Dags för sireninkoppling o där körde man fast lite (igen);)

Kan nån hjälpa mig med signalkabeln till sirenen. Ska anv batteri i sirenen o kopplat enl nedan
Ansl 1= -
Ansl 2= +
Ansl 3= "Sounder control" den har jag kopplat in på ext +.
Kör sirentest o den låter inte alls. Kopplar jag däremot ur ext+ på centralenheten tjuter sirenen.
Kan jag koppla sirenen där och ingen på ext-?
eller är jag helt ute o cyklar?
 
RilleRock
J jimmyboy_666 skrev:
Dags för sireninkoppling o där körde man fast lite (igen);)

Kan nån hjälpa mig med signalkabeln till sirenen. Ska anv batteri i sirenen o kopplat enl nedan
Ansl 1= -
Ansl 2= +
Ansl 3= "Sounder control" den har jag kopplat in på ext +.
Kör sirentest o den låter inte alls. Kopplar jag däremot ur ext+ på centralenheten tjuter sirenen.
Kan jag koppla sirenen där och ingen på ext-?
eller är jag helt ute o cyklar?
Ext+ är konstant så styrning måste ske via negativ så du får dippa om sirenen till kommande eller fallande negativ beroende på hur du vill ha det och flytta styrtråden till ext-.
 
Hej
Ok så det räcker o flytta till ext-.
Är den 12v olarmad och 0v vid larm den utgången?

Det schemat med batteribackup som är i bif blad är i opåverkat läge antar jag eller? = 12v på ansl 3.

Vad blir skillnaden när jag dippar om sirenen på dip 2 och 3?
Ska dip 2 stå på On eller off,vad är skillnaden?
Vad är skillnaden på dip 3. Off=missing trigger o on= giving trigger.

När man har batteribackup ute och ska i och pilla på centralenheten så loggar man ju in i installatörsläge o gör central strömlös. Är då utesirenen isolerad så den inte löser ut? Tänkte iom att den har egen strömmatnkng eller har det nån betydelse hur man konfigurerar sirenen med dipswitchar mm?
 
  • Illustration och tabell över anslutningar och dipswitch-inställningar för en säkerhetsenhet från SYLCO, visas på två blad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RilleRock
J jimmyboy_666 skrev:
Hej
Ok så det räcker o flytta till ext-.
Är den 12v olarmad och 0v vid larm den utgången?

Det schemat med batteribackup som är i bif blad är i opåverkat läge antar jag eller? = 12v på ansl 3.

Vad blir skillnaden när jag dippar om sirenen på dip 2 och 3?
Ska dip 2 stå på On eller off,vad är skillnaden?
Vad är skillnaden på dip 3. Off=missing trigger o on= giving trigger.

När man har batteribackup ute och ska i och pilla på centralenheten så loggar man ju in i installatörsläge o gör central strömlös. Är då utesirenen isolerad så den inte löser ut? Tänkte iom att den har egen strömmatnkng eller har det nån betydelse hur man konfigurerar sirenen med dipswitchar mm?
Som den är dippad nu så kommer den dra igång när den tappar styrningen på anslutning 3 tex när den blir strömlös.

Dipp 2-5 och ev 1 skall vara on.
Det innebär att siren och blixtljus behöver en kommande minusstyrning för att aktiveras.

Ext- och Int- skickar endast ut 0V när den är påverkad liksom de andra OP utgångarna.
 
  • Gilla
xibeca
  • Laddar…
RilleRock RilleRock skrev:
Som den är dippad nu så kommer den dra igång när den tappar styrningen på anslutning 3 tex när den blir strömlös.

Dipp 2-5 och ev 1 skall vara on.
Det innebär att siren och blixtljus behöver en kommande minusstyrning för att aktiveras.

Ext- och Int- skickar endast ut 0V när den är påverkad liksom de andra OP utgångarna.
Ok så ext - skickar ut +12v när den är opåverkad? Tolkar jag dig rätt då?
Är schemat ritiat i opåverkat läge så ansl 3 ska ha +12v för o inte tjuta?
Blixtljuset lade jag på NO utgången o den stod o blinkade hela tiden då men det löser dip 4 då antar jag.
Är sirenen isolerad i installatörsläge så den inte kommer dra igång om man fixar i larmet då trots eget batteribackup?
Har loggat in i installatörsläge men så fort jag tar av kapslingen på centralen tjuter summern i MAP. Men kanske går ställa in.
Hur blir det vid strömbortfall av central tjuter sirenen då?
 
RilleRock
Ok så ext - skickar ut +12v när den är opåverkad? Tolkar jag dig rätt då?
>>Ja konstant 12V.

Är schemat ritiat i opåverkat läge så ansl 3 ska ha +12v för o inte tjuta?
>>Ja och baserat på Dipparna är off.

Blixtljuset lade jag på NO utgången o den stod o blinkade hela tiden då men det löser dip 4 då antar jag.
>>Ja.

Är sirenen isolerad i installatörsläge så den inte kommer dra igång om man fixar i larmet då trots eget batteribackup?
>>Nej, beror på hur du kopplat och dippat.

Har loggat in i installatörsläge men så fort jag tar av kapslingen på centralen tjuter summern i MAP.
>>Då har du inte loggat in med fullt installatörsläge.

Hur blir det vid strömbortfall av central tjuter sirenen då?
>>Inte om du gör som jag skrev i förra inlägget.
 
  • Gilla
jimmyboy_666
  • Laddar…
Har gjort ett nytt försök idag o nu funkar sirenen som den ska om jag gör som du säger Rille.
Nu får jag dock inte blixtljuset o funka.
Sist blinkade det hela tiden när dip switcharna stod på off.
Nu står de på on och blixtljuset är anslutet på reläutgången NO.

Kör signaltest o skarpt larm men får den inte att blinka.
Testat alla kombo på dipswitcharna 4 o 5 men ingen framgång.
Funderar på om man behöver ansl COM till 0v i centralapp. för det ska funka eller har det ingen betydelse?

Kan man inte köra reläutgången o testa enb den så man slipper köra sirentest.

Eller vad kan det vara för
galet??
 
RilleRock
J jimmyboy_666 skrev:
Har gjort ett nytt försök idag o nu funkar sirenen som den ska om jag gör som du säger Rille.
Nu får jag dock inte blixtljuset o funka.
Sist blinkade det hela tiden när dip switcharna stod på off.
Nu står de på on och blixtljuset är anslutet på reläutgången NO.

Kör signaltest o skarpt larm men får den inte att blinka.
Testat alla kombo på dipswitcharna 4 o 5 men ingen framgång.
Funderar på om man behöver ansl COM till 0v i centralapp. för det ska funka eller har det ingen betydelse?

Kan man inte köra reläutgången o testa enb den så man slipper köra sirentest.

Eller vad kan det vara för
galet??
Op3 är ett potentialfritt relä så jo du måste ansluta 0V till Com.

Du kan testa utgångarna direkt via map under utgångar eller via webgränssnittet under utgångar.
 
Ahaa får prova det imorgon.
Oki var inne på utgångar men hittade inte att man kunde testa var
utgång för sig.
Tusen tack RilleRock!
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
RilleRock
Lycka till (y)
 
Mm la till tråden mellan 0v o com men den undermenyn ”utgångstest” har jag inte i map. Kan enb köra sirentest o då ljuder ju sirenen vilket jag inte är så sugen på under helgen;)
Vill ju enb köra utgång 3 så jag ser blixtljuset, att det ska vara så svårt:(
Fick höra igår när jag testade att den hördes långt!
Har ju inte gjort nån uppdatering på firmware alls så kanske är det som det beror på.
Hur uppdaterar man programvaran lättast? Har ju lyckats komma in i webbgränssnittet igen men där ser det inte ut som man kan göra det eller?
Ser ut som jag har ver 3.6.6
 
RilleRock
J jimmyboy_666 skrev:
Mm la till tråden mellan 0v o com men den undermenyn ”utgångstest” har jag inte i map. Kan enb köra sirentest o då ljuder ju sirenen vilket jag inte är så sugen på under helgen;)
Vill ju enb köra utgång 3 så jag ser blixtljuset, att det ska vara så svårt:(
Fick höra igår när jag testade att den hördes långt!
Har ju inte gjort nån uppdatering på firmware alls så kanske är det som det beror på.
Hur uppdaterar man programvaran lättast? Har ju lyckats komma in i webbgränssnittet igen men där ser det inte ut som man kan göra det eller?
Ser ut som jag har ver 3.6.6
Ja Tl-30Led leker man inte med.

Du har en meny som heter utgångar, välj sedan centralapparat så har du alla 6 utgångar där.
Välj polaritet på den du vill testa och ändra till positiv.
Nu kommer den vara påverkad tills du väljer negativ på den.

Man uppdaterar centralen via webgränssnittet under "Fil".
 
Ibland undrar man om du är jultomten. Jobbar med teknik men Siemens manual som jag har utskriven yppar ju inte detta ens;)
Får kolla på uppgradering efter alla klappar ;)
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.