Försöker hitta något smidigt, snabbt och bra sätt som inte innefattar en tappmaskin.
Har i övrigt ganska bra maskinpark med mycket från t.ex. festool.
Krångligt dock med fräsbord eftersom det är delvis ganska långa ämnen man håller på med.
Någon som har några tips eller länkar med instruktioner?

Tack på förhand.
 
Hur långa tappar är det som max? Har du en bordsåg?

Jag kör numera alla tappar på min digitala boxjointjig scrolla ner lite så ser du hur det funkar. Annars finns det en uppsjö normala tappjiggar för bordssåg på nätet. (Sök på table saw tenon jig.)

Edit. Jag är ju hur trög som helst. Långa ämnen stod det ju, sorry då hjälper inte jiggarna jag länkade till...eller kanske ändå, hade jag haft mer takhhöjd hade jag inte haft problem att köra långa ämnen i boxjointjiggen.

Edit 2. Om jag skulle gjort tappar på riktigt bökiga ämnen hade jag nog sågat det mesta i bandsågen och sen "städat upp" i en fräsjigg i stil med denna, fast lagt till nåt som refererar mot toppytan/kvarvarande tappen, så man får skuldrorna på samma ställe på båda sidor. Hade också gjort bättre support så man undviker tippning. https://images.woodmagazine.mdpcdn..../wood/images/2007/11/113007halflap-router.jpg
 
Redigerat:
Att göra tappar i långa ämnen tillhör nog det smidigaste, relativt maskiner, som går att göra med handverktyg. Se bara till att virket har räta sidor och markera noga med vinkel och märkkniv. Sen är det bara att såga&stämma ut :)
 
  • Gilla
patman
  • Laddar…
Microkatten
Det beror på hur din tapp ser ut, och vad du har för maskiner? Du kan väl fortfarande - åtminstone delvis - bordsfräsa, bords- eller bandsåga om du kan lägga ner ditt stycke, t.ex. genom att använda ett justerbord och ett eventuellt stöd längst ut?

Annars kan du handsåga eller använda jiggar, eller en kombination av båda.

Har du en Domino så kan du göra en jig för den, något jag beskriver här: https://www.byggahus.se/forum/threa...-snickra-foenster.277344/page-16#post-2697910 .

Här gör jag tapp till en fönstermittpost genom att först fräsa skuldran i bordsfräsen och sedan handsåga/stämjärna:

Handsågning av tapp i en fönstermittpost på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går bra att bara använda handverktyg, som Nanowire säger, om du nu inte skall göra en större mängd tappar.

Jag tror inte det finns ett "bästa sätt", utan hitta ett sätt som passar dig.
 
  • Gilla
patman
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Det går bra att bara använda handverktyg, som Nanowire säger, om du nu inte skall göra en större mängd tappar.

Jag tror inte det finns ett "bästa sätt", utan hitta ett sätt som passar dig.
Om det vore större mängder skulle jag bandsåga klyvsnitten och handsåga skuldrorna.
 
  • Gilla
patman
  • Laddar…
Jag brukar köra bandsåg för klyv sen släde på bords sågen.

Alternativt om det är mindre saker än dörrar så kan det bli så att jag bara fräser bort allt med biten på en släde. Hög repeterbarhet och blir välldigt exakt. Men har lite lägre avverknings hastighet och mycket ska bort.

Annars är det inte fel att grovsågar med en bra sticksåg och snygga till med ett vast stämjärn.
Kanske en rasp om man tycker det är smidigare.
 
Redigerat:
  • Gilla
patman
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Hur långa tappar är det som max? Har du en bordsåg?

Jag kör numera alla tappar på min digitala boxjointjig scrolla ner lite så ser du hur det funkar. Annars finns det en uppsjö normala tappjiggar för bordssåg på nätet. (Sök på table saw tenon jig.)

Edit. Jag är ju hur trög som helst. Långa ämnen stod det ju, sorry då hjälper inte jiggarna jag länkade till...eller kanske ändå, hade jag haft mer takhhöjd hade jag inte haft problem att köra långa ämnen i boxjointjiggen.

Edit 2. Om jag skulle gjort tappar på riktigt bökiga ämnen hade jag nog sågat det mesta i bandsågen och sen "städat upp" i en fräsjigg i stil med denna, fast lagt till nåt som refererar mot toppytan/kvarvarande tappen, så man får skuldrorna på samma ställe på båda sidor. Hade också gjort bättre support så man undviker tippning. [länk]
Hej,

Tapparna ska vara ca 80mm just i detta pardörrprojekt.

Jag en festool cs70 bordsåg.
Tänkte lite fel, är ju inte så långa ämnen ca 70cm just nu.
Har CMS fräsbord också.

Edit
Har gjort en sån jigg till bordsåg men tycker det är svårt att få exakt,
 
Redigerat:
P patman skrev:
Hej,

Tapparna ska vara ca 80mm just i detta pardörrprojekt.

Jag en festool cs70 bordsåg.
Tänkte lite fel, är ju inte så långa ämnen ca 70cm just nu.
Har CMS fräsbord också.

Edit
Har gjort en sån jigg till bordsåg men tycker det är svårt att få exakt,
OK, jag har också haft en CS70 och den är nog lite för ranglig för att det ska bli bra, saknar dessutom spår i bordet vilket komplicerar det hela.
 
Cirkelsåg med en "90-graders-mall" som klämmer fast på brädan vid lämplig punkt. Cirkelsågen kör på ett visst djup.

Sedan handsåg, hammare och stämjärn.
 
Jag brukar fräsa dem på vertikalfräsen men i brist på sådan får du såga ut dem och putsa med hyvel och stämjärn.
Du kan lägga plankan platt på bordscirkelsågen och såga skär vid skär
Du kan ställa den på kant och såga på bandsåg
Eller så sågar du får hand med en vargtandad (klyvtandad) fogsvans och en ryggsåg med kaptänder.
 
Har festool cms fräsbord med festoolfräs.
Har aldrig fattat riktigt vad vertikalfräs är.
Är det mera stationära gjutjärnsfräsar som kallas för det?
 
Sist jag skulle göra ett gäng tappar gjorde jag en enkel jigg som jag tvingade fast på ämnet och fräste dem sedan med ett kopierstål.
Trähantverksjigg för att fräsa tappar, med djupstopp och indexering för enhetlig längd och placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den främre biten agerar djupstopp och ser till att alla tapparna blir lika långa.
På undersidan fortsätter anhållet bak en bra bit för att få bra indexering så tappen inte hamnar snett.
Träjigg på arbetsbänk, använd för att fräsa lika långa tappar, med främre bit som djupstopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den mindre klossen kommer jag inte ihåg syftet med men jag gissar att den skulle hjälpa till med indexeringen den med.
 
En vertikalfräs är stor och kraftig och har bett med hål i som man trär upp på en 30 mm spindel.
Jag bifogar en bild av hur jag fräste tappar på den lilla klena vertikalfräsen som finns på min kombimaskin. Som du ser kommer tappens tjocklek av avståndet mellan betten och arbetsstycker är fastspänt i tappsläden som löper på stången i förgrunden.
En mindre vertikalfräs med arbetsstycke fastspänt i tappsläde och ett fräsverktyg med bett monterat på spindeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den vertikalfräsen har jag förresten vuxit ur och skaffat en litet kraftigare modell i 1000-kilosklassen..... men det här var bara för din allmänbildning de här grejorna skall du inte ha.

Nu har du inte och skall inte ha sådan utrustning så du blir mer eller mindre tvungen att såga eller fräsa en gång från var sida. Om dina ämnen inte är exakt jämntjocka (och det är de aldrig) måste du normalt sett göra tappen aningen för tjock och putsa av den med hyvel och stämjärn tills den ryms i tapphålet. Det blir ohjälpligt så när man använder först ena sidan och så den andra som referens.
 
H heimlaga skrev:
En vertikalfräs är stor och kraftig och har bett med hål i som man trär upp på en 30 mm spindel.
Jag bifogar en bild av hur jag fräste tappar på den lilla klena vertikalfräsen som finns på min kombimaskin. Som du ser kommer tappens tjocklek av avståndet mellan betten och arbetsstycker är fastspänt i tappsläden som löper på stången i förgrunden.
[bild]
Den vertikalfräsen har jag förresten vuxit ur och skaffat en litet kraftigare modell i 1000-kilosklassen..... men det här var bara för din allmänbildning de här grejorna skall du inte ha.

Nu har du inte och skall inte ha sådan utrustning så du blir mer eller mindre tvungen att såga eller fräsa en gång från var sida. Om dina ämnen inte är exakt jämntjocka (och det är de aldrig) måste du normalt sett göra tappen aningen för tjock och putsa av den med hyvel och stämjärn tills den ryms i tapphålet. Det blir ohjälpligt så när man använder först ena sidan och så den andra som referens.
Jiggen som @Ola C länkade till tidigare fungerar dock utmärkt att såga rätt storlek direkt då man bara refererar mot en sida. Jag har byggt en liknande jigg själv och vet att det fungerar utmärkt. Det är dock ganska mycket jobb att bygga den jiggen bara för att göra några tappar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.