M -MH- skrev:
Det är väl ett alternativ att dra rören ut taket, och sedan gå utvändig.
Japp, fast inte hos mig pga estetik + att jag har redan färdigt innertak med lutning mm.
Att sätta fördelarör någonstans i taket är dock en god ide som jag ångrar att jag inte kom på, då behövs ingen låda med skvallerör...
 
Jag har nakna pex mellan tvättrum(med vvb) och mitt badrum. De går upp genom taket i tvättrum, takgenomförning med avsedd gummimuff, passerar hallen i tak/vägg vinkeln och kommer ut i taket på badrummet. Eller rättare sagt ovan mitt nya sänkta tak och det gamla originaltaket, där har jag en T koppling. En pex till dusch, det andra röret går till toa/handfat, takgenomförning med övergång till kromade rör. Jag har även en inpektionslucka direkt under T-kopplingarna.
Denna lösning kan betraktas som ett avsteg från säkervatten men ett mindre sådant, dvs godkänt. Om en läcka skulle uppstå i Tkopplingen rinner ev vatten genom luckan eller undertaket innanför mitt tätskickt(väggarna). -Hepp!
Jag kunde ju ha monterat ett fördelarskåp i taket, men jag kom inte på den iden. Det skulle ha blivit lite, lite dyrare, men snyggt och säkert.

/JL
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du får gärna komma med lite exempel på ej relaterade anmärkningar. Isåfall bör iofs alla som bygger något med vatten inblandat gå och gömma sig under en sten i skogen...
Det specifika fallet jag hörde om var kaklat på befintlig våtrumstapet. Något som varit tillåtet något tidigare. Skadan var på grund av läckande rör, inte problem med tätskiktet.
Det medförde vad jag vet att det inte blev någon ersättning.
 
D Daniel 109 skrev:
Det specifika fallet jag hörde om var kaklat på befintlig våtrumstapet. Något som varit tillåtet något tidigare. Skadan var på grund av läckande rör, inte problem med tätskiktet.
Det medförde vad jag vet att det inte blev någon ersättning.
Det finns säkert sådana fall, den drabbade orkar inte driva process mot fb och blir utan ersättning pga godtyckligt fel. Men det kan drabba även någon som installerat RIR...
 
Krilleman
K karlmb skrev:
Men det kan drabba även någon som installerat RIR...
Det har jag svårt att tro om man följer installationsanvisningen slaviskt.
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Det har jag svårt att tro om man följer installationsanvisningen slaviskt.
Vill de inte betala så letar de tills de hittar något i badrummet som inte är korrekt 100%. Som visats.
 
K karlmb skrev:
Vill de inte betala så letar de tills de hittar något i badrummet som inte är korrekt 100%. Som visats.
Känns som att det är dags att gå igenom sina villkor litegrann samt eventuellt ändra sin försäkring, för hos de bolag vi jobbar mot iaf så ersätter man allt som inte är själva skadeorsaken eller som är felbyggt. Dvs, du blir inte utan ersättning helt enbart för att du har något som inte är gjort korrekt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F Facket skrev:
Känns som att det är dags att gå igenom sina villkor litegrann samt eventuellt ändra sin försäkring, för hos de bolag vi jobbar mot iaf så ersätter man allt som inte är själva skadeorsaken eller som är felbyggt. Dvs, du blir inte utan ersättning helt enbart för att du har något som inte är gjort korrekt.
Ja, det verkar skilja mycket mellan olika bolag här.
 
Krilleman
K karlmb skrev:
Vill de inte betala så letar de tills de hittar något i badrummet som inte är korrekt 100%. Som visats
Varför vill du då ge dom den chansen, vid vattenskada, att hitta någon felaktighet genom att välja ett ej dokumenterat godkänt sätt att förlägga vatten dolt?
 
  • Gilla
kenneth5828
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
Varför vill du då ge dom den chansen, vid vattenskada, att hitta någon felaktighet genom att välja ett ej dokumenterat godkänt sätt att förlägga vatten dolt?
Hur menar du , ej dokumenterat? Har du manual för allt du gör hemma?
 
Krilleman
K karlmb skrev:
Hur menar du , ej dokumenterat? Har du manual för allt du gör hemma?
Inom rörmokeriet följer jag alltid monteringsanvisningen och jag håller mig till produkter som har dokumenterade godkända lösningar.

Enkelt och bra är oftast billigast i längden.

Ta genvägar kan man göra på andra ställen, VVS är inte ett av dom man bör göra avkall på.
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
Inom rörmokeriet följer jag alltid monteringsanvisningen och jag håller mig till produkter som har dokumenterade godkända lösningar.

Enkelt och bra är oftast billigast i längden.

Ta genvägar kan man göra på andra ställen, VVS är inte ett av dom man bör göra avkall på.
Det är bara det att du inte förstår att naken PEX inte är någon genväg utan typ lika vanligt som Prisol var en gång. Det hela börjar bli lite löjligt.
 
Som sagt tidigare...ja man får dra "naken" pex enl säkerv....

Men själv som besiktningsman påpekar jag/ noterar jag fackmässigheten i mitt utlåtande och påpekar att anvisningarna ej följts.
jag har inte sett väggenomförningar till våtrum utan skyddsrör osv i någon fabrikants tryck...
Varför? Jo, säkerv...är ingen lag men ett sätt att minimera riskerna och följderna av läckage. Och det är den intentionen man bör följa.
 
R Rigor skrev:
Som sagt tidigare...ja man får dra "naken" pex enl säkerv....

Men själv som besiktningsman påpekar jag/ noterar jag fackmässigheten i mitt utlåtande och påpekar att anvisningarna ej följts.
jag har inte sett väggenomförningar till våtrum utan skyddsrör osv i någon fabrikants tryck...
Varför? Jo, säkerv...är ingen lag men ett sätt att minimera riskerna och följderna av läckage. Och det är den intentionen man bör följa.
Det var ju intressant att få höra hur en besiktningsman tänker.
Vad är det då för fel på Säker vattens, BKR, GVK samt Boverkets anvisningar gällande vägg-genomföringar?
Har man följt det som står (i alla 4...!?) så är det väl fackmannamässigt utfört?
Det kan liksom inte vara nästan fackmannamässigt pga några oskrivna regler.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det var ju intressant att få höra hur en besiktningsman tänker.
Vad är det då för fel på Säker vattens, BKR, GVK samt Boverkets anvisningar gällande vägg-genomföringar?
Har man följt det som står (i alla 4...!?) så är det väl fackmannamässigt utfört?
Det kan liksom inte vara nästan fackmannamässigt pga några oskrivna regler.
Jo det kan man nog påstå, men där är skillnader....
K karlmb skrev:
Det var ju intressant att få höra hur en besiktningsman tänker.
Vad är det då för fel på Säker vattens, BKR, GVK samt Boverkets anvisningar gällande vägg-genomföringar?
Har man följt det som står (i alla 4...!?) så är det väl fackmannamässigt utfört?
Det kan liksom inte vara nästan fackmannamässigt pga några oskrivna regler.
Jag menar inte att det är fel, men det som är tillåtet i den ena är ibland inte tillåtet i den andra...
Det är bara vid dold förläggning och i utrymmen som inte kvalificerar sig som bra ur funktionssynpunkt för läckagindikering som man behöver rir.
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.