Har en panna från -67 som jag tycker funderar alldeles utmärkt men såklart är det väl snart dags att byta ut denna.
Funderar nu under tiden på om man kan byta ut oljebrännaren mot en pelletsbrännare då det är pellets som är det mest troliga att jag går över till när denna pannan gjort sitt. Är det överhuvudtaget någon mening med att jag fortsätter fundera eller verkar det ok? Anledningen till att jag vill byta till pellets redan nu är såklart oljepriset som ökat 1 000 kr/m3 på 9 månader...
 
Med största sannolikhet går det utmärkt att göra det. Jag gjorde samma sak för 1½ år sedan. Funkar pannan och har elpatron (min har iofs inte det) är det inte fel att göra så. Men det bästa är nog att byta pannan på samma gång om man har råd. Med snart 40 år är det nog definitivt övertid på din panna.
 
Min har ingen elpatron heller. Menar du att pelletsen inte pallar ge tillräclig med kraft om det blir riktigt kallt eller vad är anledningen till elpatron?
 
wertok skrev:
Min har ingen elpatron heller. Menar du att pelletsen inte pallar ge tillräclig med kraft om det blir riktigt kallt eller vad är anledningen till elpatron?
Elpatronen är ju bra att ha som "backup" om brännaren skulle stanna...min är ställd på 45grader.
Jag lämnar på brännaren när jag åker till fjällen till nyår...och då vill man ju inte komma hem till ett iskallt hus.
 
Precis som lp75 skriver. När man åker bort en vecka på vintern vill man inte ha ett driftstopp. Har iofs inte haft något ännu men man vill ju inte att det ska hända.
 
Jag bytte ut min oljebrännare mot en pellets dito för drygt ett år sedan. Pannan är en kombipanna, CTC-171, från -67 utan möjlighet till elpatron. Brännaren är en Viking Bio. Driftstopp är ju en risk så om det är riktigt kallt ska man nog ha någon som kollar huset varje dag. Mina driftstopp har bara varit självförvållade. Man måste fylla på pellets innan det blir tomt ;D

Jag är mycket nöjd! Jag sparar massor av pengar, investeringen kommer betala sig på mindre än tre år. Om jag skulle behöva byta pannan så går det ju att behålla brännaren. Man kan ju invända att pannan kanske är färdig för byte ändå men jag tycker inte det är självklart. En panna kan hålla 5 år eller femtio, det beror helt på kvalitet och skötsel. Den panntypen jag har håller enligt samstämmiga uppgifter mycket hög kvalitet.

För att kunna resa bort en längre tid så bör man ha någon backup. Det går ju att montera en extern elpatron men om man vill ha den säkerheten så är det billigare att åka till Jula och köpa några billiga teromstatstyrda konvektorer på drygt 2kW styck. ställ dem på lämpliga ställen i huset innan du reser bort. Ställ termostaterna på 10-15 grader så tar de vid om brännaren stannar. Obs! Kolla att du du kopplar in dem på olika säkringar och fördela radiatorerna över faserna så att inte huvudsäkringen går.
 
wertok skrev:
Har en panna från -67 som jag tycker funderar alldeles utmärkt men såklart är det väl snart dags att byta ut denna.
Funderar nu under tiden på om man kan byta ut oljebrännaren mot en pelletsbrännare då det är pellets som är det mest troliga att jag går över till när denna pannan gjort sitt. Är det överhuvudtaget någon mening med att jag fortsätter fundera eller verkar det ok? Anledningen till att jag vill byta till pellets redan nu är såklart oljepriset som ökat 1 000 kr/m3 på 9 månader...
;D du upplever det alldeles säkert att din panna fungerar bra,men tänk vilken dålig verkningsgrad dessa gamla pannor har det är ju katastrofala.....jag själv har en gammal diom el o ved som är tillverkad 1990 o denna panna är rena rama skiten,men det är ju tyvärr en prisfråga.jag eldar dels med ved dels med pellets,jag har en janfirebrännare som jag tycker fungerar utmärkt.det jag gjort för att få lite bättre verkningsgrad på pannan är att jag klätt in den med eldfast tegel samt bockat till strypplåtar som jag stoppat in i konvecksionstuberna för att få ner rökgastempen,där kan man spara lite grann.köper du en brännare så rekomenderar jag dej att prova hålla koll på rökgastempen för att du där kan få en liten aning om hur effektiv din panna är

lennart
 
lennart_wiklund skrev:
;D du upplever det alldeles säkert att din panna fungerar bra,men tänk vilken dålig verkningsgrad dessa gamla pannor har det är ju katastrofala.....jag själv har en gammal diom el o ved som är tillverkad 1990 o denna panna är rena rama skiten,men det är ju tyvärr en prisfråga.jag eldar dels med ved dels med pellets,jag har en janfirebrännare som jag tycker fungerar utmärkt.det jag gjort för att få lite bättre verkningsgrad på pannan är att jag klätt in den med eldfast tegel samt bockat till strypplåtar som jag stoppat in i konvecksionstuberna för att få ner rökgastempen,där kan man spara lite grann.köper du en brännare så rekomenderar jag dej att prova hålla koll på rökgastempen för att du där kan få en liten aning om hur effektiv din panna är

lennart
Vad har du för rökgastemp ?
Jag kör med en CTC Total ligger på ca 200grader efter lite extraplåtar.

Minns att det brukar bli varmare då det är riktigt kallt och draget ökar, har nyligen monterat en motdragslucka...kanske hjälper.

Någon som vet hur man räknar på rökgastemp och verkningsgrad....typ sänker tempen med 100grader=10% vinst ??

Har en Janfire och skall ev. ställa ner effekten på fläkten så jag får ner tempen lite till...
 
Tjena!

Verkningsgraden får man väl allra bäst fram genom att dividera uttagen effekt med inmatad...
Visst påverkar rökgastempen verkningsgraden, men viktigast är nog ändå att få en fullständigt optimal förbränning och sedan på bästa sätt överföra energin från förbränningen till vattnet i manteln...
 
dedden skrev:
Tjena!

Verkningsgraden får man väl allra bäst fram genom att dividera uttagen effekt med inmatad...
Visst påverkar rökgastempen verkningsgraden, men viktigast är nog ändå att få en fullständigt optimal förbränning och sedan på bästa sätt överföra energin från förbränningen till vattnet i manteln...
Lite knepigt att mäta uttagen effekt...

 
Jag har en Jämä Junior -73 med 15kW bionabrännare, rökgastempen ligger på 145-155 grader beroende på sotmängd i panna.

Att ha en brännare med överdriven effekt straffar sig i verkningsgrad om du skall ha den i en gammal panna.

max20kW skulle jag tro är lämpligt om man inte vill elda för kråkorna.
 
Rökgastemperaturen i min 37 år gamla panna är cirka 150-180 grader beroende på brännarens effektläge med nysotad panna. Pannan värmer nästan hela källaren till cirka 15 grader så att installera en ny panna för att få "högre verkningsgrad" skulle nog mest vara hål i huvudet.
 
Vi har en panna från -78 som väl inte är den mest effektiva. Våran rökgastemp är hela 290-330 grader så det är inte så bra. Någon som har idéer på hur man får ner den lite? Motdragslucka?

/Pejja
 
Pejja skrev:
Vi har en panna från -78 som väl inte är den mest effektiva. Våran rökgastemp är hela 290-330 grader så det är inte så bra. Någon som har idéer på hur man får ner den lite? Motdragslucka?

/Pejja
Beror ju lite på pannan...men brukar ju rekomenderas att.

* Förlänga rökgasvägen inne i pannan, "extraplåtar"
* Motdragslucka för jämnare drag
* Sänka effekten på brännaren.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.