Hej!

Bor i ett enplanshus med källare från -74. Då jag behöver vår nuvarande tvättstuga, i källaren förstås, till kontor så tänker jag flytta in tvättstugan i ett utrymme innanför den som i dagsläget är praktiskt taget oinrett. Det finns golvbrunn och vatten där, men det är i stort sett allt. Tanken är att inreda det enkelt och funktionellt till en så låg kostnad som möjligt. Inget fancy alltså, tänker mig billig klinker på golvet, målade väggar, inget tätskikt. En arbetsbänk med vask och ett par enkla skåp som linneskåp och förvaring av tvättmedel mm. Någon vettig organisation för smutstvätten, gärna ett kärl för varje typ av maskin man vill köra. Eventuellt väggfasta torkställningar och strykbräda. Ventilationen tänkte jag förlänga utsuget från nuvarande tvättstugan intill. Jag behöver förmodligen dra in värme, det finns inte idag. Storleken är ca 2x4 m.

Lustigt nog har rummet uppenbarligen inte blivit färdigt som det tänktes på de 43 år som gått sedan huset byggdes, vi har bara bott här i knappt tre år, men en granne trodde att det kanske hade varit tänkt att bli ett mörkrum när det begav sig. Tre väggar är murade och putsade, den fjärde mot tvättstugan har spånskiva som yta och en elinstallation som lämnats smått ofärdig:

Ofärdigt rum med spånskivevägg och exponerade elinstallationer, där en glödlampa tänds och kablar hänger löst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är ingen ström i tåtarna som hänger ut i de nedre dosorna, men lampinstallationen är väl inte heller helt enligt regelboken...

Brunnen är omgiven av en del av golvet som verkar ha hackats bort vid något tillfälle, så där måste gjutas igen innan det går att lägga något ytskikt. Vattnet som finns kommer ut ur väggen, en gammal blandare hänger på sniskan på varmvattenröret och på kallvattenröret sitter en enkel kran. Det här behöver jag dela så att det finns kallvatten till tvättmaskinen och både och till en blandare till vasken.

Oinrett utrymme med golvbrunn, lösa rörinstallationer på väggen och obehandlat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Möjligen är det så att brunnen faktiskt är bytt någon gång, för här sitter en plastbrunn medan det är gjutjärn ute i tvättstugan. Här kommer min första fråga, brunnen sitter drygt 5 cm under golvytan i resten av rummet. Om man ska ha fall hela den vägen på den här lilla ytan blir det väldigt mycket fall lokalt, eller? Det är inget mätbart fall i resten av rummet, men det ser jag inte som något större problem i en tvättstuga. Borde brunnen suttit högre upp? Eller kan man bara lägga på betong och jämna av lite lagom och så låta det vara ett hål som brunnen sitter i? Annars är det väl flytspackel man brukar använda för att skapa sådana här fall men jag tycker det känns som det är rätt mycket volym att flytspackla, har inte gjort det med fall heller så jag känner mig lite osäker på det momentet.

I övrigt blev jag sinkad innan jag ens hunnit komma igång av att jag upptäckte fuktgenomslag i ena hörnet när jag röjde rummet på lite tvätt och gamla dörrar som förvarades där innan.

Oinrett utrymme med synlig golvbrunn och vägguttag, tecken på fukt och renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kom på att utedelen till vår värmepump står precis utanför där, och vi har inte haft någon fungerande avrinning för kondensvattnet från den så marken och väggen har blivit rejält nerblötta. Nu har jag fixat en väldigt temporär masonitskiva som åtminstone riktar bort vattnet från huset i väntan på en mer ordentlig plåtlösning, och kör på med värmefläkt och avfuktare här inne för att förhoppningsvis torka ut väggen. Hoppas och tror det ska lösa problemet nu, sen är det väl bara att inse att vi förr eller senare kommer att åka på att dränera om runt huset... Men jag har tänkt så långt att jag inte kommer att ställa några skåp mot ytterväggarna.
 
Tänker du lite långsiktigt, så är det väl läge att byta golvbrunnen till en dagsaktuell som kan monteras i rätt höjd.

Gällande dräneringen från VP ute, så försök om möjligt att dra rör längre bort från fasaden (om möjligt ansluta till dagvatten).
 
  • Gilla
Regndropp
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Tänker du lite långsiktigt, så är det väl läge att byta golvbrunnen till en dagsaktuell som kan monteras i rätt höjd.

Gällande dräneringen från VP ute, så försök om möjligt att dra rör längre bort från fasaden (om möjligt ansluta till dagvatten).
Jo jag har tänkt tanken att byta brunnen, men hoppats att det kanske inte skulle behövas. Men om jag gör det, vilken höjd skulle vara ”rätt” i det här fallet?

Ja kondensvattnet ska samlas upp och ledas till ett stuprör som finns runt hörnet. Måste bara få till en vettig uppsamling, en bekant som är plåtslagare har lovat hjälpa till med det.
 
Rätt höjd är golvets färdiga höjd, minus höjden på klinkerramen.

I den omedelbara ytan (typ en kvadratmeter) hade jag lagt tätskikt, för att vara förberedd om framtiden kanske ger installation av en dusch.
 
Hmm, jag inser att det "rätta" vore att byta brunn och tätskikta för eventuell dusch, ordna fall över hela golvet osv, men jag känner att jag snabbt kommer ifrån själva förutsättningen att det ska genomföras så billigt, snabbt och enkelt som möjligt. Byter man brunnen så tänker man kanske snart att hela avloppet borde bytas, osv.

Om jag ändå satsar på att behålla brunnen, det finns ju förhöjningsringar till nya brunnar som man kan sätta för att slippa ha megafall i hörnan, men går det att hitta en som passar den här gamla brunnen tro? Från vad jag kan hitta på nätet ser det ut att vara en Jafo från före -91, men jag hittar ingen text på brunnen. Tips om var man kan leta?
 
BirgitS
Varför då inte göra det ändå billigare och bara måla betonggolvet i någon trevlig färg, eventuellt i något mönster?
Då har du ju inte kastat bort några pengar om du vill stoppa in en dusch i framtiden eller om du om några år tycker att du kan lägga ner lite mer pengar på tvättstugan och göra om det rejält.
 
E erik_qwerty skrev:
Hmm, jag inser att det "rätta" vore att byta brunn och tätskikta för eventuell dusch, ordna fall över hela golvet osv, men jag känner att jag snabbt kommer ifrån själva förutsättningen att det ska genomföras så billigt, snabbt och enkelt som möjligt. Byter man brunnen så tänker man kanske snart att hela avloppet borde bytas, osv.

Om jag ändå satsar på att behålla brunnen, det finns ju förhöjningsringar till nya brunnar som man kan sätta för att slippa ha megafall i hörnan, men går det att hitta en som passar den här gamla brunnen tro? Från vad jag kan hitta på nätet ser det ut att vara en Jafo från före -91, men jag hittar ingen text på brunnen. Tips om var man kan leta?
Jag tror du får svårt att hitta förhöjningsringar till så gamla (inte längre godkända) brunnar..
 
Staffans2000
Det behövs ingen förhöjningsring. Antingen gör du ett fall efter eget tycke, eller så letar du upp en burk av lämplig storlek, ställer den på brunnen när du gjuter. Innan betongen härdat, tar du bort burken och trycker försiktigt ner brunnslocket i betongen och ansar till kanten med en murslev.
Eller så slår du på stort, och köper en sådan här
https://www.rinkabyror.se/artikel/klinkerram-rostfri-sil/
För övrigt tycker jag som Birgit. Måla golvet. Det gjorde jag i min tvättstuga och det blev riktigt snyggt. Viktigt är att betongen är torr, utan inträngande markfukt. Köp en begagnad stor diskbänk på Blocket, har du tur får du den gratis, bara säljaren blir av med den! Likadant med skåpen, köp gärna delar av köksskåp, kostar en spottstyver. Så får du en tvättstuga för några tusen!

Staffan
 
Det låter bra om jag kan klara mig utan ring också! Ska se vad jag kan hitta för burk eller liknande, och kolla lite fler youtubevideos om att gjuta och bygga fall. Vilket bruk passar bäst, finbetong? Behöver man nån primer eller annan underbehandling för det?

Jag har funderat på att måla golvet, men tänker att det nog inte blir så mycket varken billigare eller enklare än att lägga på en omgång billiga klinkers? Bauhaus hade några som jag tyckte såg ok ut för 63:-/m2. Visst, sen ska man ha fix och fog utöver det. Jag tror klinker är lättare att sälja in hos sambon också :)

Bra tips att leta begagnat köksmaterial, det ska jag absolut göra!
 
BirgitS
Skadar ju inte att prata om att göra något riktigt billigt nu för att kunna få det ändå bättre senare. För lägger man klinkers vill man ju inte ta ett hästjobb med att riva upp det om 5 - 10 år för att avloppsröret läcker.
 
Nu har det hänt lite i projektet, efter allt helgfirande. Jag filmade en bit ner i avloppet med en billig biltema-kamera, visserligen är jag knappast något proffs på att bedöma sånt men jag såg inget konstigt. Plaströr så långt jag kunde se, inga uppenbara stopp eller skador. Jag bestämde mig för att köra vidare på snålvarianten att gjuta upp runt den befintliga brunnen, och sen lägga klinker på. Resultatet så här långt, innan jag tog bort burken som fick skydda brunnen:

Ny-gjuten betong runt en grön skyddad avloppsbrunn med verktyg synliga i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hoppas resultatet blir dugligt, jag väntar alltså på härdningen nu. Den här delen påminde mig om varför murarjobb hör till de grejor runt huset som jag är minst sugen på att ge mig på att göra... Jag göt med vanlig finbetong från Bauhaus, 5 säckar á 30:- så 150:- är budgeten uppe i så långt. Jag hittade inte någon riktigt bra instruktion på hur man gör sånt här med vanlig betong, de instruktioner jag hittade handlade antingen om gjutning av stora plattor eller i andra änden så gjuter man blomkrukor och ljusstakar, eller för golv så använder man specialprodukter, flytspackel främst. Men visst görs det en del såna här smågjutningar med vanlig betong också? När man fyller igen efter tex nytt avlopp osv?

Nå, jag tänkte jag kan beskriva vad jag gjorde så kanske någon kan lära sig något om vad man bör tänka på eller undvika. Till att börja med är jag glad att det inte byggs någon bro med betongen jag blandade, jag mätte upp vatten noga och tyckte jag var noga med borrmaskinsvispen, men den första hinken var väldigt lös längst upp och nästan torr i botten. Sen så hade jag ingen möjlighet att vibrera betongen som jag har sett att man gör när man gjuter större plattor, jag försökte bearbeta den manuellt med mursleven i stället, men det blev nog inte jättebra. Jag hade som synes en hink där jag hade markerat nivån jag ville ha "brunnen" på, sen använde jag ett par lister längs väggarna som jag tänkte använda som något att dra av mot. Jag kom inte på något bra sätt att fixera listerna i höjdled, jag försökte trycka dit dem med första omgången betong (som då dessutom var väl lös) och det fungerade inte jättebra. Jag använde i stället en putsbräda till att jämna ut ytan mer eller mindre på fri hand, så vi får se när det har härdat hur fallet blir.

Det jobbigaste med sånt här är att man inte kan stanna upp och rätta till saker hur som helst, det är lite stressigt när man väl har dragit igång. Jag blandade en hink, gick ner och la ut det och försökte bearbeta betongen lite, sprida ut det, sen upp och blanda nästa. Borde man kanske i stället ha blandat, bara tömt det, upp och blandat en till osv för att få blandat allt så tätt som möjligt?

När jag tog bort hinken såg man att betongen är rätt dåligt packad där precis runt kanten på brunnen, hoppas och tror att det är bättre på resten av ytan men just runt hinken som bara stod löst på brunnen kunde och vågade jag inte hålla på och trycka och bearbeta så mycket med mursleven. Jag tänker att jag kanske får hitta något vattenfast spackel och försöka jämna till det med när väl betongen har härdat. Har någon några andra tips runt det där med att packa/"vibrera" betong i ett sånt här fall?
 
Så här närmare två år senare tänkte jag att det kunde vara trevligt med en uppdatering på hur det gick. En fördel med projekt i en hörna av källaren som inte behövs så akut är att man kan dra ut på det lite, men ja, det kan ju vara en nackdel också. I alla fall, i slutet av 2018 körde jag vidare med att flytta lite på vattenrören, för att kunna koppla in en blandare under den framtida bänken.
Omålade källarväggar med spacklade hål och utsatta vattenrör, verktyg och skräp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen var det dags att laga hål i tak och ovanför dörr, ta bort onödiga elledningar och spackla lite.
En orenoverad källarhörna med spacklade väggar och elledningar längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter målning av tak och väggar så var det dags att lägga klinker
Renoverad källare med pågående klinkerläggning, vägg med vattenrör och tom kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart för fogning
Nyinstallerade grå klinkerplattor i ett ljust rum med en hink och spackelspad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här någonstans fick jag äntligen lite ljus, i form av en LED-armatur
Renoverad källarhörna med LED-armatur i taket och nymålade vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och även draget el så maskinerna kunde ställas på plats för testinkoppling
Renoverad källartvättstuga med vita väggar, LED-armatur, tvättmaskin och torktumlare på grå klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gjorde en hemmapatentlösning för att montera bänsskiva, med vinkeljärn och återvunna reglar
Tvättstuga med tvättmaskin och torktumlare, vattenanslutningar, och bänkskiveunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, arbetsbänk med diskho och hyllor, under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återvann även ett skåp från gamla tvättstugan bredvid, med lite ny färg
Renoverad hörna i källare med nyinstallerad bänkskiva, tvättho, blandare och rosa skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och med lite hyllor och korgar från IKEA så är vi nästan framme
Nyinstallerade vita hyllor och korgar i en renoverad källarhörna med grått klinkergolv och vitmålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här långt hade jag kommit våras, sen har tvättstugan varit i bruk. Så klart är det några grejor kvar att fixa, ett linneskåp har åkt in som ska målas och det fattas ett par lister, men framförallt så måste det in bättre ventilation här. Det innefattar att förlänga ventilationen från gamla tvättstugan och installera mekanisk frånluft, och om det har jag startat en ny tråd i ventilationsforumet.
 
  • Gilla
Goggis och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.