Hej!

Jag håller på att fixa till min verkstad och tänkte börja med arbetsbänken som sannolikt byggts någon gång på 40-60-talet. Toppskiktet var en vågig och ojämn masonitskiva som jag tagit bort. Min tanke var att helt enkelt ersätta den med en tjockare skiva mdf, men då jag ser hur ojämna brädorna är i skiktet under funderar jag på att byta ut även dem.

Har ni några förslag på hur jag ska göra detta? Vilken typ av virke? Om jag limmar brädorna kan jag sedan hyvla till ytan så den blir hyfsat jämn och därefter lägga på en mdf-skiva? Och finns det något bra sätt att få bort det spikade virket utan att bryta sönder eller skada reglarna under?
39146723862_e0854e1d15_z.jpgIMG_2654

script>
39173555861_0170b4ae46_z.jpgIMG_2653
39173555821_109598d1e0_z.jpgIMG_2656
38466293854_b0d8434635_z.jpgIMG_2655 by
 
En spikutdragare funkar nog bra. Men om du ändå skall hyvla/slipa reglarna jämna, så är det kanske överkurs.
Sedan räcker det nog med en tjockare MDF som arbetsyta om du har reglar under.
 
Tack för svaret, Shakula... de spontade brädorna är nu borta! Nu är frågan - göra ett nytt undre skikt av t.ex. limmade 28x70 med 25 mm MDF ovanpå? Jag tänker att brädorna kan vara bra om jag behöver skruva fast saker i arbetsbänken.
 
S Skanstull skrev:
Tack för svaret, Shakula... de spontade brädorna är nu borta! Nu är frågan - göra ett nytt undre skikt av t.ex. limmade 28x70 med 25 mm MDF ovanpå? Jag tänker att brädorna kan vara bra om jag behöver skruva fast saker i arbetsbänken.
Vad tänker du att du ska göra på arbetsbänken?
Tänker att kraven på ytan beror lite på om du tänkt snickra eller exempelvis mecka? I garaget har jag en 'fulbänk' den är mest för avlastning och ställa oljiga saker på. Där har jag bara spontade brädor. Inne i min verkstad är ena bänken limmade brädor och dubbla masonitskivor på, där får bara ickekladdiga saker vara. Och sen hyvelbänken i rent trä (den tjänstgör också som enda hyggligt plana ytan när krav på sånt finns).

Om du bara har mdf känns det som att det på sikt kommer börja sagga om du använder det som underlag om du exv spikar ihop saker/använder stämjärn med lite våld.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.