Jag har precis köpt ett hus med ett stort behov av ett yttertaksbyte. Det är ett funkishus med valmat tak och relativt liten taklutning. Det som ligger på taket nu är Onduline som jag tror lades dit någon gång på 70-talet. Det finns flera hål i ondulinen men det verkar som att pappen under än så länge klart att hålla vätan ute.
Jag har funderat på ett antal olika typer av tak, när vi besiktigade huset föreslog besiktnigsmannen ett byte till plåt typ Planja. Senare har vi haft ett antal olika byggare som kikat på taket och som kommit med olika förslag på material, allt från bandad plåt som jag försår ska vara det bästa, men dessutom det dyraste, till takpannor och papp?!. Denna papp som svetsas gör mig lite förbryllad... är det ett bra val? Huset och takets form gör att taket knappt syns, vilket gör att utseendet inte spelar så stor roll, visst taket syns om på lite håll, men då ser man knappast inte hur taket ser i alla fall.

Det jag är ute efter är ett bra yttertak där avvägningen mellan funktion/pris/utseende blir typ 50/30/20.
Oerhört tacksam för insiksfulla ideer och rekomendationer!

Takshingel? (http://www.mataki.se/mataki/documents/broschyrer/takshingel.pdf)
 
Jag rekommenderar att du tar en titt i boken "Bygga tak" av Per Hemgren (som även skrivit "Bygga grund" och andra bra böcker). Gå in på bokpris.com och sök, du lär kunna få boken för kring 150 spänn.

Några viktiga frågor innan man kan säga vad som är bäst:

1) Hur stor är taklutningen?
2) Hur mycket jobb tänker du göra själv?
3) Hur mycket pengar tänker du lägga på det? (du har ju delvis besvarat detta redan)

Tänker du även byta takpappen när du ändå håller på? Är den också lagd på 70-talet kan det vara en bra idé att byta den nu, även om den för stunden är tät. Lite synd om du idag lägger nytt yttertak på den gamla pappen, och om 10-15 år börjar få läckage pga kass papp, blir ju synd att riva bort en fullt fungerade takbeläggning för en sån sak.

Mitt generella råd är betongpannor, men det beror nog på att jag tycker det är riktigt fint och att det känns tungt och beständigt. Är ditt tak väldigt flackt är dock betongpannor mindre lämpligt. En annan liten bisak är att du även kan ta en titt på mängden takisolering, har ju visserligen inget med yttertaket att göra men om du har futtig takisolering är det välinvesterade pengar att tilläggsisolera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.