Min köks/ventilationsfläkt från 1979 har stannat. Jag har mätt upp att det är ström upp till första kopplingspunkt.
Tror ni det är motorn eller "elektroniken" innan som har gått sönder?
Är det en säkring i den svarta modulen?
2014-08-25 17.16.07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2014-08-25 17.17.26.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag köper nytt, vet någon om Husqvarna TF Ombyggnadssats är generell och passar på mitt tak? Jag blir inte klok på installationsdokumentet för ombyggnadssatsen skall ha ström direkt eller om den gamla elektroniken skall vara kvar?

http://www.luftbutiken.se/reservdelar-flaktar/4751-husqvarna-tf-ombyggnadssats.html
 
J
Jag har samma fläkt och funderar också på ombyggnadssatsen från luftbutiken.

Hur gick det för dig?
 
Du skulle ju kunna testa först med att byta ut kondensatorn, den kanske kostar under en hundring beroende på modell och är utbytt i en handvändning.
 
W
Prova att försöka hjälpa till och snurra fläkten när du trycker igång den, börjar den snurra då så är kondningen dålig å behöver bytas ut, du kan nog höra annars om den försöker snurra om du har spänning fram till motorn men att den inte orkar igång pga dålig kondensator . Har du en kortslutning i den eller motorn så har säkringen gått i så fall.
Det ser ut som att det skulle kunna vara en glassäkringshållare alt. Termiskt skydd i den svarta "plintlådan" upp till höger.
 
Redigerat av moderator:
W
Mät först om du har spänning vid kondensatorn, alternativt kabeln ut från plinten innan kondningen.
 
J
@Ropia @Wand tack för era svar. Det är nog inte tydligt från det lilla jag skrev men min fläkt har inte stannat.
Min behöver bytas pga att den har börjat göra en massa ljud som hörs i sovrummet närmast fläkten.
 
W
Aha ja men dåså, :)
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
fresve fresve skrev:
Jag blir inte klok på installationsdokumentet för ombyggnadssatsen skall ha ström direkt eller om den gamla elektroniken skall vara kvar?
Används befintlig elektronik eller inte vid bytet?
 
Min Husqvarna fläkt har också stannat. Har också kollat på ombyggnadsatsen. Någon som monterat?
 
Ja, den passade utmärkt!

Akta fingrarna - BRYT STRÖMMEN

Jag demonterade Husqvarna-fläktens överdel som motorn sitter fast i.

Demonterad överdel av Husqvarna-fläkt med synlig motor och underdel/takgenomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Husqvarna-fläktens underdel/takgenomföring används tillsammans med den nya fläkten. Befintlig elektronik demonteras (dragavlastning, kopplingsplint, termoskydd, kondensator) - sitter bakom en plåt i underdelen, där matningen går in.
Där gömde jag en ny kopplingsdosa med WAGO-kontakter som anslöt nya fläktens kabel mot matning från byggnad.

Nya fläkten levereras med egen kondensator i separat kopplingsdosa och inbyggt termoskydd.



Under fliken manualer finns instruktion.

https://www.luftbutiken.se/reservdelar-flaktar/4751-husqvarna-tf-ombyggnadssats.html
 
Har nu fått hem en ny fläkt. Tänkte koppla den direkt i den gamla anslutningen genom att ta bort dom blåa kablarna som är anslutna till matningen från huset och koppla min ny fläkt direkt där. Den nya har ju redan "sin el" på sidan i sin egen dosa. Borde väl funka?
 
Hej. Har samma problem som ni har/haft. Takfläkten gav upp, började med gnisselljud sen lade den av helt. Har ström nere i fläktkåpan så det är nog helt säkert motorn.
Har fått några tips på att byta takfläkten samt kåpan i köket men tycker det är en djungel. Typskylt på en gammal takfläkt med tekniska specifikationer, utsatt för slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av gammal, dammig Electrolux-takfläktmotor med slitage och etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en gammal, avstängd takfläkt på ett svart tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nedifrån-vy av en sliten takfläktkåpa med synlig smuts och ett mörkt hål där fläktmotorn ska vara.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En köksfläkt monterad under skåp omgiven av köksredskap, indikerar diskussion om byte av fläkt och kåpa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet någon vart man kan köpa ett fläkthjul till Husqvarna Reginair. Fläkten går moturs
 
  • Gilla
Jonathan Lindbratt
  • Laddar…
S Stefan Eriksson5 skrev:
Vet någon vart man kan köpa ett fläkthjul till Husqvarna Reginair. Fläkten går moturs
@Stefan Eriksson5 hittade du något fläkthjul någon gång. Jag har sökt som en tog men hittar ingen
 
  • Smutsig, gammal, vit industriventilator liggande på ett grått betonggolv inne i en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jonathan Lindbratt skrev:
@Stefan Eriksson5 hittade du något fläkthjul någon gång. Jag har sökt som en tog men hittar ingen
Tyvärr finns inget fläkthjul till denna. Den har helt utgått, men att köpa en ny takfläkt med utförlig anvisning hos ventilationsshopen funkar toppen. Man demonterar överdelen och använder underdelen till nya takfläkten, ändrar såklart även elanslutning osv.
Kontakta dem så hjälper de dig att ta fram vilken fläkt som passar bäst till ditt hus beroende på kvm osv.
https://www.ventilationsshopen.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.