Hej,

Ska igång med ett tvättstuge projekt.
Har köpt spårad 22mm spånskiva från LK som jag lägger ner 16mm slang i.
Men har läst på lite och kommit fram till några frågor, har jag tänkt rätt i detta...?

Regla om golvet till cc30, sedan skruva och limma 22mm spårskiva,lägga värmeplåtar och slang, skruva plåtar, prima, hel limma golvgips 13mm med S48 och sedan folie tätskikt (Kiilto) och sedan fix/klinkers.

Blir detta rätt?
 
H
enligt ardex rek på spårad spån.
vill dom att lägger antingen 7+8/8+9 som Korrosionsskydd
och sedan "limmet" s48 med skiva (ev spackling primer och k75)
och sedan tätskikt och ytskikt
 
henke_benke skrev:
enligt ardex rek på spårad spån.
vill dom att lägger antingen 7+8/8+9 som Korrosionsskydd
och sedan "limmet" s48 med skiva (ev spackling primer och k75)
och sedan tätskikt och ytskikt
Okej, varför behöver man sätta 7+8/8+9?
Vad händer om jag sätter vanlig primer enbart? Typ kiiltos start?

Jag uppfattar det som att det där är en sorts fuktspärr? Men behövs verkligen det när jag kommer lägga ett tätskikt? Foliebaserat, då blir det ju tätt..?

Blir det fel i försäkringssynpunkt om man inte följer deras rek? Vill gärna göra rätt men även så enkelt som möjligt utan att man gör fel.
 
Redigerat:
  • Gilla
självklart
  • Laddar…
H
T Tebax skrev:
Okej, varför behöver man sätta 7+8/8+9?
Vad händer om jag sätter vanlig primer enbart? Typ kiiltos start?

Jag uppfattar det som att det där är en sorts fuktspärr? Men behövs verkligen det när jag kommer lägga ett tätskikt? Foliebaserat, då blir det ju tätt..?

Blir det fel i försäkringssynpunkt om man inte följer deras rek? Vill gärna göra rätt men även så enkelt som möjligt utan att man gör fel.
aldrig blanda olika produkter
dom har 7+8/8+9 som ett rostskydd på reflektorplåt(men du kanske kör utan?)
 
henke_benke skrev:
aldrig blanda olika produkter
dom har 7+8/8+9 som ett rostskydd på reflektorplåt(men du kanske kör utan?)
Nej, helt sant. Man får då hålla sig till samma produkter.

Mja ja, kan jag köra utan är väl frågan. Jag tänker såhär, varför måste jag ha ett rostskydd mot plåtarna? Jag lägger ju in ett tätskikt ovanför så det blir ju tätt? Känns som att rostskyddet har ju ingen användning? Hade förstått att jag behöver ha det om jag inte skulle ha ett tätskikt. Produkterna är ju inte direkt billiga...
Har dom någon annan primer jag kan köra med som är billigare som ändå blir godkänt?
 
Redigerat:
H
T Tebax skrev:
Nej, helt sant. Man får då hålla sig till samma produkter.

Mja ja, kan jag köra utan är väl frågan. Jag tänker såhär, varför måste jag ha ett rostskydd mot plåtarna? Jag lägger ju in ett tätskikt ovanför så det blir ju tätt? Känns som att rostskyddet har ju ingen användning? Hade förstått att jag behöver ha det om jag inte skulle ha ett tätskikt. Produkterna är ju inte direkt billiga...
Har dom någon annan primer jag kan köra med som är billigare som ändå blir godkänt?
ingen aning hur dom tänker. dubbel våtspärr vill ju inte jag ha.
det kanske skyddar golvgipsen också.
ardex har ju bra produkter men ibland undrar jag hur dom tänker.
jag ska kolla vidare på deras konstruktionsexempel.
förmodligen funkar annan primer. men inget jag kan lova.
 
Men om det inte går så får jag helt enkelt använda mig av dom, men är det bara plåtarna som ska penslas med detta eller är det både plåtar och skivor? Och vilket är lättast att använda? 7+8 eller 8+9?
 
H
bara plåtarna.som skydd mot att plåtarna rostar.
personligen har jag bara använt 8-9. kolla priser på dom olika
 
Allright! Ska ta och göra det.
 
Plåtarna ska även skruvas med cc150mm i sicksack

7+8 används som ett skydd för plåtarna, spacklet kan fräta Plåtarna
 
nino nino skrev:
Plåtarna ska även skruvas med cc150mm i sicksack

7+8 används som ett skydd för plåtarna, spacklet kan fräta Plåtarna
Det ska bli! Måste man använda någon speciell skruv när det är alu?

Aha, då ska jag leta fram någonstans där jag får tag i 7+8. Verkar vara lite svårt att hitta..
 
Jag brukar använda monteringsskruv som har lite större skalle.
Tvätta av plåtarna med t-röd innan du skruvar.
Bor du i dalarna så skicka ett pm, bor du nån annanstans så kolla på ardex.se och se efter vilken säljare som har ditt distrikt, ring han och fråga vem du ska fråga.
Billigaste brukar vara om man kan köpa på "lösvikt" du lånar produkterna och betalar för det du använder, brukar vara enklast att göra så på en mindre plattsättarfirma utan butil
 
nino nino skrev:
Jag brukar använda monteringsskruv som har lite större skalle.
Tvätta av plåtarna med t-röd innan du skruvar.
Bor du i dalarna så skicka ett pm, bor du nån annanstans så kolla på ardex.se och se efter vilken säljare som har ditt distrikt, ring han och fråga vem du ska fråga.
Billigaste brukar vara om man kan köpa på "lösvikt" du lånar produkterna och betalar för det du använder, brukar vara enklast att göra så på en mindre plattsättarfirma utan butil
Allright! Jag har fått tag på produkterna nu. Så till helgen kan jag köra igång.

Min tanke är såhär nu, regla om golvet cc30, limma/skruva 22mm LK spårskiva, lägga värmeplåtar/skruva, torka av med t-röd, rolla på Ardex 7+8, limma Ardex S48 och golvgips 13mm, prima och sedan köra Kiilto foliesystem och sedan fix/klinker.

Låter detta rätt?

Tätskiktet, ska jag dra upp folien på väggen 5-10cm? Eller ska jag först limma skarvremsa mot vägg/golv och sedan limma golvfolien på skarvremsan? Sedan hörnbitar ovanpå på detta? Kan jag sedan skruva rotgips på väggen och låta den gå ner utanpå tätskiktet?

Väggarna blir det ej tätskikt på, har förstått det ej behövs i en tvättstuga. Så enbart rotgips där.
 
Är det ett badrum så föreskriver reglerna att man tätskiktar på spackel och inte på skivor på golv så du bör spackla min 13mm på din golvgips och då behöver du inte regla om till cc 300 om du inte vill...
 
nino nino skrev:
Är det ett badrum så föreskriver reglerna att man tätskiktar på spackel och inte på skivor på golv så du bör spackla min 13mm på din golvgips och då behöver du inte regla om till cc 300 om du inte vill...
Jag har uppfattat enligt bkr att man kan lägga tätskikt på skivor om det blir ett plant golv utan fall?

https://www.bkr.se/wp-content/uploads/2015/08/Om-kartongkladd-gips.pdf
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.