nzsc
Vi fick ett anbud från en firma för att slutföra badrummet.
Firman är behörig enligt Säker Vatten samt BKR.

I det första anbudet ingår följande:

Arbete för rörläggare avser följande:
Montering fördelarskåp
Dragning av dolda PEX-rör i vägg till tappställen
Montering Unidrain-brunn
Montering WC-inbyggnadscistern
Montering handfat, WC, duschhörn, krokar, hållare, blandare

Arbete för tätskiktsentreprenör avser följande:
Tätskikt
Igenbyggnad av WC-inbyggnadscistern
Kakling väggar ca 21 kvm (plattor 60x60 cm)
Läggning klinker ca 5 kvm (plattor 60x60 cm)
Fogning och silikon

Arbetskostnad: + 37 150 kr
ROT-avdrag: - 11 145 kr
Materialkostnad: + 19 331 kr
Totalt: 45 336 kr

Men naturligtvis kom vi på i sista sekund att vi ska göra några mindre tillägg. Rött är tillägg. Därav fick vi ett uppdaterat anbud enligt följande:

Arbete för rörläggare avser följande:
Montering fördelarskåp
Dragning av dolda PEX-rör i vägg till tappställen, tillagt vatten till bidétvätt (handdusch vid WC), samt tvättmaskin
Läggning avlopp till tvättmaskin

Montering Unidrain-brunn
Montering WC-inbyggnadscistern
Montering handfat, WC, duschhörn, krokar, hållare, blandare, tvättmaskin, handdukstork

Arbete för tätskiktsentreprenör avser följande:
Extra bilning för flytt av WC-avlopp samt avlopp till tvättmaskin
Extra gjutning

Tätskikt
Igenbyggnad av WC-inbyggnadscistern
Kakling väggar ca 21 kvm (plattor 60x60 cm) med 2 st nischdelar i badrum 60x30 cm)
Läggning klinker ca 5 kvm (plattor 60x60 cm)
Fogning och silikon

Arbetskostnad: + 44 355 kr
ROT-avdrag: - 13 306 kr
Materialkostnad: + 22 331 kr
Totalt: 53 380 kr

Det som alltså har tillkommit i det uppdaterade anbudet är följande:
- Tvättmaskin: bilning för avloppsrör 1-2 m, läggning avlopp, gjutning, dragning av ett PEX-rör 6 m, anslutning
- Handdukstork: anslutning till befintligt radiatorsystem
- Handdusch: dragning av två PEX-rör 2,5 m, anslutning
- WC/Tvättställ: byter plats med varandra, extra bilning, extra gjutning
- 1 st nisch 600x300 mm i duschen samt 1 st nisch 600x300 mm ovanför WC

Arbetskostnad för dessa tillägg är 7 205 kr (20% mot det ursprungliga) samt materialkostnad är 3 000 kr (15% mot det ursprungliga). Även om arvode är 635 kr/timme inkl. moms har jag svårt att tänka mig att dessa tillägg tar 11 timmar att genomföra. Känns detta rimligt?
 
Spontant tycker jag snarare raka motsatsen, att offerten (och även tillägget) verkar ovanligt billigt..
Är det den faktiska utföraren offerten kommer ifrån, eller någon förmedling?
 
  • Gilla
nzsc
  • Laddar…
nzsc
Jag blir naturligtvis glad när du uttrycker dig så :rofl:
På vilket sätt anser du att det är ovanligt billigt?
 
Som alltid, så vet vi ju inte alla förutsättningar..
Med den överhettning som är inom byggsektorn så ser man ju snarare väldigt höga priser, om ens några priser alls..
Snackar vi utländska UE kanske?
 
Rent spontant låter det nästan för billigt.
 
nzsc
För att förtydliga det hela ytterligare.

Badrummet blev fuktskadat.
Bostadsrättsföreningen enl. ansvarsfördelning från dess försäkringsbolag står för följande:
- undersökning av skada (klart)
- utrivning av badrummet (klart)
- avfuktning/uttorkning (klart)
- återställning fram till tätskikt/ytskikt (vi är inne här)

Föreningen svarar för byte av avloppsrör, golvbrunn, bilning, gjutning, flytspackling, återställande av väggytor. Egentligen allting fram till tätskikt/ytskikt.

Jag svarar för fördelarskåp, dragning av dolda PEX-rör eftersom vi vill ha allting dolt, tätskikt, plattsättning, montage av inredning, handdukstork, tvättmaskin eftersom det inte funnits ursprungligen, byte av placering för WC/Tvättställ.

Utföraren räknar på helhetspris. Därefter räknar de bort föreningens pris, återstående är mitt.

Så lägg märke till att det totala priset inte avser totalrenovering av badrummet. Visserligen blir badrummet helt återställt och totalrenoverat, men en del av jobbet står föreningen för, medan jag står för en annan del.
 
Ja, då fick vi ju lite mer förutsättningar..
Eftersom utföraren har två uppdragsgivare, så är det ju svårt att bedöma fördelningen dem emellan.

Det här med ROT-avdrag vid försäkringsärenden finns ju speciella regler kring, men det vet du kanske redan?
 
nzsc
GoForIt GoForIt skrev:
Ja, då fick vi ju lite mer förutsättningar..
Eftersom utföraren har två uppdragsgivare, så är det ju svårt att bedöma fördelningen dem emellan.

Det här med ROT-avdrag vid försäkringsärenden finns ju speciella regler kring, men det vet du kanske redan?
Nej, faktiskt inte. Please do tell!
 
Jag betalade nästan det dubbla för mitt badrum men då var det med en del saker som saknas i din lista. Hur ser det till exempel ut med underarbetet på väggar och golv? Ska det ingå eller gör ni sådant själv.
Saker som vi hade med utöver det du listat:
Plywood och gips på väggar, flytspackling av golv. Byte av avloppsrör i bjälklaget och stammen ända ner till källargolvet. Nytt innertak: reglat, gipsat, spacklat, målat.
Dörrfoder.
En del el: Ny matning från källaren, 6st infällda spottar i taket, dimmer, nya strömbrytare, spegelbelysning. golvvärme, fuktstyrd fläkt. installation av jordfelsbrytare i centralen.
 
nzsc
Precis. Alltså jag tänker mig något i runda slängar kring materialkostnad så här:
S Stuff skrev:
Jag betalade nästan det dubbla för mitt badrum men då var det med en del saker som saknas i din lista. Hur ser det till exempel ut med underarbetet på väggar och golv? Ska det ingå eller gör ni sådant själv.
Saker som vi hade med utöver det du listat:
Plywood och gips på väggar, flytspackling av golv. Byte av avloppsrör i bjälklaget och stammen ända ner till källargolvet. Nytt innertak: reglat, gipsat, spacklat, målat.
Dörrfoder.
En del el: Ny matning från källaren, 6st infällda spottar i taket, dimmer, nya strömbrytare, spegelbelysning. golvvärme, fuktstyrd fläkt. installation av jordfelsbrytare i centralen.
Två väggar, vägg mot hallen samt vägg mot sovrummet smäller jag upp själv. Dessutom smäller jag upp en "fuskvägg" för placering av inbyggnadscistern, dragning av PEX, m.m. Plåtreglar, konstruktionsplywood, våtrumsgips. De övriga två väggar är betong. Golvunderlaget är betong. Taket sänker jag ner själv, ska vara LED-spots.
 
nzsc
Så här tänker jag kring materialkostnader.
 
nzsc nzsc skrev:
Nej, faktiskt inte. Please do tell!
Man kan normalt inte utnyttja ROT-avdrag vid ett försäkringsärende, men i ditt fall är ni ju två olika uppdragsgivare inblandade. Tilläggsarbeten brukar dock gå, och är upp till utförarens hantering. Läs mer hos Skatteverket.
 
nzsc
GoForIt GoForIt skrev:
Man kan normalt inte utnyttja ROT-avdrag vid ett försäkringsärende, men i ditt fall är ni ju två olika uppdragsgivare inblandade. Tilläggsarbeten brukar dock gå, och är upp till utförarens hantering. Läs mer hos Skatteverket.
Tack för länken och upplysningen! Kände inte till det här, men ska kika på det naturligtvis. Bifogat lite bilder och mina räkningar på materialkostnader. Kom gärna med kommentar och synpunkt.
 
Var finns ursprunget i materialkostnaderna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.