J
A Andy78 skrev:
Jag gillar dom här i skruvdragaren, inget man borrar finhål med i metall men bra till mycket.
Väldigt smidigt är man sätter upp duschvägg gå igenom aluminiumprofil å kakel med samma borr.
[länk]

Dom finns även att köpa i sverige.
På Amazon skriver folk att de funkar bra för både trä och metall.
Är det ett bra set eller skall jag lägga lite mer pengar och köpa specifika borr förr trä och metall?

De Bosch multi construction borren kommer i två olika versioner: en med HEX och den du länkade till.
Vilket är bäst?
 
J janerik12 skrev:
På Amazon skriver folk att de funkar bra för både trä och metall.
Är det ett bra set eller skall jag lägga lite mer pengar och köpa specifika borr förr trä och metall?

De Bosch multi construction borren kommer i två olika versioner: en med HEX och den du länkade till.
Vilket är bäst?
Den med hex fäste kan upplevas lite "sladdrig" medans den som sitter i en vanlig chuck centrerar utan fladder. Så beroende på vad som ska borras så.. :cool:(y)
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Försökte att prov borra i trä med 12mm borr från Bosch. Gick inte att komma igenom knappt 2 cm trä.
Får nog skicka tillbaka borren till Amazon och skaffa specifika trä och metall borr
 
Nej, vill man ha fina hål, då är det definitivt inte ”multi construction” som gäller. Har dock använt 4-8mm varianterna för div. håltagning för bygg här hemma. Då funkar dom utmärkt. Borrade sex hål i kakel och in i regel bakom med 6mm t.ex. ett par 4mm hål i en bit betong som damen har som ljusstake. Så funkar gör dom, inte är dom speciellt dyra heller.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J janerik12 skrev:
Försökte att prov borra i trä med 12mm borr från Bosch. Gick inte att komma igenom knappt 2 cm trä.
Får nog skicka tillbaka borren till Amazon och skaffa specifika trä och metall borr
Helt fel borr till trä! Den där är till hårda material som tegel mm. För trä skall man ha skärande egg i spetsen.
 
  • Gilla
janerik12 och 1 till
  • Laddar…
J janerik12 skrev:
Borren tänkte jag använda för DIY hemma.

Eftersom ni inte kommenterade metallborren är det rätt att anta att ni tycker de 7 borren från Dewalt Extreme 2 är bra val?

När det gäller träborren vad är skillnaden mellan spiralborr och platta som de Bosch @Robert-san01 länkade till?

Spiralborr menar jag typ såna här istället för platta.
Dewalt extreme 2 är riktigt jäkla bra och prisvärda metallborr. Kör på dem och som sagts Bosch self cut speed bladborr, de är helt otroliga med den självdragande spetsen, när man jämför med andra.
 
  • Gilla
janerik12 och 1 till
  • Laddar…
J
R Robert-san01 skrev:
Helt fel borr till trä! Den där är till hårda material som tegel mm. För trä skall man ha skärande egg i spetsen.
Det står faktiskt att de skall funka till trä. Det gick med 6mm men 12mm gjorde den bara en liten fördjupning.


Suitable for
practically all materials in interior fitting work, e.g. concrete, masonry, brick, eternit, light building materials, multi-layer materials, ceramics and tiles, wood, plastic, sheet metals, aluminium
 
J
Alltgår Alltgår skrev:
Dewalt extreme 2 är riktigt jäkla bra och prisvärda metallborr. Kör på dem och som sagts Bosch self cut speed bladborr, de är helt otroliga med den självdragande spetsen, när man jämför med andra.
Om man skall köpa enstaka dewalt extreme 2 är amazon DE bäst eller har du något billigare förslag?
 
J janerik12 skrev:
Om man skall köpa enstaka dewalt extreme 2 är amazon DE bäst eller har du något billigare förslag?
Om du bara ska ha enstaka kan du gå in på Beijer.
 
J janerik12 skrev:
Det står faktiskt att de skall funka till trä. Det gick med 6mm men 12mm gjorde den bara en liten fördjupning.


Suitable for
practically all materials in interior fitting work, e.g. concrete, masonry, brick, eternit, light building materials, multi-layer materials, ceramics and tiles, wood, plastic, sheet metals, aluminium
Funkar och vad som är bra är inte samma sak. Du kan göra hål i betong med en träborr också men det tar en stund...
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Har kollat på Bosch Self-Cut borren som flera av er har rekommenderat. Det finns lite olika kit med storlekar.
Med det här kitet täcker man väl de flesta behoven hemma.
 
J janerik12 skrev:
Har kollat på Bosch Self-Cut borren som flera av er har rekommenderat. Det finns lite olika kit med storlekar.
Med det här kitet täcker man väl de flesta behoven hemma.
Det borde det göra, det mindre kitet har en förlängare inkluderad.
Jag behöll förlängaren och sålde borrarna, när jag uppgraderade till det kitet du länkar till.
Finns från €20 + frakt från Tyskland. (y)
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Är förlängare något jag borde skaffa? I vilken situation kan man behöva den?
 
J janerik12 skrev:
Är förlängare något jag borde skaffa? I vilken situation kan man behöva den?
Nej jag vet inte, är väl om man ska borra nån kabel genom yttervägg eller liknande..
Jag sparade mest min för att jag hade möjlighet. :)
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.