Hej.

Håller på att hjälpa min far att bygga bastu i mina föräldrars stuga, nästa steg är golvet. Valet föll på en plastmatta för smidighetens skull.

Jag var inte på plats när golvet skulle inhandlas, men det plastgolv de först tänkt på hade utgått från sortimentet och de fick då välja en annan matta.

Det beställdes och när de fick hem den visade det sig att den mattan var betydligt styvare än den först tänkta.
Det går rent praktiskt inte att ha uppvik mot väggarna då mattan är för styv.

Enligt mannen/säljaren som jobbat som golvläggare i 10-15 år skulle det vara lugnt att inte ha uppvikt mot väggarna i en bastu, något som går emot vad jag fått för mig.

Blev lite fundersam på ifall butiken nu försöker lura på dom mattan ändå, trots att den kanske inte är lämplig? (eftersom den specialbeställdes).

De har fått hjälp i butik och varit tydliga med att golvet ska vara i en bastu.

Vad säger den samlade expertisen?

Fråga 2, söker tips på prisvärda bastulavar? Ska vara 2,5m långa.
 
Har ni värmt mattan när ni försökt jobba med den? För den blir betydligt mjukare då.
 
Nej, golvet är ihoprullat ännu, jag har inte sett golvet själv, utan enbart hört vad pappa sagt.

Han lyfte frågan på affären och fick till svar att uppvik ej krävdes i bastu, vilket jag ställer mig frågande till.

Vore ju kanon om det gick att få till uppvik tänker jag.
 
Jag har fått för mig att bastu inte räknas som våtutrymme, stämmer det behöver man ju inte ha uppvik. Men när jag bastar blir det blött på golvet, dessutom är det skönt att kunna hälla ut vatten för att skölja av golvet. Så jag skulle definitivt ha uppvik om jag byggde/renoverade en bastu. (Golvbrunn också för den delen)
 
Skulle jag lägga en matta i bastu så är valet 100% våtrumsmatta. Är det en sådan din far köpt?
Sedan kanske det inte finns regler som säger något om uppvik och våtrumsmatta, men varför inte göra något som är bättre anpassat? Har blivit lite av hysteri detta med regler som ska ersätta sunt förnuft ;)
 
Självklart ska du ha uppvik. Värm kanterna med en värmeblåsare så går det säkert att vika upp den.
 
  • Gilla
fam.filen
  • Laddar…
Har kontaktat golvtillverkaren idag och fått svar, där de säger att "vald modell är ingen våtrumsmatta. Den är inte anpassad att installera i bastu, den är avsedd för torra hemmiljöer.
I praktiken fungerar det att vika upp den mot väggen men jag rekommenderar ändå att ni väljer en annan matta." Modellen heter Novilon Lux.

Får se hur butiken ställer sig till detta, men det känns rätt oseriöst att sälja en matta som tillverkaren uttryckligen skriver inte är anpassad att installera i bastu.

Det enda rätta är ju att de får göra ett återköp och sälja en matta anpassad för bastu.
 
Uppdatering två, butik kontaktad och dom lade sig platt, tog på sig allt och bad om ursäkt. Inga problem alls att beställa nytt som skulle vara avsett för bastu. Mina föräldrar fick även behålla det felaktiga golvet. Fin service och snyggt löst.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Heder åt dom.
 
Absolut, skönt när det går smidigt.

Tre funderingar som dykt upp.
Värmeskydd runt bastuaggregatet, är det en nödvändighet? Sett att det finns någon typ av plåt som man kan ha bakom och under aggregatet.

Det är ett elaggregat, Harvia Cilindro PC90VH 9KW. http://www.hemochbastu.se/harvia-cilindro-pc90vh-9kw-bastuaggregat-vit-p2325

Eventuellt kommer mina föräldrar hyra ut sin fjällstuga och av den anledningen blir det kanske lite mer slitage och användning av bastu. Just väggskydd bakom bastuaggregat som skydd för värme och vattenstänk, är det helt onödigt?

Aggregatet kommer stå i ett hörn, finns det färdigbockade plåtskydd för golv och vägg?

Fråga nr 2. Bastusten, finns det någon anledning att köpa dyrare stenar?
Byggmax har en variant för 119SEK för 20kg, sedan har Tylö en variant för 285SEK för 20kg, dvs mer än dubbelt så dyrt. Harvia tar 149SEK för 20kg (på Krauta).

Sten som sten tänker jag, eller?

Behöver 80kg.

Sista funderingen, bastun är 250X160cm. Ska bygga bastulav, någon som sett ifall det finns färdigkapat i 2500mm? Hittar bara 2400mm. Vore smidigt ifall det fanns i färdiga längder.



 
Detta med sten, det viktiga är att de inte får spricka sönder så det blir för kompakt i stenmagasinet och stoppar luftgenomströmning. Jag började med lite 200-åriga slaggstenar som var blå och fina. men de sprack och gick sönder så till sist blev det för kompakt i sten magasinet. Men det är ju inga stora pengar, bara några hundralappar om de dyrare håller bättre.
 
Harvia sten är iaf helt ok. Tänker mig att det är samma sten i tylös förpackning. Oftast diabas eller olivin eller liknande som eroderas mindre.
Cilindro har väl beskrivet säkerhetsavstånd til brännbart material i manualen? Är ganska korta vil jag minnas, om man kan hålla de så behövs väl inte skyddsplåt.
Mvh
Sakke
 
Är ju monteringsanvisning i linken som du la ut... alla avstånd står där. Den som dere har har ju integrerat skyddsplåt med 30mm säkerhetsavstånd där det är plåt och 100mm där stenen är exponerat.
Knappast värt att montera ekstra.
Mvh
Sakke
 
Ok. Att ha ett stänkskydd för vatten är helt onödigt?
 
Stött på patrull igen. Då golvproblemet enl. ovan drog ut på tiden lite, gjorde vi klart väggar och tak med bastupanel. Detta kanske dock inte var helt genomtänkt att göra innan golvet var på plats, då golvet och uppviket borde varit på plats innan väggarna spikades upp?

Nu är det som det är, går det att lösa på något vettigt och kreativt sätt?
Tänker mig att man spikar upp en golvlist som mattan viks upp emot. Det jag är orolig för är springorna/kanalen som är mellan bastupanelen så att säga.

Det jag undrar är ifall det finns något skumfog, eller annat som tål bastuklimat som man kan fylla springorna med och på så sätt lösa detta problem och minimera risken att vatten rinner bakom golvet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.