Julens projekt ska blir att isolera och dra el i en gammal stalldel på gården hemma i Jämtland.

Har redan reglat upp alla väggar och fått in nya fönster.
Utrymmet kommer ha två delar.

En som inrymmer garage och lite mekanisk verkstadsdel för hus behov. Uppvärmd till till ca 10-15 med 3 st elradiatorer är det tänkt.

Andra delen ska bli bostads yta och ansluter till befintliga boytan. Grovhall, torrfråd, ev bastu och tvättstuga. Ett sovrum.

Ytterväggarna är gjutna i krigsbetong procentst med allt man har kunnat hitta. Det är gjutet i två varv ca 15cm med 15cm luftspalt i mellan.

Jag har sen reglat upp innerväggarna i 95mm ca 30mm från betongen. Tänker isolera med isover 95mm skivor eller dyl.

Sen kommer det bli spån i garage delen. Sen spån+gips i bostadsdelen.

Hur hade ni gjort med tätskit /plast?

Tänkte skita i byggplast för att inte få det för tätt. Men funderar på att sätta windy innan skivorna mest för att få det helt och hålla isleringen på plats till jag har tid att åka hem igen och få på skivorna.

Några bra idéer eller andra reflektioner.

Lägger upp en extriör bild på kåken så förstår ni lite hur det hela är.

Det handlar om den vitkalkade delen av huset.
Nästa steg är att smälla på en ny panel.


Exteriör av vitkalkad lada med snötäckt tak mot vinterlandskap i Jämtland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal höloftet har iaf blivit fint.
Det som är ovanför det som ska fixas nu.

Interiör av ombyggt höloft i Jämtland, vitkalkade väggar med julgran och takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning med stort fönster och utsikt över snötäckt landskap, skymningsljus, trämöbler, mattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vad är det du undrar över?
 
Min fundering är är väll av byggnads teknisk natur. Jag är som sagt va mest van att jobba i träkonstruktion.

Frågan är egentligen rakt ut. Ska jag sätta byggplast som vanligt innan spån?

Eller är windy ett bättre alternativ?

Eller är det något annat som är mer lämpligt?

Vill stänga till det för det oklar när jag hinner komma loss och hjälpa min gamle far att skruva upp skivorna.
 

Bästa svaret

Övervåningen har blivit väldigt fin!

Betongkonstruktioner skall ju helst isoleras på utsidan för ett optimalt resultat, men det är antagligen inte möjligt här. Skall du isolera från insidan är det viktigt att inget organiskt material (trä och liknande) kommer i direkt kontakt med betongen, helst inte isoleringsmaterialet heller. Du bör inte använda plastfolie på insidan, det är ett säkert sätt att skapa problem. Du bör ha en diffusionsöppen vindtätning innanför reglarna och isoleringen. Windy låter som ett bra alternativ.
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Topp då har jag tänkt rätt! Spänner murar snöre på insidan av reglarna för att hålla isoleringen borta från väggen.
 
Då är 95mm isover och några rullar windy inhandlat.

Kan säga att jag blev mäkta förvånad när bauhaus blev billagst på att leverera 40 balar 50m windy till nordvästra Jämtland.

Frakten blev 600kr!

Byggmax skulle ha 3700 i utkörning

Skiv material köps lokalt för att stötta lite men isoleringen va inte försvarbar till mer än dubbla priset mot bauhaus.


Åt vilket håll bör jag vända windy i konstruktionen nedan?


Innfrån ut.
Väggfärg
Spån
Wimdy
luftspalt 45mm
-betong 150mm
luftspalt 100mm
Betong 150mm betong
-kalkfärg
 
Jag tror inte det spelar så stor roll, men jag skulle nog vända texten inåt rummet.
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Då är isoleringen uppe. Nu blir det lite el jobb och teckning av några innerväggar.

Effekten av att få upp isoleringen på ytterväggarna är nästan helt otrolig. Ska bli kul att se vad det gör för vinterns el nota.

Isolerad verkstadsinteriör med synliga isoleringsmaterial på väggarna, elinstallationer och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trevligt att få lite uppdatering!
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.