Buskfyggaren
Bostadsrätt med underkänd OVK 2012 (spisfläkt monterad i kök istället för kryddhyllefläkt/aggregat). Tidigare ägare rättade ej till felen och styrelsen har ej följt upp eller utfört en ny OVK/omkontroll. Kan vi som nyblivna ägare bli skyldiga att betala någon form av vite vid nästa OVK ifall det ej är åtgärdat?
 
Vi hade OVK-besiktning för några år sedan. Inget nämndes om vite utan bara att bostadsrättsinnehavaren skulle åtgärda de nämnda bristerna.
 
När ni är medvetna om att det måste fixas så kan ni nog bli ansvariga för en sådan straffavgift. Det är lämpligt att fixa felet.
 
Buskfyggaren
Är det någon som vet med säkerhet om det går till på det sättet? Styrelsen är ju ansvarig för godkänd OVK. Att vi kommer få betala för återställningen är jag fullt medveten om. Grejen är att föreningen inte vet någonting själva om ventilationssystemet, fastighetsskötaren verkar inte heller kunna något. Därför sitter vi även i sitsen att vi ej vet fullt ut heller hur vi ska åtgärda problemet. Har inte föreningen något ansvar i att dom struntat i att göra en ombesiktning?
 
Ni kan be att få läsa OVK-besiktningen. Där skiljer man på allvarliga fel, som kräver ombesiktning och andra fel, som bör åtgärdas till nästa besiktning. Vem som har ansvar för att åtgärder görs kan variera beroende på vad som står i stadgarna. i ert fall låter det som om tidigare lägenhetsägare gjort en felaktig installation. I så fall tar ni troligen över ansvaret att åtgärda detta när ni köper lägenheten.
 
Buskfyggaren
Jag begärde ut OVK från stadsbyggnadskontoret så den har jag redan läst, våran byggnad var underkänd (tvåa) pga. spisfläkt i våran lägenhet. Står ingenting om någon ombesiktning.

Som jag skrev tidigare så inser jag att det är vi som är skyldiga att åtgärda felen, det jag undrar är ifall vi kan få betala någon form av vite om dom ej är åtgärdade vid nästa OVK, föreningen har ju som sagt inte gjort någon ombesiktning. Plus att dom själva inte kan svara på hur felen ska åtgärdas.
 
Lite googlande ger vid handen att kommunen kan ställa ut ett vite.


Om allvarliga fel upptäcks vid OVK besiktningen kan besiktningsmannen underkänna ventilationssystemet. Felet måste då åtgärdas av fastighetsägaren på utsatt tid av besiktningsmannen. Kommunens byggnadsnämnd kan utdöma ett vite om eventuella problem enligt OVK besiktningen ej åtgärdas.


http://www.ovkbesiktning.se/
 
E etompau skrev:
Lite googlande ger vid handen att kommunen kan ställa ut ett vite.


Om allvarliga fel upptäcks vid OVK besiktningen kan besiktningsmannen underkänna ventilationssystemet. Felet måste då åtgärdas av fastighetsägaren på utsatt tid av besiktningsmannen. Kommunens byggnadsnämnd kan utdöma ett vite om eventuella problem enligt OVK besiktningen ej åtgärdas.


[länk]
Det stämmer. Men det är nog väldigt tveksamt om ett fel i en bostad kan ses som ett allvarligt fel. Normalt krävs då ombesiktning, vilket ju inte gjordes i detta fall. Här blir det kanske så att man säger ifrån litet skarpare om problemet inte åtgärdats mellan två besiktningar. Den första åtgärden är troligen en ny besiktning en tid senare. Denna kostar ju pengar och här kan nog brf kräva ut den extra kostnaden från den lägenhetsägare som har en felaktig installation. så det bästa är väl att åtgärda problemet, det vinner nog alla på.
 
Hejsan!

Har ingen källa att styrka det jag säger, men kollar du här i juridik delen så borde du hitta en tråd med det. Men det föreligger föreningen att åtgärda felet. Däremot så rekommenderar jag dig att du som ägare åtgärdar det för undvika problem och konflikter med styrelsen. (Hade det varit i en förening där jag ansvarar så hade vi troligen bara monterat bort fläkten).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.