Det där gäller väggar i våtzon 1.
Om inte reglerna har ändrats så ska det spacklas, men jag är inte helt uppdaterad ska jag väl erkänna
 
H
T Tebax skrev:
Jag har uppfattat enligt bkr att man kan lägga tätskikt på skivor om det blir ett plant golv utan fall?

[länk]
i regel vill man lutning mot brunn i ett badrum
 
Är jag helt ute och cyklar eller.. Har köpt hem skivorna.. Kan det vara så att jag måste åka och köpa nya. Hur ska man bli klok.... :rolleyes:
 
Redigerat:
Nja varför ska du byta skivorna?
Är det ett badrum du ska göra?
 
nino nino skrev:
Nja varför ska du byta skivorna?
Är det ett badrum du ska göra?
Nej, en tvättstuga är det. Ingen dusch eller liknande. Enbart en tvättmaskin.
 
Tycker din plan är sådär faktiskt.
Varför skivor uppepå spånskivorna och inte flytspackel?
Hur ska du göra med fall till brunnen? Hur ska du göra anslutningen mellan skivorna och brunnen? Ev glipor mellan skivor och vägg, om väggarna är krokiga.
Visst klarar man sig med lokalfall runt brunnen i en tvättstuga, men det är att vara lite dumsnål tycker jag. Risken finns ju att det är bakfall på bef undergolv, och då blir det bakfall även på färdigt golv.
Tycker du ska överväga att strunta i gipskivorna och flytspackla istället, du kommer bara ha fördelar av det! Leder värmen bättre, bättre anslutning till brunnen, du kan göra fall över hela golvet mot brunn.
 
Finns det konstruktioner som nån tar ansvar för, där man spacklar direkt på spårade skivor med plåtar?

Anslutning till brunn är väl inga problem, gipsskivor limmas mot monteringsplattan.
Ev glipor mellan golv/ vägg spacklas lätt i med fix s48 eller liknande

Men jag skulle spackla ovanpå gipsskivorna för att få fall och följa branschreglerna .
Då jag uteslutande jobbar med Ardex så är det här den enda konstruktionen som dom tar ansvar för, går iof att gjuta med rot-bruk men det bygget mycket.
 
Jag vet att det faktiskt fungerar, har gjort så i ett antal kök, badrum, tvättstugor.
Sen om det inte finns ngn specifik konstruktion över det spelar mindre roll.
Den dagen det skiter sig, så kommer dom olika leverantörerna iaf skylla på den andre.
Har ju hellre så få olika skikt med olika material, än flera, har ju hellre en homogen kaka av spackel än att blanda in en skiva gips därimellan som dessutom ligger i fixet/lim (s48)
Det mesta hänger ju på hur stabilt allt ligger på, samt använder dig av kvalitativt material rakt igenom så funkar det.
Pratar bara om egen erfarenhet, och det har funkat bra
Mitt eget kök är gjort på detta sätt och det är 12år gammalt, inga problem.
Och det är klart att du kan spackla i glipor, men är rörelserna för stora mellan dom olika materialen så har du förr eller senare en spricka där, likadant mellan monteringsplattan och gipsen. Du bygger ju in en given brottsyta när du har en skarv mellan olika material.
Alla är vi ju olika med olika erfarenheter, och med all respekt för det!
 
nino nino skrev:
Finns det konstruktioner som nån tar ansvar för, där man spacklar direkt på spårade skivor med plåtar?

Anslutning till brunn är väl inga problem, gipsskivor limmas mot monteringsplattan.
Ev glipor mellan golv/ vägg spacklas lätt i med fix s48 eller liknande

Men jag skulle spackla ovanpå gipsskivorna för att få fall och följa branschreglerna .
Då jag uteslutande jobbar med Ardex så är det här den enda konstruktionen som dom tar ansvar för, går iof att gjuta med rot-bruk men det bygget mycket.

Ardex rotbruk är ju fantastiskt att jobba med, och det är väl självbärande redan fr 30mm?
 
H
J Jörgen Ö skrev:
Ardex rotbruk är ju fantastiskt att jobba med, och det är väl självbärande redan fr 30mm?
menar du ardex a35. en produkt som skall läggas på något. ej självbärande
 
henke_benke skrev:
menar du ardex a35. en produkt som skall läggas på något. ej självbärande
Såklart skall det läggas på ngt......det kan inte hänga i luften.......men kräver inte direkt armering.
Men man kallar det sjävbärande....
 
H
J Jörgen Ö skrev:
Såklart skall det läggas på ngt......det kan inte hänga i luften.......men kräver inte direkt armering.
Men man kallar det sjävbärande....
inte samma i min yrkesvärld
 
Jag vill hålla ner bygghöjden på golvet, och göra det jag trodde skulle bli enklast. Dvs limma gips på spån istället för flyta. Därför jag valde att limma golvgipsen. Fick det tipset av en byggare.

Har ringt BKR idag, dom sade att om det är rätt eller fel kunde han inte säga riktigt. Men om man har plant golv så skulle det vara ok.
Jag tänkte bara gå med gipset mot plattan och spacka ner ett litet fall mot brunnen. Men jag kanske måste börja tänka om i min konstruktion... Var inte så lätt att bestämma sig för ett val.
 
Hur stort är rummet?
Har du vattenburen golvvärme i andra rum eller planerar för det?
Har du köpt in spårade skivor och lagt dom?
 
nino nino skrev:
Hur stort är rummet?
Har du vattenburen golvvärme i andra rum eller planerar för det?
Har du köpt in spårade skivor och lagt dom?
12m2. Jo i en toalett.
Jo, har köpt spårade skivor, gips, S48 2säckar, och beställt 7+8.
Men visst, måste jag göra någon annan konstruktion så måste jag väl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.