Hej!

Ska montera apparatdosor i betongväggar och har köpt en sån här i Ø82mm.

Hur använder man dom? borren i mitten antyder att man ska köra med slag på maskinen men jag är lite orolig att diamanterna går sönder när väl själva hålsågen når fram till väggen.

Ø82mm diamantborrspetsad hålsåg för betong med centrumborr och hållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du ska inte köra med slag.
 
Borren i mitten är bara för styrning. Borra ett hål först med vanligt betongborr. Med slag om det behövs. Sen följer mittborret i hålsågen ditt första borrhål. Men borra utan slag med hålsågen.
 
Och den "hålsågen" har inte några diamanter utan " bara" hårdmetallskär. Den är därför inte speciellt bra om det är betong utan fungerar bäst till lite mjukare matr. som tegel, leca, siporex mm mm.
Till betong behöver du en riktig diamanthålsåg som ev bör kylas med vatten.
Har man inte en diamanthålsåg brukar man borra många mindre hål runt där dosan ska sitta och sedan bila bort betongen.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Inte bra för betong! det var tråkigt att höra. Dom kallade den hålsåg för sten.

Har ett antal hål som måste upp här under mellandagarna. Vad behöver jag för något om det inte funkar?
 
Om det inte är allt för många hål skulle jag borra upp en cirkel med ca en cm större diameter än dosan med en vanlig 5,5 mm coromantborr samt några hål (med en10 mm borr) inuti cirkeln. Sedan skulle jag ta en bilmaskin och bila ur hålet
Ps
En diamanthålsåg i som är nog stor kostar väl mellan 1 och 2 000:- och du får fortfarande bila ur centrum.
 
Redigerat:
Det är nog 15 dosor som ska in i betong, resten är tegel.

Någon speciell metodik, spåra först och sen hålborr eller doshål först och sen spårning?
 
Du kan annars hyra dyrare hålsågar någonstans. Jag själv gjorde det (hyrde gratis av en bekant..) istället för att köpa en dyr.
 
Julas diamanthålsågar fungerar hyfsat om det bara är något enstaka hål du ska såga ut. En såg klarar ungefär 10cm välbrunnen betong innan den är slut.
 
En uppdatering.

Jag har nu säkert borrat 25-30 doshål i betong (både gjuten 40-tal och betonghålsten 70-tal) och lika många hål i tegel.

Kört allt med slag (funkade inte annars) och är fortfarande på första hålsågen (köpte en extra ifall den skulle gå sönder direkt, vilket visade sig vara 700:- som hamnar på hyllan).

Så helt kort en imponerande produkt :), skulle gissa på att det tog ca 1-2min för ett 50-60mm djupt Ø82mm hål i betong (Bosch GBH 2-28). I tegel gick den mycket fortare.

Den klarade inte armering dock.
 
  • Gilla
Zorro03 och 2 till
  • Laddar…
Vad gjorde du med armeringen, och var köpte du sågen?
 
Jag anlitade för ett antal år sedan en håltagningsfirma för ett hål för avloppsrör genom en källarvägg (ca 70 cm tjock, omväxlande betong och natursten). Jag skulle även göra 3 hål i taket som bestod av lättbetongelement, Siporex. De hade jag tänkt göra själv, hålfirman hade fastpris på 2000/hål. Men han gjorde hålen i lättbetongen inom samma jobb.

Då använde han en såg som liknade bilden här i tråden, och körde med slag. Iom att det var lättbetong tog varje hål typ 1 minut eller mindre, och ett par minuter att gnaga igenom armeringen. Jag var lite förvånad över att han använde slag.

Väggen med natursten och betong gjorde han med vattenkyld diamanthålsåg. Där monterade han först upp en ställning så han bara vevade in sågen, även den sågningen gick imponerande fort, typ 10 - 15 minuter, och då lyckades han dessutom såga av elmatningen till sågen.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Typiskt hantverkare ;)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jag köpte den på elbutik.se.

Armeringen var det bara i ett par hål, bilade runt järnen och klippte med bultsax.

Om det är ett mordernare bygge med mer armering är det nog kört.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.