Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Man har ju inte alltid lyxen eller valet att välja. I vårt fall "glömde" hantverkarna att berätta att dom inte tog med moms i det muntliga avtal som upprättades. När allt var utfört och det sedan kröp fram att varor och arbete (som för övrigt redan från start utfördes på kvällar, helger och andra konstiga tider) skulle beläggas med straffskatt som gjorde att vi inte hade råd att betala, hade man inte så mycket val.

Det är dock märkligt hur snabbt den fullständigt legitima entrepranadfirman förvandlades till en "under bordet"-verksamhet som "bara ville lösa ett problem" genom att föreslå en kontantbetalning utan kvitto på det ursprungligen övernskommna beloppet.

Nej, hantverkares och entreprenörers moral har jag inte mycket för. Det var illa innan jag köpte vårt hus och det är värre nu. Hädanefter löser jag så mycket jag bara kan själv, och det jag inte kan, lär jag mig.
 
Självklart har man en klagorätt när man köper svarta tjänster. Varför skulle man inte ha det? Enda skillnaden är ju att en tvist får lösas mellan fyra ögon och inte via en juridisk instans. Krångligare ofta, men möjligt.

Jag tyckte också någon i en annan tråd gjorde en intressant iaktagelse. Att köpa en tjänst svart handlar egentligen om att kringgå skattelagstiftningen - avtalet om att utföra tjänsten kvarstår om än i muntlig form. Vad detta innebär i praktiken skulle vara intressant att höra lite FAKTA om. Vad händer tex om man driver en juridisk process mot en hantverkare som slarvat med uppdraget?
 
Inger.P. skrev:
Ok, du kan ju alltid fotografera honom när han arbetar ;)
Just det.


 
Inger.P. skrev:
Processar du mot honom så får du ju börja med att betala ett tillägg - skatten.  Du har ju även gjort dig skyldig till en kriminell handling i och med att du har anlitat svart arbetskraft.
Jag vet inte hur straffbilden ser ut för ett sådant brott men det vet kanhända någon annan?
Man önskar ju att det funkade så men det är inte alltid det gör det. Skattemyndigheterna sitter inte och lusläser domar från civilmål vad jag förstår. Jag har precis blivit befriad från ett mål mot en entreprenör som byggde till/om vårt hus för två år sedan. Det var en lång och besvärlig historia men vi betalde ändå vad vi kommit överens om i kontraktet och dessuotm varenda krona helt vitt! Vad vi förstod var dock samtliga underentreprenörer samt snickare där helt svart! När vi erlagt slutsumman kom en "extra" saltad räkning som vi vägrade betala och vi blev då stämda! Enligt vår advokat finns ingen automatisk koppling mellan att de mål som kommer upp i domstol och skattemyndigheten. Visst vi kunde ju under rättegången ha sagt oss veta att entreprenören inte hade gjort rätt för sig vad gäller skatter men hur skulle det kommit till skattemyndighetens kännedom? Domstolen hade förmodligen bara tagit ställning i sarfrågan ändå...
 
Inger.P. skrev:
Processar du mot honom så får du ju börja med att betala ett tillägg - skatten. Du har ju även gjort dig skyldig till en kriminell handling i och med att du har anlitat svart arbetskraft.
Jag vet inte hur straffbilden ser ut för ett sådant brott men det vet kanhända någon annan?
Jag har det inte helt klart för mig - kanske någon annan här kan fylla i, men som jag förstår det hela så åker företagaren som fuskat dit oerhört mycket hårdare än den enskilde som anlitat honom för ett enstaka uppdrag. Det är inte beställaren som är skattskyldig, utan leverenatören.

Det ligger därför i hantverkarens intresse att hitta en lösning på de problem du fått med svartbygget innan det blir så infekterat att skatteverket får reda på det hela. Om skatteverket börjar gräva är det ju sannolikt att de upptäcker en del skräp som kan bli mycket allvarligt för hantverkaren...
 
Snailman
Om 'företagaren' inte har f-skattesedel så är det väl beställaren som åker dit på moms och sociala avgifter, vad jag förstått.
 
Snailman skrev:
Om 'företagaren' inte har f-skattesedel så är det väl beställaren som åker dit på moms och sociala avgifter, vad jag förstått.
Det jag avsåg är när man anlitat ett riktigt företag, men man kommer överrens om svart ersättning.
 
Ksund skrev:
Jag har det inte helt klart för mig - kanske någon annan här kan fylla i, men som jag förstår det hela så åker företagaren som fuskat dit oerhört mycket hårdare än den enskilde som anlitat honom för ett enstaka uppdrag. Det är inte beställaren som är skattskyldig, utan leverenatören.

Det ligger därför i hantverkarens intresse att hitta en lösning på de problem du fått med svartbygget innan det blir så infekterat att skatteverket får reda på det hela. Om skatteverket börjar gräva är det ju sannolikt att de upptäcker en del skräp som kan bli mycket allvarligt för hantverkaren...
Problemet blir ju att få skattemyndigheten att intresessera sig för det hela! Inger P; Jag har faktiskt gjort flera seriösa försök att anmäla vår entreprenör som jag anlitat helt vitt men som i sin tur anlitat underentreprenörer och sina anställda kolsvart (enligt deras egen utsago). Anledningen till min anmälan var inte primärt att vi var osams med entreprenören utan mest för att jag tycker att det känns bittert att minst 250 000 kronor av det jag betalt i moms hamnat direkt i entreprenörens egen ficka utan att passera statskassan! Mina försök att anmäla har inte resulterat i något större intresse från skattemyndigheternas sida! Inte ens när jag erbjudit mig att bifoga kvitton (vilket ju skulle räcka för en sköntaxering av företaget!
 
Jag har en kompis som jobbar på Ekobrottsmyndigheten oxå men som sagt det svenska systemet silar mygg och sväljer kameler... F-n ta dig om du som vanlig inkomsttagare försöker fiffla med reseavdragen eller reavinstskatten då får du direkt ett besök av SKM. Men "risken" för att ett företag ska utsättas för en revision av SKM är minimal - i snitt en gång på 60 år! Det företag vi hade att göra med hade dessutom säte i Sthlm eftersom risken är ännu lägre där kanske? Dessuom ger sig SKM ofta bara på det riktigt lilla klantiga skattebrotten som är enkla att leda i bevis och kostar liten insats från SKM. De tar också de riktigt stora av preventiva skäl samt att det sticker i ögonen på folk. Men är du det minsta förslagen och förstår att utnyttja systemen kan du hålla på hur länge som helst!
 
Co, försökte du kontakta ngn kvällstidning ang. detta? Det borde ju vara en kanonhistoria för dem. En myndighet som missköter sig!!!
 
AnnaKanin skrev:
Co, försökte du kontakta ngn kvällstidning ang. detta? Det borde ju vara en kanonhistoria för dem. En myndighet som missköter sig!!!
Jamen på vilket sätt missköter de sig? Att de inte tar emot tips? Vet inte hur det ser ut men jag kan tänka mig att en hel del människor på ärliga och oärliga grunder ringer in och tipsar SKM! Jag vet inte ens var de gör av alla tips? Det blir ju inte ett ärende så att man kan överklaga det! Problemet är liksom att det är ett ickeproblem - det faller mellan stolarna! Vem ansvarar för att ta emot skattebrottstips från allmänheten? SKM? Ekobrottsmyndigheten? Polisen? Åklagaren? Kronofogden? Konkursförvaltaren?
 
Skulle gissa att det är skattemyndigheten i första hand som man ska kontakta ang. skattebrott.

Visst är det så att de säkert får in tips från både ärliga och oärliga personer. Men har man en väl underbyggt fall med bra bevis borde det inte vara svårt att få hjälp!
 
AnnaKanin skrev:
Skulle gissa att det är skattemyndigheten i första hand som man ska kontakta ang. skattebrott.

Visst är det så att de säkert får in tips från både ärliga och oärliga personer. Men har man en väl underbyggt fall med bra bevis borde det inte vara svårt att få hjälp!
Ja har massor med kvitton som skulle kunna få företaget i fråga att åka dit så det smäller. Och jag har vid två tillfällen erbjudit SKM att ta del av dessa och inte "tjallat" anonymt utan talat om vad ja heter och hur jag känner till vad jag känner till om företaget i fråga! INGET intresse från SKM! Så så värst lätt att anmäla är det inte!
Dessutom har jag sökt ROTavdrag på bygget så om de samkör sina register det allra minsta har de bevisen om skattefusk redan där (enterprenörens alltså JAG har ju faktiskt betalt moms på mina pengar till entreprenören!).
 
Enligt min uppfattning blir jobben inte billigare, har jämfört våra snickar och badrumsfakturor med bekantas svarta hantverkares priser, ingen större skillnad, bara mer i fickan till svartjobbaren!!!!
Var det förresten någon här på forumet som tyckte att det saknas pengar i det allmänna, skolor, sjukvård, har någon här fått vänta på en tid till läkaren, eller i timmar på akuten??
Vad blir skillnaden om alla tjänster betalas vitt?
Skäms på er, ni som betalar svart! >:(
greenbay
 
Ksund skrev:
Det är inte beställaren som är skattskyldig, utan leverenatören.
Det är beställaren som torskar på att betala skatt och sociala på den redan utbetalda ersättningen. Precis samma upplägg som det blir när man anlitar någon utan F-skattsedel, det blir en form av anställning.

Garantier lämnas inte på ett svartjobb. Inte av någon hantverkare.
Vill man reklamera ett arbete vill det nog till att man är tjenis med byggaren, för att bevisa att han har varit på plats blir inte det lättaste.

Klantar sig byggaren så har han ett skydd i form av entreprenadförsäkringen, men det förutsätter att han har en faktura att visa upp för sitt försäkringsbolag.

Att flertalet egna företagare lämnar höga timpenningar (oftast lyfts som sagt bara momsen bort) på svartjobb beror mest på att flertalet av entreprenörerna inte är intresserade av att jobba svart.
Som nämndes tidigare i tråden så blir byggaren många gånger ändå tvungen att göra det om han inte vill gå arbetslös.
Det förekommer mycket svartarbete i byggbranschen, men det är inte byggarna som är de största skurkarna i det avseendet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.