Hej!

Håller på med renovering av ett hus där ett pannrum ska göras om till tvättstuga och badrum.
Utrymmet är inte så stort och tvättstugan kommer att bli 180x200 cm. Idag finns varken el, vatten, avlopp eller ventilation i detta utrymme då det använts till vedförvaring så jag behöver inte ta ställning till det i min skiss. Jag vill så klart få in så många funktioner som möjligt på den lilla ytan. Så här har jag tänkt:

Rakt fram placeras värmepump, torkskåp och tvättpelare med tvättmaskin och torktumlare.
Till vänster placeras vask med skåp/hylla över för förvaring. Mellan vask och värmepump kan tvättkorg på hjul placeras som är enkel att rulla undan när man behöver komma åt värmepumpen.
Till höger placeras ett lite grundare högskåp för mera förvaring. Mellan högskåpet och tvättpelaren blir det tvättlinor för tork av stora lakan etc. Övrig mindre tvätt tänker jag torkas i torkskåpet. Under tvättlinorna tänker jag mig en fällbar bänkskiva (tänk slagbord) som kan fällas ner och hänga längs med väggen när det ej används, och kan fällas ut när man vill vika tvätt eller stryka.

Bifogar en skiss.

Vore tacksam för lite feedback och kloka idéer. Något jag har glömt eller missat?
Tack på förhand!
 
Hej,
Känns inte både torkskåp och torktumlare lite som kaka på kaka?
Torkskåp är ju ganska energikrävande liksom ventilationskrävande.
Funderat på en avfuktare?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Den fällbara bänken ska naturligtvis vara framför värmepumpen, som man sällan manövrerar eller görs via app. Tvättmaskin och torktumlare i mitten, utgår från att de används mer än torkskåpet. Sen kan det vara knivigt att få in tre 60-maskiner på 180cm utan marginaler rek max ett lager färg :). Tvättmaskinen behöver ju både vatten och avlopp.

För torkning av tvätt har vi två
https://www.bauhaus.se/torkhiss-eri...MItLGFmqWZ2AIVTGcZCh3DRAv9EAQYAiABEgIMG_D_BwE
i kombo med avfuktare. Tvättstugan ca 220 x 140, dock utan värmepump och torkskåp.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Som Mellanbarn skriver så är det nog inte riktigt bra att planera in 3 enheter som är 60 cm breda på 180 cm. Även en fällbar väggfast bänk bygger på lite och du vill väl kunna byta tvättmaskin (eller vilken enhet det nu är som står närmast bänken) utan att ta bort den, likaså vill man inte riskera att tvättmaskinen vibrerar in i väggen eller torkskåpet om den får det svårt med balanseringen under en centrifug någon gång. Så jag föreslår tre enheter längs vänstra långväggen i stället (tvätt närmast dörren och vask eller torkskåp längst bort). Med allt placerat med ryggen mot en långsida är det inget som kommer att blockera luckan på något annat. Om man handtvättar något så kommer man med nuvarande placering att droppa vatten rakt över golvet på väg till torkskåp, torktumlare och linor.
 
Kanske svårt att lösa i ditt hus, men jag vill slå ett slag för toppmatad tvättmaskin!
Vi har haft toppmatat, frontmatad och nu åter igen toppmatad, och det är en lisa för kropp och själ!
Man slipper knäcka ryggen för att se att man har fått ut allt, utan det är bara att plocka upp tills trumman är tom.

Har ni plats och möjlighet så...
 
Tack för era synpunkter. Bredden på rummet kan justeras, eftersom det är ett stor rum som ska delas av, men ju större tvättstuga desto mindre badrum... Om rummet görs 190 cm så blir det lite marginal för maskinerna, eller flyttas dem till långsidan.

Bra tips om att byta plats på den fällbara bänken till andra väggen och att byta plats på tvättmaskin och torkskåp.

Tack för era tips! :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.