Knivig sits du är i. Visst, så länge det inte är färdigt kan man alltid hävda just det och att man ska vänta och se. Men om man ser att det barkar åt skogen är det jobbigt att bara se på. Det blir ju bara jobbigare att fixa efter målning om det är en massa som behöver slipas ned, och så ryker det väl en dag till de två strykningarna också.
 
Fulkemisten
Nejnejnej. Smågrejor som endast syns i släpljus skulle väl kunna passera. Inget av det här är smågrejor eller acceptabelt enligt mig. Jag vågar tro att jag spacklar bättre, och jag kan verkligen inte. Man ska begära mycket bättre av yrkesman. Stå på dig.
 
Be arbetsledaren komma ut och titta på jobbet själv... tror det blir annan ton på det hela då
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Man ska inte se någoting av slipmärken efter målningen. Gör man det har målarna använt för grovt sandpapper, vilket iof inte är ovanligt.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Hoppas att du inte har nån panik att flytta in innan jul nu, måste du flytta in så kom överens med arbetsledare/ chef att ni inte accepterar jobbet men flyttar in över jul/nyår och att dom återupptar jobbet efter det och att dom tar dit en städfirma när dom är klara.
 
Det där var det sämsta jag sett. Kanske är firman som skall betala dig för skadegörelsen och inte tvärtom.
 
Snailman
Jag har väl misslyckats på några ställen, vanligtvis då jag inte väntat tills spacklet torkat ordentligt, innan jag målat, men det ser mycket bättre ut än det där.

Då var jag ändå nybörjare.
 
Joo i vårt förra boende så bredspacklade jag själv väggar och tak och det påstår jag blev bättre än dessa målare. Då var det första gången jag spackla och måla. Det var för tidskrävande denna gång så tänkte jag att man skulle få ett mycket bättre resultat med proffs än om man själv gjorde det.

Bifogar några bilder på det som blev ”helt färdigt” idag.

Ska försöka ringa in arbetsledaren/ägaren imorgon och kräva han på plats.

En fråga, vad är rimliga krav på skarvarna på ny gips? Ska de bli helt släta eller blir det alltid lite bulle på dem?

Vägg med bredspackling, synliga skarvar och ojämnheter samt en lampa som kastar skugga på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på nygipsad och målad vägg med synliga skarvar och bredspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med synliga spackelskarvar och ojämnheter efter avslutat målararbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Om de anser det färdigt så där så är det inte mycket yrkesheder.
Inga spackelkanter ska synas och "bullen" ska vara utslätad (bred) så att den inte syns.
 
På nytt gips ska det inte vara en bulle... slipa mer och lägg på spackel med bredare spackelspadar...
 
Är det inte släta väggar får man nog acceptera att vissa saker synd i släpljus. Men det är är ju inte större ojämnheter i väggen. Det är helt enkelt inte snyggt gjort. Bättre än så kan man kräva.
 
Som gissat så har de inte hunnit klart. Och nu pratar de om att de är fullbokade i januari. Visst har jag rätt att kräva att det ska bli klart ett visst datum?
I början så var det sagt att arbetet skulle ta 1-1,5 vecka att få allt arbete klart på 2 man. Men det har mestadels bara jobbat 1 man som har varit där i 2,5 vecka.
Nu förstår jag att de inte jobbar över jul/nyår. Men är det skäligt att kräva att de ska vara klara första veckan i januari? Inklusive åtgärder för det bristande arbetet?
 
Har ni något skriftligt kontrakt eller bara muntligt?
Sätt en deadline och säg att utan färdigt arbete så blir det heller ingen betalning så då får dom väl välja hur dom vill göra.

Det finns nog inget lagstöd för mitt "tips" men ibland måste man bara sätta hårt mot och pressa lite istället för att hänvisa till regler och kanske behöva vika sig.
 
Dom här praoeleverna behöver upplysas om att syftet med spacklet är att dölja revor och ojämnheter. Inte tvärtom.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Mitt råd är att ta dit en besiktningsman som ger ett utlåtande. Målerikonsulter finner du på smkf.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.