Hej alla!

Är ny på forumet (och dessutom nybliven husägare) så jag plöjer igenom många trådar här med spänning och man lär sig mycket!
Har en egen fråga som jag inte riktigt hittar ett bra svar på här så jag tänkte att jag frågar er mer kunniga.

I huset som vi nyss köpt ska vi helrenovera köket när vi får tillgång.
Idag sitter där en gammal vedspis som tyvärr kommer få stryka på foten (ja, den är väldigt fin och vi hade gärna behållt den men det går tyvärr inte).
Den är idag ansluten till murstocken som går direkt bakom.
När sagda spis plockas bort blir det såklart ett hål in i murstocken där.
Min fråga är hur man på bästa sätt pluggar igen detta hål (det ska stå köksskåp där istället). Måste man gjuta igen det? Ska man också plugga upptill i skorstenen?
Jag vill göra det rätt så det inte finns några risker framöver med fukt, brand eller liknande.

Nämnas ska att det i rummet på andra sidan väggen sitter en öppen spis med insats som är ansluten till samma murstock men med en egen rökkanal.
 

Bästa svaret

M
Kolla vad det troligtvis är murat med tidigare, är fogarna vitaktiga så är det kallbruk, är det brunt så är det lerbruk.

Är det vitt/cementfärgat så ta en bit fog, lägg den i ättika över natten. Är den helt upplöst nästa dag så är det med säkerhet kalkbruk.

Mura igen hålet med tegelsten och rätt bruk.

Anledningen till att jag tycker ni ska göra det ordentligt nu är att ni ska sätta ett kök framför och vill man då använda kanalen till något annat framöver så är det skönt att veta att det är ordentligt gjort.

Ovanför taket skall det vara ett regnskydd av plåt, inte plugga igen kanalen då detta bara gör att mindre fukt ventileras ut.
 
M
Den andra eldstaden spelar egentligen ingen roll, den kanalen skall vara helt separat och tät, då den ska inte kunna påverka de andra.
 
  • Gilla
Turpen
  • Laddar…
M
Typ en sån här skorstenshuv skall det sitta ovan tak. Har ni ändå plåtnicklas på plats så kanske ni ska ta och se över skorstensbeslaget samtidigt. En merkostnad på 5000:- ungefär beroende på skorstenens storlek och beslagets utformning, men ännu dyrare att fixa i efterhand. Ett vattentätt tak är skönt att ha.

http://fartoflakt.se/hem/regnskydd-svart/

Sätt även ett nät över alla kanaler som ser till att det inte kommer in kajor eller andra fåglar i kanalerna.
 
M Marcussjogren skrev:
Typ en sån här skorstenshuv skall det sitta ovan tak.
Vadå "skall"? Det är knappast nått krav på en skorstenshuv? En ordentlig skorsten ska klara av regn, pengar i sjön enligt mig.
 
M
F Finndjävel skrev:
Vadå "skall"? Det är knappast nått krav på en skorstenshuv? En ordentlig skorsten ska klara av regn, pengar i sjön enligt mig.
Du _behöver_ inte ha takpannor heller, eller sätta igen hålet alls mot murstocken. Ryck loss vedspisen och smäll upp köket.
Men att det är allmänt vedertaget att det skall sitta skorstenshuv över kanaler som inte eldas i kan väl du inte ha missat? :)

Skorstenar som eldas i frekvent, så som det är tänkt, klarar absolut av att stå utan huv, även om slitaget blir något mindre med huv. Men idag eldar man inte så frekvent, speciellt inte på vår och höst när det regnar som mest.
 
M
F Finndjävel skrev:
Vadå "skall"? Det är knappast nått krav på en skorstenshuv? En ordentlig skorsten ska klara av regn, pengar i sjön enligt mig.
Du får tänka på att många, speciellt gamla, skorstenar är murade med lerbruk under nock. Vad som händer med dem när dem blir blöta kan du säkert räkna ut på egen hand.
 
Ni kommer att ångra er, flytta in först och elda lite så kanske ni tänker om. Kök är ingen statusmarkör, däremot kan en vedspis göra folk gröna av avund
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
G Gavel skrev:
Ni kommer att ångra er, flytta in först och elda lite så kanske ni tänker om. Kök är ingen statusmarkör, däremot kan en vedspis göra folk gröna av avund
Handlar inte något alls om statusmarkör på köket utan mer att få det funktionellt för våra behov. Det har anor från 50-talet med väldigt få förvaringsmöjligheter och i övrigt ganska dåliga egenskaper för de behov vi har idag.

För att elda har vi kaminen också, den kommer nyttjas friskt.
Bara inte så sugen på att behöva elda upp spisen för att koka lite pasta.
 
M Marcussjogren skrev:
Kolla vad det troligtvis är murat med tidigare, är fogarna vitaktiga så är det kallbruk, är det brunt så är det lerbruk.

Är det vitt/cementfärgat så ta en bit fog, lägg den i ättika över natten. Är den helt upplöst nästa dag så är det med säkerhet kalkbruk.

Mura igen hålet med tegelsten och rätt bruk.

Anledningen till att jag tycker ni ska göra det ordentligt nu är att ni ska sätta ett kök framför och vill man då använda kanalen till något annat framöver så är det skönt att veta att det är ordentligt gjort.

Ovanför taket skall det vara ett regnskydd av plåt, inte plugga igen kanalen då detta bara gör att mindre fukt ventileras ut.
Tack för alla tips Marcus!
Känns som jag har en grov plan på hur jag ska gå tillväga här :)
Det sitter faktiskt redan en huv på skorstenen såg jag på mina bilder så den biten är lugn. Kan vara läge att inspektera den dock, men den såg relativt ny ut.
 
M Marcussjogren skrev:
Du _behöver_ inte ha takpannor heller, eller sätta igen hålet alls mot murstocken. Ryck loss vedspisen och smäll upp köket.
Men att det är allmänt vedertaget att det skall sitta skorstenshuv över kanaler som inte eldas i kan väl du inte ha missat? :)

Skorstenar som eldas i frekvent, så som det är tänkt, klarar absolut av att stå utan huv, även om slitaget blir något mindre med huv. Men idag eldar man inte så frekvent, speciellt inte på vår och höst när det regnar som mest.
Vår skorsten har stått i 70år med flera oanvända kanaler. Inte har den lidit något av att den saknar huv. Säljer du dessa eller?
 
Fulkemisten
En helstenskanal är ungefär 15 x 25 cm och vi utgår från att en skorsten har någon slags plåt på toppen som lutar bort från hålet. Om vi räknar på att det i Sverige kommer mellan 500 och 1000 mm regn på ett år så blir det ungefär 18 till 36 liter vatten rätt ned i kanalen. Utslaget på det här hela året blir det 0.5 till 1 deciliter per dygn. Jag tror det torkar ut av sig själv? Skulle det komma typ 50 mm på ETT dygn blir det ju typ 1.8 liter och det borde väl också vara kosher? Annars har man nog värre problem än bara fukt i murstocken.
 
M
Det finns hus med sticketak och skorsten i natursten som stått i flera hundra år, så kör på det, för all del :)
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.