EON ringer mig och vill att jag ska teckna ett serviceavtal för gaspannan med dom.
Avtalet är beskrivet här https://www.eon.se/gasservice

Redan idag så kommer de ju ut med jämna intervaller för att besiktiga pannan, men de vill utöka denna tjänst nu.

89kr/mån
Citerat från EON---------------------------------------------------
I avtalet ingår allt detta:
  • Service av din panna vartannat år
  • Besiktning i samband med service
  • Fri telefonservice dygnet runt
------------------------------------------------------------------------
Men besiktning är de väl redan förpliktigade att göra? Så den punkten är mest säljsnack, eller?

Jag kan, vid första inblick tycka att man får ganska lite.

Vad tycker ni?
 
Det är inte så att de tar betalt redan nu för varje besiktning?
 
Nej, inte vad jag vet (om det inte är gömt i fakturorna).
 
Nu vet jag inte hur komplex en gaspanna är men för några år sedan så skickade dom ut serviceavtalerbjudande till oss ang fjärrvärmecentralen, jag tackade nej.
Oftast är det billigare att ringa in servicetekniker när något inträffar.

Lite frågeställning för hjälp med att komma fram till svar, räcker att ni funderar själva:
- hur gammal är gaspannan?
- hur länge har ni haft den (kan vara samma tid som ovan)
- hur mycket fel har det varit på den?
- vad har varit fel?
- har ni aggressivt/kalkrikt vatten?
- gör det någon service/förebyggande underhåll idag, isf vad?
- har ni någon annan värmekälla att tillgå om gaspannan skulle strejka under tex jul/nyår?
 
Tackar, ja, något att fundera på. Jag redovisar ändå nedan, om någon vill vara behjälplig.

- hur gammal är gaspannan? 2005
- hur länge har ni haft den (kan vara samma tid som ovan) 2005
- hur mycket fel har det varit på den? Inget
- vad har varit fel?
- har ni aggressivt/kalkrikt vatten? Ja vars, hårt skånevatten
- gör det någon service/förebyggande underhåll idag, isf vad? Inget utöver den service som EON måste göra
- har ni någon annan värmekälla att tillgå om gaspannan skulle strejka under tex jul/nyår? Ja, kakelugnen fungerar
 
Känner en som också har en gaspanna. Den har snurrat på sedan 1991 utan några större fel vad jag känner till.
Om den är av samma typ som din låter jag vara osagt, men pannan är väggmonterad kanske 500x500 i storlek med ett lite fönster på framsida där brännaren kan ses.
 
Låter som samma panna. Jag är inne på att strunta i det, så får jag ringa in någon om det skulle behövas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.