Fiber på gång till huset.
Ska ha en kabelförbindelse från fibermottagaren (eller vad det nu heter där dom gula och röda uttagen finns) till sovrummet i andra änden av huset. Har en fördragen ø16 slang dit som var lite bökig att få dragfjädern igenom. Gick tillslut med hjälp av dammsugare och murarsnöre!
Det är först och främst tvn jag vill koppla in.
Vilken sorts kabel ska jag skaffa till detta?
 
Ethernetkabel, UTP Cat6.
 
  • Gilla
magda136 och 2 till
  • Laddar…
Lägg på kabelsmörjmedel. Om det var lite bökigt att få i dragfjädern, så kommer det att vara väldigt trögt att få igenom CAT6 kabeln.
 
  • Gilla
jordraketen
  • Laddar…
Tänkte sätta ett infällt nätverksuttag i ena änden och en kontakt i andra. Kan jag skaffa en lagom lång färdigmonterad nätverkskabel och klippa av ena kontakten och dra igenom? Eller det är inte samma kabeltyp?
Vad menas med UTP?
Kan jag montera uttag/kontakter själv eller det behövs nåt speciellt verktyg?
 
De vanligaste uttagen (hona) har knivar för enkardeliga ledare som är det som normalt används i väggar osv och som kallas installationskabel och är lite styvare. Det är svårt att hitta uttag för kabel med flerkardeliga ledare.

Pluggar / kontakter är oftast avsedda för flerkardeliga ledare. Sådana används i alla patchkablar. Det går att hitta kontakter för installationskabel / enkardeliga ledare.

Risken med fel sort är att kontakten blir sämre med tiden, särskilt om man rör på kablarna och kopplar om. Den vanliga lösningen är att ha uttag i båda ändrar av installationskabeln och sedan patchkablar därifrån.
 
UTP = Unshielded Twisted Pair, d v s oskärmad kabel vilket är det vettiga valet.
Jag rekommederar att man drar installationskabel då det enligt min mening är enklast att kontaktera, finns ett otal smarta varianter av uttag för vägg och patchpanel.
Patchkabel kan vara lite smidigare och kanske man ändå vill ha en färdig plugg i ena änden av kabeln, men då skulle jag klämma på en likadan kontakt igen i den ände man klippt av och sedan montera ett vägguttag med en keystone dubbelhona. Personligen lyckas jag sällan klämma dit en nätverkskontakt på första försöket, så lämna lite mån i andra änden så du kan klippa av och göra om.
 
tommib
Jag skulle också vilja slå ett slag för Kjelles verktygslösa Cat6 kontaktdon som snäpps på kabeln. Väldigt smidigt och funkar varje gång. Kombinera med väggram för enstaka Keystonedon så blir det jättebra.

För övrigt så säger jag som andra, kör med riktig installationskabel. Det är inte så dyrt. Se till att vara två personer och använd kabelsmörja. Om du bara har ett 16-rör skulle jag bara dra en Cat6. Om du köper extra tunn kabel kan du ev få i två men då är det andra priser på kabeln.
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag skulle också vilja slå ett slag för Kjelles verktygslösa Cat6 kontaktdon som snäpps på kabeln. Väldigt smidigt och funkar varje gång. Kombinera med väggram för enstaka Keystonedon så blir det jättebra.

För övrigt så säger jag som andra, kör med riktig installationskabel. Det är inte så dyrt. Se till att vara två personer och använd kabelsmörja. Om du bara har ett 16-rör skulle jag bara dra en Cat6. Om du köper extra tunn kabel kan du ev få i två men då är det andra priser på kabeln.
Hur funkar och vad är ”keystone”? Nån annan sorts kontakt som är lättmonterad, men inte passar med RJ45?
Från min fiberomvandlare till där jag ska ha rautern är det ca 6m. Mao blir ju en färdigmonterad 5m patchkabel för kort. Nästa standardlängd är väl 10m? Är det nån nackdel att rulla ihop ca 4m överbliven kabel och gömma bakom?
Och nej, det går ej att korta in avståndet då jag har ett fördraget rör i väggen från golvet till platsen där jag tänkt ställa rauter och övrig utrustning.
Bästa vore väl att korta in kablen och sätta ny kontakt. Men då måste jag väl ha ett dyrt specialverktyg?..
 
Keystone-jack är lösa honkontakter för RJ45. Finessen är att du inte behöver specialverktyg, utan det är inbyggt, du skalar kabeln, och lägger de 8 ledarna på rätt ställe och klickar fast locket. Keystonejacket går sen att montera i en uttagsram (tänk vanligt vägguttag) eller i en patchpanelram.
Till detta använder du installationskabel, enkardelig.
Vill du istället köra på färdig patchkabel så går det naturligtvis också, finns nog färdiga 7m-längder också. Men försök inte dra dem i rör i väggen, de kommer med största sannolikhet att fastna. Att använda patchkabel fungerar, men är inte ”så man gör” vid fast installation, och ser amatörmässigt ut.
Sätt ett uttag med keystonekontakt i varje ände, använd röret för att dra installationskabel mellan och skaffa korta patchkablar från uttagen till fiber/router.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...MIsIqh6fGp2AIVxcYYCh14VgFJEAQYASABEgJeVPD_BwE
Klicka runt bland relaterade produkter så klarnar det!
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
tommib
Bara för att klargöra så är keystone en standard för att panelmontera kontaktdon. Man kan montera många andra sorters kontaktdon än RJ45.

Som sagt så behöver man inget specialverktyg (men det blir lite lättare att avmantla nätverkskabeln om man har en kabelskalare).
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Ok. Skaffat ”vanliga” nätverksuttag nu. Ett infällt och ett utanpå. Samt ett 60kr monteringsverktyg. Så vi får se hur det går.
Finns det nåt speciellt ”kabelsmörjmedel” när man ska dra kabel i ø16 slang? När vi drar kabel/slang i skyddsrör utomhus på jobbet brukar vi använda Glidex, såpa eller diskmedel. Men då brukar det vara rör från ø50 och uppåt..
 
tommib
Ja, det finns det. Om du ska dra en kabel i ett 16-rör behövs det inte om det inte är massor av böjar på vägen.

"Vanliga" uttag är betydligt krångligare än verktygslösa. Du måste se till att ledaren bottnar mellan knivarna i plinten och med billiga verktyg kan det vara rätt pyssligt. Ett tips är att ha åtminstone 1 cm extra ledare på utsidan av plinten och att inte trycka i handen utan att lägga kontaktdonet på något hårt och trycka till bestämt.
 
Diskmedel och såpa stelnar med tiden och blir till lim. Riktigt kabelsmörjmedel håller sig halt, så man kan dra om i framtiden.
 
P petersv skrev:
Diskmedel och såpa stelnar med tiden och blir till lim. Riktigt kabelsmörjmedel håller sig halt, så man kan dra om i framtiden.
Typ Glidex eller vad heter det annars?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.