd eller anmäla det
 
tigersåg med rivningsblad är väldigt användbart......
 
  • Gilla
Danielfo
  • Laddar…
Skaffa 1-2 oljefat och kapa bort locket, elda i dem sedan så får du inte massa spik och skit på marken
 
  • Gilla
Danielfo
  • Laddar…
Var får man tag på oljefat?
 
L Liteavvarje skrev:
Har du kamin eller panna elda upp det som går där , i övrigt är du på rätt väg ,inget att ha .
Måste du ha rivningstillstånd eller anmäla det
Om jag ska bygga nytt så måste jag väl göra en rivningsanmälan? Eller funkar det att strunta i det och sen bygg upp något nytt på samma ställe? Någon jag pratade med sa att om du tar del för del och river sen bygger nytt direkt så räknas det som en renovering och du behöver varken riv eller bygglov. Men jag tror det blir för omständigt...
 
Köpte en gammal fritidsstuga för några år sedan, som vi rev själva, efter att ha lämnat in en rivningsanmälan. Handläggningstiden för det nya bygglovet drog ut på tiden, så vi kunde riva i lugn och ro.

Under ca tre månader rev vi, med kofot och slägga, delade upp olika material och körde till tippen och slängde. Murstocken och grunden slog vi sönder och användes senare som fylle när tomten skulle anta ny form.

Tror det blir väldigt omständigt och jobbigt att riva lite och bygga nytt för att sedan fortsätta riva. Känns betydligt smidigare att göra helt rent innan man börjar bygga igen. .
 
Buford Buford skrev:
Köpte en gammal fritidsstuga för några år sedan, som vi rev själva, efter att ha lämnat in en rivningsanmälan. Handläggningstiden för det nya bygglovet drog ut på tiden, så vi kunde riva i lugn och ro.

Under ca tre månader rev vi, med kofot och slägga, delade upp olika material och körde till tippen och slängde. Murstocken och grunden slog vi sönder och användes senare som fylle när tomten skulle anta ny form.

Tror det blir väldigt omständigt och jobbigt att riva lite och bygga nytt för att sedan fortsätta riva. Känns betydligt smidigare att göra helt rent innan man börjar bygga igen. .
Precis så har jag tänkt att göra! Kan tänka mig att det är mycket jobb men ändå genomförbart?
 
Danielfo Danielfo skrev:
Precis så har jag tänkt att göra! Kan tänka mig att det är mycket jobb men ändå genomförbart?
Ja det fanns ju att göra, men samtidigt var det roligt att få gå loss lite också ;)
 
F Fred vom Jupiter skrev:
Var får man tag på oljefat?
Enklast är väl att åka runt i nått industriområde med lite mindre företag och fråga, har inte varit nått problem att få dessa gratis tidigare.
Kan dock bli svårare med större företag där det finns mer miljöarbete och regler att förhålla sig till.
 
Maskinentreprenörer brukar ha gott om toma oljefat.

Om man har tur kan det vara någon liter smörjolja kvar i botten som man kan ta vara på och underredsbehandla bilen med eller fylla i oljekannan.
 
  • Gilla
Danielfo
  • Laddar…
Jag håller nu på att kolla runt på lite olika hussorter. Fastnade för vissa av CA-bodens modeller. Verkar smidigt att det kommer i färdiga partier som man snabbt kan bygga ihop det och sen göra hur man vill på insidan. Tanken är att bygga ett hus runt 50 kvm med sovloft. Skulle ni rekommendera att man gjuter en platta eller bygger det på plintar? Tanken är att hyra ut huset i framtiden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.