Hej,

Tror jag att jag har gjort lite galet med en friggebod pa min tomt.

Byggde den for ca 8 ar sedan ( var tvungen att ha ett Bygglov pga strand skydd ) ca 3 ar sedan ansokte vi om satta in eldstad ( Bastu ) fick god kant av kommunen, ( i en del av friggeboden )

Sedan for nagot ar sedan inredde vi den andra delen av friggeboden med ett trinettkok samt dusch toalett och en sang, ( dar jag bor ar det inte kommunalt vatten, det ar foreningen som har hand om Avloppet samt vatten ( dom Koper in fran kommunen och leverar tillbaka avloppsvattnet ) sa jag fick lova av forening att dra in vatten samt koppla pa avloppet via mitt hus.

Skulle jag ha ansokt om bygglov att inredde det till en gaststuga? fragade kommunen om avloppet till den vid en tidpunkt och dom sa det var mellan mej och foreningen men vi pratade inte om bygglov pa att inreda den till Gast stuga.



Hur som helst nu har jag fatt bygglov ( forenklat ) for att bygga ett Attefallshus som jag skall inreda till kompleteringsbyggnad, Dvs inte for fastboende, dar har allt gatt bra.


sa fraga ar

1. om jag maste annmala att till kommunen att jag satt inrett friggeboden som en gaststuga?
2.Kan eller far man ha 2 gast stugor pa tomten, DVS Attefallshuset samt Friggeboden.


Ursakta langt meddelande.
 
Det är ett problem att ditt fall berörs av två olika lagar, dels Plan- och Bygglagen (PBL), dels av strandskyddsbestämmelserna i Miljöbalken. Enligt PBL får man bygga både Friggebod och Attefallshus. utan bygglov. Ligger byggnaderna inom strandskyddat område krävs strandskyddsdispens för varje särskild byggnad. Hur byggnaderna inom strandskyddet får användas brukar specas i samband med dispensen. Eftersom jag uppfattar att du har dispens för bägge byggnaderna, skulle jag ta det lite lugnt. Allt du behöver veta framgår troligen av de handlingar som du har. Annars är det bättre att ringa till Boverket eller Naturvårdsverket än till kommunen.
 
Justuandersson. Strandskyddet upphavdes for ca 2 ar sedan sa det finns inget langre. formodar att det gor skillnad?

Har formodligen upprort mina grannar pga mitt Attefallshus bygge, med stulen utsikt och sa, men jag haller mej inne pa tomten sa det ar mera an 4,5 meter till Tomtgrans.
 
Sandvik40 Sandvik40 skrev:
Strandskyddet upphavdes for ca 2 ar sedan sa det finns inget langre. formodar att det gor skillnad?
Mycket! Då har du inget att oroas för. Att använda en Friggebod som gäststuga är helt normalt. Tråkiga grannar tillhör tyvärr livets realiteter.
 
Vad jag ar oroligt for ar ju att nagon granne skall KANNA sej tvingad att annmala att jag har inrett Friggeboden som gaststuga.. Attefallshuset har ju rort upp massa kanslor pa en del av dom.

Sa da ar det helt okay att ha 2 gaststugor pa tomten, kanon bra.
 
En Friggebod är en komplementbyggnad och kan användas bl.a. som gäststuga. Det är inget du behöver vara orolig för.
 
Vad tror du kan hända om någon besökare sover över i din bastu-/relax-/friggebodsstuga någon gång emellanåt?

"Gäststuga" är väl inte något rättsligt fastställt begrepp? Det är väl fortfarande bara en bastu med "viloplats"?
 
Komplementbyggnad definieras i PBL som "fristående uthus, garage och andra mindre byggnader". En Friggebod är en komplementbyggnad, hur den används behöver inte förklaras. Det är det som är själva poängen!
 
Om strandskyddet verkligen upphävts, utan skrivning om att det specifikt är för en bastu, så borde det vara lugnt. Annars skulle de kunna ha synpunkter just på att den inreds för boende. Hemfridzonen runt en komplementbyggnad är max ett par meter, men runt en bostad är den minst 10m uppmot 50m, beroende på omständigheterna.Och ofta handlar strandskyddet om just att undvika en utökning av hemfridzonen mot vattnet.
 
Så länge friggeboden används som bastu (och tillfälligtvis gäststuga, dvs inte som bostad) så strider inte det mot dispensen.

Däremot om friggeboden och/eller Attefallshuset däremot används eller hyrs ut som bostad mer än tillfälligt så påverkar det dispensen, eftersom det riskerar att utöka hemfridszonen, och bygglovet, då en friggebod inte ska innehålla en bostad. Då skulle byggverket strida mot såväl Miljöbalken som Plan- och bygglagen.

Jag har själv svårt att se att man skulle få plats med både toalett, bastu, sovplats och ett trinettkök på 15 kvadratmeter byggnadsarea.
 
  • Gilla
Hedax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.