Hej på er!

Jag sitter och skissar på fritidshuset som jag ska bygga. Vad tror ni om 6x9 m , 3m väggliv 30 graders lutning på tak. Har så svårt att se i tanken hur ett sånt hus ser ut visuellt, eftersom jag vill ha 3m i yttervägg ( vill ha 2 loft, ett i var ände. Vad tror ni? kommer ett sånt hus se konstigt ut?

mvh /Snowy
 
Så här (fast utan fönster):
Enkel linjeteckning av ett hus utan fönster med sadeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snowsoul
  • Laddar…
D09
Hej

Kul att du ska bygga :)

Om du har svårt att visualisera dina tankar så prova att rita upp det i ett 3D program. :)

Google sketchup verkar många använda :)
 
  • Gilla
snowsoul
  • Laddar…
För att det inte skall se ut som en industrihall, får man jobba lite med fönsterplaceringarna och övriga fasaddetaljer. Varför vill du ha 3 m väggliv?
 
  • Gilla
snowsoul
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Så här (fast utan fönster):
[bild]
Tackar :)
 
J justusandersson skrev:
För att det inte skall se ut som en industrihall, får man jobba lite med fönsterplaceringarna och övriga fasaddetaljer. Varför vill du ha 3 m väggliv?
Jag skulle vilja ha 2 loft i var ände, med 2,40 i takhöjd nere, på det viset får jag lite mer takhöjd på loftet, jag vill inte ha mer än 30 grader på taket, jag tycker det blir så bökigt att jobba på det då. Ja det blir ju lite industrihall av det, inte så snyggt kanske , vete tusan hur jag ska göra.
 
Jag skulle öka takvinkeln till 38°.
Ger bättre "ståhöjd" där uppe, och snyggare profil.
Och glöm inte takskäggen! 500 mm är standard, och bör inte underskridas.
Men varför så höga väggliv? Ger lite storstads-/hamnlagerkänsla...
 
S snowsoul skrev:
jag vill inte ha mer än 30 grader på taket, jag tycker det blir så bökigt att jobba på det då
Vad då för?
Taket lägger man en gång, sedan håller det sig i 20 år.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad då för?
Taket lägger man en gång, sedan håller det sig i 20 år.
Jo det är sant, jag kan ju plåga mig, det har du rätt i :)
 
30 grader är en bra taklutning, 38 är bättre. Det är inte så stor skillnad mellan 30 och 38 ur arbetssynpunkt. Jag har ett annex som har 38 graders tak ochdet har aldrig erbjudit några problem. Det är som KnockOnWood säger, bättre höjd på loftet och bättre resning på huset.

Rejäla taksprång är ett grepp som skiljer ut huset från industrihallar. Bearbetade fasader med dekorativa element är ett annat.
 
  • Gilla
snowsoul och 1 till
  • Laddar…
S snowsoul skrev:
Jo det är sant, jag kan ju plåga mig, det har du rätt i :)
Och jag misstänker att ju brantare det är, ju bättre håller det tätt.

Vårt är tätt som en ... ja du förstår :love:

PS
Det var faktiskt min svåger, som var i byggbranchen i Dalarna, som lärde mig uttrycket:
Tätt som en getf**** i åskväder :worried:
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och jag misstänker att ju brantare det är, ju bättre håller det tätt.

Vårt är tätt som en ... ja du förstår :love:

PS
Det var faktiskt min svåger, som var i byggbranchen i Dalarna, som lärde mig uttrycket:
Tätt som en getf**** i åskväder :worried:
Haha, sen blir det en fördel till med 38grader , limträbalken blir lite lättare att få upp, då jag kan gå ner i dimensionering :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.