H
Är det inte lättare att ställa in FTX rätt med undertryck istället för att riva taket?
 
Jo såklart :) Men det borde väl vara en läcka på vent.röret eftersom det läcker? Om vattnet är kondens som kommer innefrån röret, tänker jag
 
Kondens blir det när den varma och fuktiga inneluften kyls i aggregatet. Det blir det oavsett om det är rätt flöden eller inte. Som det låter så är det antingen något fel på kondensavloppet i aggregatet, eller nåt fel på rördragningen så att kondens uppstår på fel ställe.
Öppna upp aggregatet och se hur det ser ut.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Det ska inte hinna bli kondens i röret även om det är dåligt isolerat, om suget är tillräckligt (normalt) Det är inget vattenrör där det ska finnas vatten utan den luft som passerar ventilen ska befinna sig i aggregatet inom 2-3 sekunder. Stängs däremot aggregatet av under längre eller kortare tid kan det bildas rejält med kondens.
 
H
Problemet är inte att läcker vatten, problemet är att det finns vatten. Det borde inte finnas vatten där.

Lite bilder ?
 
PA-luft....? Inte PM-luft? "villasparbössan"som i såfall har roterande växlare.Eller är det PAluft som är installatören?
 
Okej, jag förstår. Det ska inte finnas vatten alls i röret. Så då gör det det för att suget är för lågt, beror alltså inte på att röret kan vara dåligt isolerat. Stämmer det?
Blir osäker nu om det är PA eller PM, ska kolla upp det.
Kan lägga upp bilder lite senare i kväll...
 
PM-luft var det
Vet inte om man bli klokare av bilderna..


25530027_1115177918584540_85341227_n.jpg
25497497_1115177921917873_39708696_n.jpg
 
Jodå,har ett likadant från tidigt 80-tal. Den har roterande växlare och har du inte bytt fläktar så går både till o frånluft på samma motor. Fungerar tilluften så fungerar såklart frånluften men har du diskat filtret på frånluftssidan?
 
Jaha, jag har inte bytt fläktarna så då går de alltså på samma motor. Växlaren rengjordes i våras o då byttes filter vad jag förstår - eller finns det flera filter?
 
på ett halvår blir ett frånluftsfilter rejält nersmutsat. Originalfiltret är av metall och ser ut son i en standardköksfläkt och skall diskas ca 4 ggr/år
 
toppen - tack!
 
Det var lite sparsamt med info så jag kastar ut en annan möjlighet. Har du säkerställt att vattnet kommet uppifrån? Jag tänker om det kan vara bristfällig isolering upppåt som gör att innertaket är så kallt att du får kondens inifrån på taket?
 
Ingen vet var vattnet kommer ifrån. Har släppt teorin om kondens i vent.röret från badrummet då röret inte verkar vara draget i taket...
Vid snabb besiktning av yttertaket kunde man inte se något konstigt. En tidig teori var just bristfällig isolering mellan yttertak o innertak som gav kondens, precis som du skriver. Men då borde det väl vara vatten lite överallt, och det verkar vara mer koncentrerat.
Nästa steg blir nu att bryta upp mer av innertaket för att se var vattnet kan komma från....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.