Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Robert_Maria skrev:
Vad präktig du låter volvo! ;)

Jodå, jag är jättepräktig!
::)

Men jag blir beklämd när jag bevittnar den allt mer egoistiska inställningen i vårt samhälle.
Skit i andra, bara jag får mitt........

Visst kan det verka petimeteraktigt att "fördömma" ett svartjobb för 1000 kr när det finns andra som fuskar för mycket större belopp.
Men sanktionerar man det ena så får man dras med det andra.

Jag tror på devisen: "Gräv där du står".
Det du gör i det lilla kan ge genomslag i det stora.
 
Efter att ha läst tråden kan jag på ett plan tycka att visst, vem bryr sig om rörisen får 500 spänn svart och staten missar sin andel?

På ett annat plan tycker jag det är väldigt sorgligt att så många människor tycker att det är helt OK att FUSKA, LURA och STJÄLA från sina vänner, grannar och medmänniskor. Vill man ändra systemet så får man väl använda sin rösträtt och det demokratiska system som vi faktiskt har. Med den här hatten på mig kan jag tycka att det vore rätt åt alla som köper svarttjänster om de fick bygga egna vägar till sina bilar, om de fick fixa egen läkare när de behövde akut kejsarsnitt, och egen brandkår när det brann i deras svartbyggda villa. Så kunde vi andra som betalar vitt få lite bättre service utan att behöva betala extra för att vissa tycker att de ska få åka med gratis.

Men det är bara min åsikt, jag kan ju ha fel...  :-/
 
W
Hade gärna haft det som du skriver IoI. Betalar mer än gärna för privat sjukvåd när jag behöver det (man måste ju ändå ha en sådan fösäkring nu för att få vård direkt när man vill ha det), vägar, brandkår som du tar upp betalar jag oxo mer än gärna för. Det e ju inga problem att betala för det jag gör men jag känner att jag har betalat in tillräckligt med skatt för att det ska räcka mig livet ut nu så det får vara nog, nu e det stopp med det i så stor mån det går.
Hade varit perfekt om alla betalade för det de belastade sammhället med hade blivit jäkligt mycket billigare för en rätt stor del av befolkningen men katastrof för de fattiga och det tycker ju vissa inte e lika bra. Men det var väll inte detta som tråden handlade om.
 
B
saturnus2 skrev:
låter intressant, berätta hur det blivit möjligt att kräva någon på skadestånd, som inte utfört jobb åt dig. För det har väl inte hantverkaren gjort, om du betalat honom/henne svart?
Men å andra sidan kan det ställa till det, med de där svarta tjänsterna. Ett nytt kök installeras på svart basis, huser brinner ned, och du önskar ersättning från försäkringsbolaget...men för vad då? Listan kan göras hur lång som helst, om man nu är motståndare till svarta tjänster ;D
Däremot undgår de svarta jobben inte den sedvanliga taxeringshöjningen :cool:
Ett vanligt fel är att man inte skiljer på civilrätt och skatterätt.
CIVILRÄTT
Ett civilrättsligt avtal föreligger det när hantverkaren och betsällaren har kommit överens. Detta följer av avtalslagen, anbud och accept. Om nu hantverkaren av vårdlöshet utför ett arbete blir denne skadeståndsskyldig enligt skadeståndslagen alternativt köplagen.

SKATTERÄTT
Den som betalar ut ersättningen är skyldig att göra ett skattavdrag på den utbetalning som sker till hantverkaren. Om ersättningen betalas ut svart gör man sig skyldig till ett
"skattebrott".

Kontenten är att en beställare civilrättsligt kan stämma hantverkaren för felaktig utförd tjänst.

Apropå försäkringen: om du har dokumenterat ditt kök, typ foton, och huset brinner ner så kommer du få ersättning för ditt kök. Hur skulle det se ut om en snickare som bygger sitt hus själva enbart fick huset ersatt för materialsatsen och inte för sin arbetsinsats. Ett hus försäkrar man till sitt marknadsvärde!
 
B
Wester skrev:
Hade gärna haft det som du skriver IoI. Betalar mer än gärna för privat sjukvåd när jag behöver det (man måste ju ändå ha en sådan fösäkring nu för att få vård direkt när man vill ha det), vägar, brandkår som du tar upp betalar jag oxo mer än gärna för. Det e ju inga problem att betala för det jag gör men jag känner att jag har betalat in tillräckligt med skatt för att det ska räcka mig livet ut nu så det får vara nog, nu e det stopp med det i så stor mån det går.
Hade varit perfekt om alla betalade för det de belastade sammhället med hade blivit jäkligt mycket billigare för en rätt stor del av befolkningen men katastrof för de fattiga och det tycker ju vissa inte e lika bra. Men det var väll inte detta som tråden handlade om.
Hör visserligen inte hemma i denna tråd men måste skjuta in en kommentar.
När man diskuterar skatter kommer alltid argumenten att ALLA ska vara med och finansiera den välfärd som vi har. Ett av argumenten är MORAL, men vem bestämmer vilken moral som ska gälla? Ska moralen grundas på ett majoritetsbeslut, eller på valfrihet för den enskilde?

Ett exempel: Om du har en årsinkomst om 5 miljoner kronor kommer du att bidra samhället med ca: 3,2 miljoner kronor ( arbetavg, skatt).
Är det rättvist att denna person ska betala så mycket i skatt? Ett vanligt argument är
att alla ska vara med och dela på kostnaderna för vår välfärd och att beslutet är fattat med ett majoritetsbeslut. Ett majoritetsbeslut acceptera de flesta, men om beslutet är fattat av en fåtal deltagare, skall man då som enskild individ kunna förvägra detta majoritetsbeslut. Exempel: Idag beslutar vi att alla invandrare ska erlägga en "vistelseskatt " på 50 % av sin inkomst.

En annas aspekt är att den som har dessa inkomster har själv en egen möjlighet att betala för den sjukhusvård som denne behöver.
Den som inte har dessa inkomster måste istället förlita sig på att de som tjänar dessa inkomster är med och bidrar till dennes nyttjande av välfärdssystemet.
Är det då rimligt att betala mer än 50% på sina inkomster?

Det är upp till dig som läsare att bilda din egna uppfattning.
Lästips: Utilitarismen, Rawls och Nozick




 
Detta med svartjobb är tvetydigt, staten går miste om sin skatt. Samtidigt så används de svarta pengarna för konsumtion vilket "smörjer" hjulen på ekonomin.

Dessutom så har jag noterat att moralen är hög tills det handlar om den egna plånboken. Jag har blivit erbjuden svart betalning för tjänster av olika myndighetspersoner inom rättsväsendet.

Som entreprenör så kan skillanden mellan att få ett jobb eller inte vara hur man vill ha betalt. Jag har flera gånger tackat nej till jobb då jag inte får fakturera mitt arbete utan att beställaren enbart vill betala svart. Inte lätt att betala löner, driftskostnader på maskiner, försäkringar osv med svarta pengar!
 
volvo skrev:
Jodå, jag är jättepräktig!
::)

Men jag blir beklämd när jag bevittnar den allt mer egoistiska inställningen i vårt samhälle.
Skit i andra, bara jag får mitt........

Visst kan det verka petimeteraktigt att "fördömma" ett svartjobb för 1000 kr när det finns andra som fuskar för mycket större belopp.
Men sanktionerar man det ena så får man dras med det andra.

Jag tror på devisen: "Gräv där du står".
Det du gör i det lilla kan ge genomslag i det stora.
Att gräva där man står är ju just det svarta jobb går ut på. Blanda inte in massor av myndigheter eller ens staten för den delen. Det går ut på att om du gör något för mig så gör jag något för dig, som på den gamla goda tiden. I dagen samhälle har vi blivit allt mer upptagna/stressade/lata så att istället för att jag gör något för dig när du hjälpt mig så ger jag dig en peng i handen.

Som replik på din devis måste jag komma med en motdevis "Man är sig själv närmast"
 
Robert_Maria skrev:
"Man är sig själv närmast"

.....som jag sade: "skit i andra, bara jag får mitt".
 
Beo skrev:
Hör visserligen inte hemma i denna tråd men måste skjuta in en kommentar.
När man diskuterar skatter kommer alltid argumenten att ALLA ska vara med och finansiera den välfärd som vi har. Ett av argumenten är MORAL, men vem bestämmer vilken moral som ska gälla? Ska moralen grundas på ett majoritetsbeslut, eller på valfrihet för den enskilde?

Ett exempel: Om du har en årsinkomst om 5 miljoner kronor kommer du att bidra samhället med ca: 3,2 miljoner kronor ( arbetavg, skatt).
Är det rättvist att denna person ska betala så mycket i skatt? Ett vanligt argument är
att alla ska vara med och dela på kostnaderna för vår välfärd och att beslutet är fattat med ett majoritetsbeslut. Ett majoritetsbeslut acceptera de flesta, men om beslutet är fattat av en fåtal deltagare, skall man då som enskild individ kunna förvägra detta majoritetsbeslut. Exempel: Idag beslutar vi att alla invandrare ska erlägga en "vistelseskatt " på 50 % av sin inkomst.

En annas aspekt är att den som har dessa inkomster har själv en egen möjlighet att betala för den sjukhusvård som denne behöver.
Den som inte har dessa inkomster måste istället förlita sig på att de som tjänar dessa inkomster är med och bidrar till dennes nyttjande av välfärdssystemet.
Är det då rimligt att betala mer än 50% på sina inkomster?

Det är upp till dig som läsare att bilda din egna uppfattning.
Lästips: Utilitarismen, Rawls och Nozick
Mycket bra inlägg. Det är mycket sällan man pratar om hur mycket folk bidrar till samhället i reda pengar eller jobbskapande. Sedan förstår jag inte varför sjukvård jämt kommer upp när man diskuterar skatt då det är en bråkdel av skatten som går till detta. Vård, skola, omsorg har bara blivit ett alibi för de som vill öka på transferreringarna. 534 miljarder av 1506 skattemiljarder går till detta. Transferreringar och subventioner sväljer 605 miljarder, dvs mer än Vård, skola, omsorg tillsammans. Källa: Finansdepartementet. Fast det är iofs sant: Vid åtstramningar så är det vård, skola och omsorg som får dra åt skärpet då åtstramingar av transferreringar kostar röster.

Det är mycket snack om egoism också. Vad är större egoism? Att vilja behålla så mycket som möjligt av det man slitit ihop själv eller att man vill ha så mycket som möjligt av det som andra slitit ihop?

mvh
David
 
volvo skrev:
.....som jag sade: "skit i andra, bara jag får mitt".

Min devis gäller även dig volvo!

Som ett inlägg alldeles här ovanför antyder så om det är egoistiskt att få sina egna surt förvärvade pengar att räcka längre så är jag väl egoist. Jag vill inte åt dina pengar iaf, min lön räcker för mig.
 
Under bygget av vårt hus ville alla hantverkare som skulle göra extrajobb i huset ha betalt svart. Jag ställde mig positiv till det, jag tänkte med plånboken.

Jag fick priser av hantverkarna i förväg för jobben som skulle göras, döm till min förvåning när jag tyckte att det lät dyrt för att vara ett "svartpris". Jag frågade snickarn hur han hade tänkt när han kom fram till just det priset.

"Jo, jag tänkte mig 4 timmar minus momsen" När jag då replikerade att det inte var skattefritt utan bara momsfritt tittade han bara dumt på mig. Jga förklarade då lite närmare att jag ville nog att han skulle dra av en del av de egenavgifter han slapp betala på de svarta pengarna.

Snickaren sa då lite surt "att om det inte passade så kan vi ta det vitt". Detta var ett erbjudande som jag gick med på. Jag krävde dessutom att vi skulle ta det löpande.

Det hela slutade med att jobbet tog 2 timmar och blev några hundralappar billigare för mig, än ett svart pris, med en betydligt mindre vinst för hantverkaren.

Jag ökade i och med detta även mitt ingående värde i huset vilket kan visa sig vara bra vid en eventuell framtida försäljning.

Jag frågar fortfarande efter 2 priser vid förfrågan, ett vitt och ett svart. Jag vill även få veta vad de menar med ett svart pris. Om de menar momsfritt så är det inte vad jag menar med ett svart pris.

Sensmoralen är att ett svart pris inte alltid är ett billigare pris.
 
Beo skrev:
När man diskuterar skatter kommer alltid argumenten att ALLA ska vara med och finansiera den välfärd som vi har. Ett av argumenten är MORAL, men vem bestämmer vilken moral som ska gälla? Ska moralen grundas på ett majoritetsbeslut, eller på valfrihet för den enskilde?
Jo, nog tycker jag också att skatterna är höga och att inte alla offentliga pengar verkar väl använda. Men vi lever i en parlamentarisk demokrati. Ena sidan av det är att jag har rätt att vara med och rösta fram vilka som ska fatta beslut om t ex skatter och deras användning, och att säga vad jag tycker i hopp om att få andra att rösta likadant. Andra sidan av det är att jag måste godta konsekvenserna av majoritetsbesluten, d v s följa lagarna och betala min skatt.

Det är där moralen ligger - jag ställer upp på de villkor som krävs för att systemet ska funka, även om jag kan ogilla enskilda konsekvenser av det, därför att jag tror att det i längden är bättre för mig och alla andra än alternativen. Det är inte ett perfekt system, men jag tror inte att vi känner till något bättre. De som inte vill ställa upp på det kan ju vänligen berätta vad ni föredrar i stället - anarki, diktatur, teokrati eller kanske ni har kommit på något nytt slags samhällsskick som ingen har tänkt på förut?
 
B
Farzan skrev:
Jo, nog tycker jag också att skatterna är höga och att inte alla offentliga pengar verkar väl använda. Men vi lever i en parlamentarisk demokrati. Ena sidan av det är att jag har rätt att vara med och rösta fram vilka som ska fatta beslut om t ex skatter och deras användning, och att säga vad jag tycker i hopp om att få andra att rösta likadant. Andra sidan av det är att jag måste godta konsekvenserna av majoritetsbesluten, d v s följa lagarna och betala min skatt.
Lagar brukar oftast spegla den moral som finns i samhället. Att enbart grunda moralen på ett majoritetsbeslut med den devisen att beslutet gynnar de flesta i samhället är och farligt.

Eftersom denna tråd handlar om svarta tjänster blir det naturligt att diskutera skatter. Och när det gäller skatter, så brukar moralen för de flesta sträcka sig till sin egen plånbok. Ett argument för att betala svart är att ens egna inkomster inte räcker till att betala hantverkaren vitt. Ett flertal uppfattar det totala skattetrycket som högt jämfört vad man får ut i plånboken.

Som jag tidigare påpekat i denna tråd är risken överhängande för den grupp som är i minoritet att beskattas hårdare med majoritetbeslut.




 
B
Alla ska var så präktiga. Äntligen har vi en regering med "normala" människor, dsv de gör som majoriteten, arbetar svart, äter grönt, röstar rött. ;)

Alla barnfamiljer bör passa sig, du vet väl om att du är skyldig att rapportera till SKV om du lämnar ersättning till dina barn som hjälper dig,(räknas som arbetsinkomst om man ska hårdra detta),  eller om du låter dina vänners barn passa dina barn mot ersättning. ( En påse godis?) ::)

Varför inte införa omvänd bevisbörda. Då kommer vi ifrån svartjobben m.m.
SKV kan då utgå ifrån den lön som du har fått och räkna baklänges. Om de finner att dina kostnader överstiger din inkomst = oriktig uppgift = skattebrott = skönstaxering.
Obs!! SKV utgår då från vad de anser är skäliga levnadsomkostnader och du får motbevisa detta i domstol.... arbetstillfälle för jurister, domare, poliser m.m.

;D
 
galento
Kakis skrev:
Så..skaffa en svartarbetare fort som ögat för att rädda svensk ekonomi!
Ja detta har blivit allt vanligare,bl.a ett par jag känner har anlitat 2 stycken från baltstaterna för renovering av huset.Det kostade 60:-/tim + 2 mål mat om dagen.De började 07.30 och höll på till 19.30 på kvällen utom på lördag då de slutade 18.00.Mannen som anlitade dem hade fullt sjå att hålla dem med material och blev det nån "dödtid" gjorde de nåt annat istället,han hade inte sett på maken till arbetsenergi och de ville inte ens ta kaffepauser då de som de sa inte hade betalt för det.Om det är rätt eller inte med svarta tjänster kan ju diskuteras men moralen blir ju inte bättre när personer på regeringsnivå använder svarta tjänster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.