hej!

Jag ska snart påbörja bygget av vår nya villa vilket ska bli ett sluttningshus uppdelat på 3 våningar. Storleken ligger på 270 kvm.

Jag är grymt intresserad av att kunna styra alla olika lampor, eluttag och larm. Jag har undersökt KNX som uppfyller kraven men har upptäckt att priset för ett sådant system är galet högt.

Jag blickar nu mot andra lösningar. Den som verkar passa bäst är Z-wave men är öppen för andra förslag. Jag tänker mig Z-wave bakom alla uttag och lampknappar.

Som controller tänker jag mig antingen Homey, Fibaro Hc 2 eller Vera(men detta är kanske ett budgetalternativ?) fördelen med homey är att man kan välja otroligt många fler produkter pga stöd för fler kommunikationsprotokoll.

Fråga 1: Om jag har Controllern på första våningen och står på tredje våning, blir det problem att nå den och alla funktioner? Kommunicerar dessa via wi-fi, alltså mobil och controller?

Fråga 2: Jag förstår att Z-wave kommunicerar via MESH men blir det problem när det är ett större hus på olika plan? Når controllern på bottenvåningen hela vägen ut till tredje våningen längst bort?

Fråga 3: har någon här erfarenhet av Homey? Jag tänker på tex att den saknar nätverkstrafik vilket är minus, finns det mer? Verkar som att homey kommer tappa stöd för PC-konfigurering. Det låter inget vidare.....

Finns det något bättre alternativ?

Har försökt leta info via trådarna men känner inte att jag hittar rätt.

Jag tänkte köpa in massa prylar att testa med först, har ni något att rekommendera? Eller är jag ute och cyklar med Z-wave?

Tacksam för svar!
 
har du fått något pris för en hel installation med knx? Är bara lite nyfiken vad det kan kosta.
Såg att startpaketet hos hager låg på dryga 20000 kr.

Fråga 1:
Controllen ligger ofta på wifi eller trådbundet och är du i närheten av wifi eller 3G/4G så ska det inte vara några problem att styra belysningen.

Fråga 2:
Som du skriver så stödjer z-wave mesh, men man bör tydligen undvika för många hopp mellan enheterna. Har du möjligheten att sätta controllen på mellan våningen kan det kanske fungera bättre. Räckvidden är ganska begränsad på z-wave.

Kolla lite på zigbee också, den har lite längre räckvidd men kanske inte fullt så många produkter än.

Problemet som jag ser det är att marknaden kastar ut produkter med olika gränssnitt och olika styrningar. Det som uppstår då är att man är i behov av flera kontroller och svårt att få en egentlig överblick. På så sätt är ju homeyn bra.

Hade jag byggt nytt eller gjort en större renovering hade jag nog valt KNX, men det är bara min tanke och prioritering.

Lycka till med bygget!
 
Jag har ett gammalt hus men skulle jag bygga nytt så skulle prio ligga på att dra så mycket tomrör som möjligt, så att det finns möjlighet att dra tråd för olika ändamål även om man inte bestämt sig än för vad. LAN, larm, hemautomation, "tv" etc. Det blir bara bökigt att göra det efteråt och trådlöst blir aldrig riktigt lika bra även om det förstås också behövs i viss utsträckning för laptops, mobiler och paddor.

Skulle jag bygga nytt och har råd skulle skulle ett central placerat apparatrum vara guld, eller ett på varje våningsplan. Då kan man dra stjärnät och ha det mesta av elektroniken lätt tillgänglig i rack eller hyllor etc i apparatrummen. Men jag har förståelse för att partners kan vara svåra att övertyga om nödvändigheten av detta liksom kabelstegar och datagolv om man ska gå ännu längre... :)
 
  • Gilla
Videonisse
  • Laddar…
Jag har faktiskt planerat för ett så kallat teknikrum där FTX och värmepump ska befinna sig på första våningen. Där kan jag fritt ha vad jag vill. Kabelstegar och datagolv går aldrig igenom hos chefen hemma att ha i huset....

Är det billigare att dra alla eltrådar dit och sedan sikta på en annan lösning? Låter som hög en elektrikerkostnad.

Det låter ju som att man går emot en traditionell PLC men då tappar man väl möjligheten att inkludera lås etc i scenerna. Finns det någon som passar bättre för en villa? Jag kan programmera i plc-block och Ladder redan.

Jag har faktiskt inte frågat efter någon offert från en KNX-installatör men det kanske är lika bra. Vår byggherre sa direkt att det var hiskeligt dyrt och vad jag läst kommer inte frun ge tummen upp. Men har ni någon att rekommendera i Skåne för offert?

Jag tror mig kunna programmera KNX själv. Kanske sparar in en hel del? hur svårt kan det vara ;)
 
P Pelikan skrev:
Jag har faktiskt inte frågat efter någon offert från en KNX-installatör men det kanske är lika bra. Vår byggherre sa direkt att det var hiskeligt dyrt...

Jag tror mig kunna programmera KNX själv. Kanske sparar in en hel del? hur svårt kan det vara ;)
De som inte har en susning säger tyvärr alltid att KNX är hiskeligt dyrt. Fråga honom vad han grundar det på och vad det är som gör att det blir "hiskeligt" dyrt...

Utifrån vad du skriver tror jag absolut att du kan programmera (och även projektera) själv.
Att satsa på en grundläggande KNX-installation som sedan kan kompletteras och automatiseras i oändlighet vågar jag påstå inte blir dyrare än att satsa på t.ex. Z-wave, förutsatt att man själv projekterar och köper in prylarna.

Nu ska man ju inte länka till andra forum men i det här fallet kanske det kan det vara befogat?
http://knxforum.se/
Läs på om KNX och rota runt där på forumet så ska du se att det varken är hiskeligt dyrt eller hiskeligt komplicerat.
 
  • Gilla
Videonisse
  • Laddar…
Oavsett system eller lösning behöver kostnaden ställas mot vad du får och vad du är ute efter i funktionalitet, idag men även imorgon.

Belysningsstyrning med budget trådlös, z-wave eller knx kommer att ha stora skillnader i pris men leverera i stort sett samma funktion.

Vid ihopkoppling av ett helt hus med belysning, värme, ventilation, solskydd, larm samt sensorer för temp, fukt, ljus, vind, co2 etc etc. kommer det visa sig ganska svårt och framför allt dyrt för de enklare trådlösa systemen. Då landar det oftast i en professionell trådad lösning.
 
En annan möjlighet borde ju vara att strunta i kostnader för KNX eller dylikt och köra traditionell installation och exempelvis en Philips HUE-brygga på varje plan för lampor och polla värden via API, köra lås via API etc. gissar att det borde gå att ha en liknande pryl för z-wave på varje plan man kommunicerar med via wi-fi för sensorer. Nibe har API vad gäller pump men frågan är om Östberg (aggregat) kommit lika långt. Vet att Swegon har stöd för det men då pratar vi Goldserien (stora).

Negativt blir ju:

1. alla dessa bryggor
2. om de trådlösa enheterna stör varandra mellan våningarna

Jag ska börja dra fram lite KNX-offerter i veckan och pratar även med compare IT.

Kan återkomma vid intresse.
 
Hade jag haft den stora glädjen att bygga ett helt nytt hus, skulle jag nog initialt inte gjort en trådlös installation. Det finns alltid en risk att det blir ett trixande och justerande att få allt att fungera.
Istället så hade jag förberett med att ha större apparatdosor och dragit fram neutralledare till alla dessa dosor och använt traditionella brytare.
När huset är klart och saker och ting har kommit på plats så kan man börja med att så smått starta med sitt hemautomatiseringsprojekt.
Good luck!
 
  • Gilla
hanpa
  • Laddar…
E etompau skrev:
Hade jag haft den stora glädjen att bygga ett helt nytt hus, skulle jag nog initialt inte gjort en trådlös installation. Det finns alltid en risk att det blir ett trixande och justerande att få allt att fungera.
Istället så hade jag förberett med att ha större apparatdosor och dragit fram neutralledare till alla dessa dosor och använt traditionella brytare.
När huset är klart och saker och ting har kommit på plats så kan man börja med att så smått starta med sitt hemautomatiseringsprojekt.
Good luck!
Kan inte nog understryka stora apparatdosor! Gjorde misstaget när jag helrenoverade mitt hus att inte tänka på det, så nu har jag 45 mm djupa "vanliga" dosor överallt och får inte plats med puckar bakom tryckknapparna.. Det var inte snälla ord som yttrades när jag insåg det misstaget.
 
  • Gilla
Videonisse och 1 till
  • Laddar…
P Pelikan skrev:
Vår byggherre sa direkt att det var hiskeligt dyrt och vad jag läst kommer inte frun ge tummen upp.
Vill bara inflika att det är den som låter uppföra ett hus är byggherren, oftast den som ska bo i det. Byggherren är inte den som faktiskt bygger (om man nu inte gör det helt själv).

I övrigt håller jag med om stora apparatdosor. Själv har jag ett 60-talshus som vi renoverat och satt in Z-wave-puckar bakom strömställare och det fungerar bra.
 
...och jag hade nog inte valt vägen att bygga ett system med puckar i varje dosa.
Jag hade definitivt satsat på ett stjärnformigt nät med centrala kopplingspunkter på exempelvis varje våningsplan för faser/tändtrådar.
Busskabel för manövrering till samtliga rum.
 
Landade du i något, Pelikan? Är själv i startgroparna, men har svårt att motivera KNX för min bättre hälft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.