Vad tycker Ni om mitsubishi vl-100 hur bra är den och kan jag installera i allrum denna och ha den att funka i mina fyra sovrum på samma våningsplan?
 
Den är säkert bra på att ventilera ett enda rum.
Men de fyra sovrummen får ju ingen förbättrad ventilation bara för att du ventilerar allrummet.
Och ljudnivån, min 25 dB är rätt hög, jämfört med Mitsubishis små L/L-värmepumpars 19 dB.

Hur ser planlösningen ut? Ingen möjlighet att installera riktig FTX-ventilation, som fördelar frisk luft och värme?

PS
Välkommen till Bygga Hus-forumet Vempaya!
 
Vi har haft vår i fem år och den körs på halvfart för lägre ljudnivå. Vi monterade den i samband med att vi bytte fönster och den kalla luften slutade smita in den vägen. Vi har dessutom frånluftsfläktar i badrummen och tilluft genom ventiler.

Den sitter i matrummet och ger bra luft där, i hallen och i vardagsrummet där det är öppen planlösning. Den ger också bra luft i stora sovrummet eftersom där finns ett badrum med frånluftsfläkt. Luften sugs från vardagsrummet genom sovrummet och ut i badrummet.

Däremot gör den ingen skillnad i barnens rum där det inte finns frånluft, och de dessutom ofta har dörrarna stängda.

Vi är mycket nöjda med den och det blev en väsentlig skillnad på luftkvaliteten sedan vi installerades den.
 
Alltså du säger att even om dörren är stängt i barnens rum det blir frisk och fresh luft där?
Hur många kvm har ditt hus eftersom du använder bara en Mitsubishi ventilation?
 
Vempaya Vempaya skrev:
Alltså du säger att even om dörren är stängt i barnens rum det blir frisk och fresh luft där?
Nu var det ju precis det som som Fred skrev:
F Fred vom Jupiter skrev:
Däremot gör den ingen skillnad i barnens rum där det inte finns frånluft, och de dessutom ofta har dörrarna stängda.
Som ofta sagts: Det finns inga genvägar till det perfekta hemmet :)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Tack KoW!
Den fungerar som jag tidigare skrev bra i öppen planlösning.
Eftersom frånluft helst ska tas i badrum och luften ska cirkulera i huset så bör nog Mitsubishin användas som komplement till självdrag eller centralfläkt.

Mitt hus är 88 kvm och lika mycket källare. Den öppna delen utgör typ 60 kvm. Om man tänker sig flera aggregat i olika rum så skulle jag hellre satsa på en något mer avancerad ventilation med värmeåtervinning från Pax. Kommer just nu inte ihåg vad den heter. Den kan kopplas till ventkanaler och betjäna flera rum och kostar som två Mitsubishi.
 
Detta som du säger ventilation med kanaler du har rätt men då behövs mycket mer arbete att dra dom kanaler genom hela huset.
Finns det nåt enkel sätt att dra dom och att det kostar inte så mycket?
 
Jag menade Inte någon fullstor anläggning utan Pax Eos som är lite mindre och enklare att installera.

http://eos.pax.se/
 
Vet någon om man kan styra vl-50 med en tyristor?
Har en attefallshus på 22 kvm och tycker att när man kör den på högsta hastighet så låter den alldeles för mycket, kör jag på lägsta så är det knappt att den blåser in luft, skulle vilja hitta något mitt emellan läge och då funderar jag på om man ställer den på högsta varvtal och sedan styr den med tyristor?
 
S spamb skrev:
Vet någon om man kan styra vl-50 med en tyristor?
Har en attefallshus på 22 kvm och tycker att när man kör den på högsta hastighet så låter den alldeles för mycket, kör jag på lägsta så är det knappt att den blåser in luft, skulle vilja hitta något mitt emellan läge och då funderar jag på om man ställer den på högsta varvtal och sedan styr den med tyristor?
Hej fick du någonsinn svar på din fråga jag undrar också detta?
 
Vempaya Vempaya skrev:
Vad tycker Ni om mitsubishi vl-100 hur bra är den och kan jag installera i allrum denna och ha den att funka i mina fyra sovrum på samma våningsplan?
Hör av dig om aktuellt. Jag har en till salu som jag köpte för att installera i sovrummet. Det blev istället en ny ftx-anläggning så Mitsubishin blev aldrig ens uppackad.
 
  • Gilla
Rocky80 och 1 till
  • Laddar…
Jätte bra tacker
 
Har en vl100 i fritidshuset vilket skapar en betydligt bättre inomhusluft men vid års-rengöring så var det 2dl insekter i insuget. Är det nån som satt galler på insuget? Tror att jag ska ta nåt flexibelt nät+buntband som håller flugor och humlor ute iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.