K
Flytspacklade ett rum igårkväll med relativt gott resultat. På några ställen har det blivit lite ojämt dock.. Inget värre än att jag skulle kunna slipa till det.

Men hur slipar jag det bäst och skonsammast?

Sliprondell till vinkelslip? Slipmaskin med rulle? Multimastern?
 
Är det inga större ytor funkar grovt slippapper och kloss. Flytspackel är rätt mjukt. Är det större ytor kan man hyra kantslip men det landar nog på mellan 4-600 inkl.slitage av skiva.
 
festool-dsg-ag-125-diamantslip.jpg
Om du vill ha det dammfritt (nästan) så hyr diamantslip med dammsugare, annars går det med nästan vad som helst och lite tålamod.
 
  • Gilla
HåkanA5
  • Laddar…
Tips om du hyr!
Kolla med uthyraren vad kostnaden för slitage och förbrukning/rengöring kostar.
Jag har råkat ut för att diamantgolvslip + dammsugare kostat över 2000 kr för en timmes jobb.
Diamantslitaget var 3 gånger hyran av slipen. På dammsugaren tillkom obligatorisk rengöring och filterbyte.
 
Precis som Goforit säger så får man betala slitage och filter på eventuell dammsugare.

Jag kollade dock förra veckan vad en kantslip skulle kosta i hyra. 300:- / dygn för maskin och 100:- / halv-millimeter på skivan. Uppskattningsvis skulle det landa på 4-500 för att rugga upp ytan på ca 25 m2 flytspackel.

Dammsugaren var ungefär samma pengar plus minus 50-100:-.
 
  • Gilla
Glempa16
  • Laddar…
Vad du bör använda för att slipa golvet med hänger ju på hur golvet ser ut nu efter spackling, samt vad som skall ligga ovanpå.
Är det stora vallar, eller bara små knotor?
Och att flytspackel skulle vara mjukt vet jag inte, när det härdat färdigt är det lika hårt som betong.
Däremot innan det härdat klart, och man precis kan gå på det utan att det kladdar, då är det mjukt.
 
  • Gilla
PCN
  • Laddar…
Jag använde en färgskrapa modell större från B-tema, funkar bra om det inte hunnit härda för länge.
Stor färgskrapa från B-tema med svart handtag mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Jag var tvungen att ta ett kliv i massan när det torkade. "Snyggade till" med spatel men det blev en liten vall och lite ruggigt kanske 2x2 dm
 
K
Härdat ett dygn efter jobbet

Ska ligga plastmatta på.. Så knotorna kommer märkas
 
Testa den billigaste lösningen, slippapper.
 
Om det är en sån vall jag tror det är så tror jag inte på slippapper...
Är det bara på en sån liten yta, kanske det är bättre att ta en bilmejsel och handbila bort knotorna/vallarna, för att sen spackla i groparna ist.
 
Ja dom större vågorna får kan man såklart knacka bort men svårt att avgöra utan bilder.
 
Är det så lite så hade jag startat med planslipen och grovt 40-papper..
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
K
TeroM TeroM skrev:
Jag körde med en sten, [länk].
Funkade bra på flytspackel som härdat. Finns hos byggvaruhus med.
Bauhaus har en liknande för 200 spänn.
Köpte en i våras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.