Här ett problem med mina kalla fönster! Bor i en 1a första hand! Vi hade stambyte förra året men tyvärr hade dom inte råd ge oss 3 glas fönster! Eftersom jag har sån liten lägenhet har jag sängen nära fönstret! Tätar om dom igen själv! Men problemet är att det drar in kallt genom glasen! Någon som har förlag vad jag ska göra? Kan tillägga att jag har gardiner fördragna dygnet runt men hjälper inte! /tacksam för råd!
 
V
Eftersom du hyr ska du i första hand vända dig till din hyresvärd. Annars kan ett åtgärdsföreläggande mot hyresvärden vara en väg och gå.
 
Låt tillverka lösa innerutor som du använder vintertid. Prata med en glasmästare så får du hjälp med ett lämpligt glas.
 
V vf98al38 skrev:
Eftersom du hyr ska du i första hand vända dig till din hyresvärd. Annars kan ett åtgärdsföreläggande mot hyresvärden vara en väg och gå.
Har talat med hyresvärden och dom vägrar hjälpa mej! Säger bara att det är som det är! Du får betala själv! Men har tyvärr inte ekonomi för det!
 
Mazen Mazen skrev:
Låt tillverka lösa innerutor som du använder vintertid. Prata med en glasmästare så får du hjälp med ett lämpligt glas.
Är detta dyrt?
 
Det är skillnad på drag och kallras. Drag, att det "blåser in" genom fönstret går ju hyfsat lätt fixa med tätningslister - ett otätt fönster blir skitkallt (även 3-glas som är otäta).

Att själva fönsterglaset är kallt och därmed kyler av luften som sen "rinner ned" och känns kallt är svårare att "lätt" fixa, dock blir det inte alls lika kallt som otäta fönster. Den bästa metoden är att byta innerglaset till ett med värmeisolering, men det kräver en glasmästare (eller stor händighet) och kostnaden blir snabbt många hundralappar eller tusenlappar, beroende på fönstrens utformning - plus att det är en bestående förändring man nog inte får göra i en hyreslägenhet.

Att byta hela fönstret, med karm, bågar etc förstör ofta utseendet på huset (om det handlar om äldre hus) - och nyare fönster har ofta sämre kvalitet så det är inte ens lönsamt i längden, bara på halvlång sikt. Detta är ju inte sannolikt att du får göra ens om du bekostar själv...

Jag har ingen erfarenhet om den metod som beskrivs i länken nedan, men det verkar iallafall vara enkelt, förhoppningsvis billigare?

http://www.stocksundet.se/egensida/isolera-2-glasfonster/107

Annars är det enklaste det du provat, att dra för gardiner. Men de måste "sluta tätt" så luften inte kan komma in i överkant och rasa ut i nederkant...
 
M
Om du vill testa om det är drag eller kallras då det kan vara lite svåra att skilja åt ibland om man inte känt skillnaden förut, så kan du köpa fönsterremsor, kostar en 50-lapp.
Finns lite överallt, Ica Maxi, byggnadsvårdsbutiker (hutlöst dyra) eller på Internet.

Är egentligen bara en 2cm pappersremsa med klister på ena sidan. Man klipper ut lagom längder för fönstret, doppar dem i vatten och drar av vattnet med remsan mellan tummen och pekfingret. Sen är det bara att fästa över skarven mellan båge och karm.

Drar det fortfarande och fönsterna ser riktigt tattiga ut så sätt även i skarven mellan glas och båge.

För att få loss dem igen så fuktar man dem med disktrasa eller blomspruta så blir det inga märken alls efter dem.
 
M
Och är det kallras du känner, så är ett element under i princip den enda lösningen.
 
En första åtgärd om du har kallras och element under är att se till att luften kan strömma fritt uppåt. Inte några saker eller annat som stoppar luft flödet, t.ex. en fönsterhylla ska helst ha en luftspalt mellan vägg och hyllan. Även mycket växter kan bromsa luftströmmen som krävs för att minimera kallras.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
V
M
Ibland får man välja sina strider och testa lite själv om man vill att det ska hända något i praktiken. Just i detta fallet är det så lätt att testa att det inte är värt att dra in jurister för att få dem att testa att täta fönsterna :)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
V
Är man med i hyresgästföreningen behöver man inte bekosta deras tjänster mer än medlemsuppgiften, se ett medlemsskap där som en slags försäkring.
 
V vf98al38 skrev:
Är man med i hyresgästföreningen behöver man inte bekosta deras tjänster mer än medlemsuppgiften, se ett medlemsskap där som en slags försäkring.
Jag var med i hyresgästföreningen 2-3 år, men när min dåvarande hyresvärd, relativt nybyggt hus i förort till sthm, höjde hyran flera år i rad för tex byte till digitala lås i tvättstuga och port och diverse andra "förbättringar" - från en redan hög hyresnivå - pratade jag med hyresgästföreningen som jag då var medlem i. Det jag kom fram till är att de kämpar för att hålla ned hyrorna i innerstaden och helt skiter i de områden som byggts senaste 20 åren, trots att dessa boenden är mindre attraktiva är bostäderna i innerstaden men ändå är hyrorna minst de dubbla... Jag kom fram till att medlemskapet ej var värt pengarna... Men bor man i en billig lägenhet i innerstaden med "lägre" standard (=kakelugnar och parkett istället för plastgolv och pappdörrar men digitala lås) så tror jag de står på barrikaderna och bevakar intressena för att dessa gamla fastigheter skall bibehålla en låg hyra...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.