J
Om jag inte använder min Bosch skruvdragare en längre tid typ månader bör jag förvara
batterierna på någon visst sätt typ full laddade, halvt laddade, tomma?

Bäst att inte låta ena batteriet sitta i skruvdragaren?
 
Om det är Li-Ion batterier bör de laddas till ca 60% SoC vid långtidslagring.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
Hur vet man att man har laddat ett batteri till 60%? Om en laddning tar ca 30 minuter, skall man avbryta laddningen då efter 18 minuter??
 
Många laddare/batterier har någon form av laddningsindikator. Saknas denna får man höfta lite.

Vill man vara väldigt noggrann kan man naturligtvis mäta spänningen och (grovt) avgöra SoC.

Sedan tror jag inte att det spelar så jättestor roll om det är 45%, 55% eller 65%. Bara du inte lämnar det tomt eller fulladdat så har du inte gjort helt fel iaf.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
Vad händer om det är fulladdat och det får ligga några månader?
 
Det händer nog inte så mycket. Men batteriet "åldras" fortare.
 
Dagens Li-on batterier håller ju "rätt" länge om man inte använder dem dagligen. Så skall man egentligen inte ladda dem fulla när de blir tömda eftersom man inte på förhand vet när man skall använda det nästa gång. Laddar man dem då fulla när man har tömt det så sliter man mer på batteriet/det åldras snabbare för att man laddar det fullt och kanske inte kommer att använda det under den närmaste tiden.....
Inte lätt att vara en användare som inte använder maskinen dagligen och få en lång utnyttjande tid på batteriet.... Laddar man det fullt och låter det ligga så åldras det fortare. Laddar man det inte alls så dör det och laddar man det "lagom" så mår det bäst men är då inte redo till fullt när man väl behöver det. Sedan kommer också frågan när är det dags att ladda batteriet "lagom" igen om det (som det ibland blir) ligger så länge att laddningsnivån sjunkit under vad som är bra för batteriet....

Verkar som om att batteritillverkarna har en gyllene produkt här, dvs hur man än gör så blir det fel.....
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
Mikael_L
Li-ION bör vara lite över halvt laddade vid långtidsförvaring, jag själv skulle gissat på 50-80%, men eviljava verkar ha koll.
Helt fulladdade är inte bra, 90% är bättre, men lägga undan urladdade celler är katastrofalt dåligt. Stor risk att de kemiskt sönderfaller efter en tids självurladdning och börjar "jäsa", då är de helt körda.
Så hellre helt laddade än (nära) urladdade i alla fall.


Skulle det vara Ni-MH-celler så är det bäst att ladda fullt innan långtidslagring, detta pga NiMH-cellens kraftiga självurladdning, dessa blir också körda när de blivit helt tomma.


Förvaringstemperatur har jag inte helt koll på.
Varmt är i alla fall inte bra, framförallt ökar det självurladdningen. Men jag tror att även oönskade kemiska reaktioner snabbar upp.

Frågan är mest om det är OK, dåligt, bra, önskvärt etc att lagra riktigt kallt, typ frys eller kyl.
Jag tror svalt är bra, säg runt +2- +15°C
 
  • Gilla
janerik12 och 1 till
  • Laddar…
vad jag förstått av alla batteritrådar man har läst så helst +17 temp och full laddade.. för dom laddar ursig själv lite hela tiden

men sunt bondförnuft säger ju absoulte inte tomma där det är bara nån +grad ^_^
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.